Dag 24: 30 juli 2015 van Labenne naar Bidart

30 juli 2015 - Bidart, Frankrijk

Vanochtend konden we ondanks de nattigheid van gisteren en het kleine beetje vannacht de tentjes droog opruimen. Als een geoliede machine ruimden we de boel op en schoven we de stokbrood naar binnen. Nou ja het was van eergisteren dus best wel taai. Bij de koffie hebben we gelukkig brood van gisteren. Over het fietspad lopen we richting Ondres. Het pad gaat weer langs een rivier en onderweg zien we veel konijntjes hoppen. Dan gaan we over een bruggetje en komen we weer op de route. Via een smal fietspad komen we bij bebouwing. Waarna we verder gaan over een fietspad tussen een autoweg en een spoorlijn in. Dan komen we in Tarnos hier lopen we nog een stuk door een bos. Een paar keer steken er reeën het bospad over. En weer lopen we langs een meer dit komt dus regelmatig voor de laatste tijd. De Jacobsroute leidt ons over het algemeen over best wel mooie paden. Op een picknickbank bij Tarnos Plage gaan we na 10 kilometer zitten te koffie drinken. Terwijl Joop staat 'te pissen' wordt hij een keer gestoken, toen we net het bos inliepen ook al drie keer. Jan is de dans gelukkig nog ontsprongen. Er zijn ook niet echt heel veel muggen maar Joop was gelijk het bokje. Tijdens de koffie maar even kalmerende gel erop smeren en de beentjes insmeren met muggenmelk. Dan besluiten we even met Akke te bellen. We denken namelijk regelmatig even 'wat suu Akke dit mooi fyne'. We horen wel dat het weer in Tjerkwerd niet zo denderend is op het moment. En dat ons verhaal op de reislogger zetten een goed idee is geweest. Akke en de rest van het thuisfront kan ons zo goed volgen en onze reis een beetje meebeleven. Wellicht dat er een aantal volgers worden geïnspireerd en dat het volgend jaar drukker word op de Camino. We wandelen verder door een open duingebied. In de duinen staan ontelbaar veel van een soort verkapte sneeuwklokjes, een mooi gezicht. Dan komen we in industriegebied van Bayonne terecht grote opslaglocaties met duizenden nieuwe auto's. En dan lopen we ineens door een pittoresk arbeiderswoning straatje en komen we langs een schitterende kerk. Een Eglise de Notre Dame deze is dicht en een jongeman verteld ons in het Engels dat hij nu in gebruik is als cultureel muziekcentrum. Ook verteld hij dat als we straks in Bayonne zijn rekening moeten houden met extreme drukte. Er is namelijk een week lang een bepaald feest bezig. Met volle campings en dronkenlui op straat in de avond. We bedanken hem voor de informatie en gaan weer verder. We komen bij een grote havenmond en lopen richting een brug om het water over te kunnen steken. Na 15 kilometer gelopen te hebben kopen we in een supermarkt proviand voor een pauze. Dan hebben we een doorkijkje en zien we boven de grote steden uit in de verte bergen liggen de Pyreneeën. Ook zien we de Kathedraal van Bayonne hoog boven de stad uit toornen. We gaan langs het water op een bankje zitten en kijken uit op de Kathedraal, de Pyreneeën en een oude toegangsbrug tot de stad Bayonne. Er lopen veel mensen rond en ze gaan allemaal richting de stad. Ze lopen allemaal in het wit en hebben er iets roods bij een sjaaltje of dergelijke. Er is groot feest op een plein en er is Kermis. Het is een gekkenhuis en het is erg vermoeiend om door heen te lopen. Na het centrum moeten we nog kilometers door bebouwing lopen. Stoepje op stoepje af hier hebben we geen behoefte aan en we beramen een plannetje. We bezoeken de Kathedraal, hier is net een mis afgelopen en we zien de processie de kerk uitgaan. We bezichtigen de Kathedraal en het is een imposant bouwwerk. Wat op viel was verscheidenheid in ramen, de diverse kapelletjes en het mooie hoofdaltaar. Er zijn heel veel jonge priesters en nonnen in de Kathedraal dit viel Joop op. Via een non vroegen we om een stempel. We werden naar de sacristie geleidt. Hier waren de priesters zich aan het omkleden van na de dienst. We kregen hier een stempel op ons pelgrimspaspoort. Een groep van vier Italianen kocht hier een paspoort en kreeg de eerste stempel. In de sacristie was een stenen beeld van Sint Jacob aan de voet van een boog. Joop ging ermee op de foto. Waarna we de Kathedraal verlieten en naar het Office du Tourisme gingen om de mogelijkheden te bekijken. Het is druk in de stad dus we besluiten de stad te verlaten. Dit doen we per bus zodat we niet al die kilometers hoeven te slenteren buiten het centrum en langs de industrie. We komen aan in Bidart en bij de kerk stappen we uit de bus. Als eerste bezoeken we de kerk van buiten is alleen bijzonder dat hij op een erg steile heuvel staat en het kerkhof en de grafzerken tegen de kerk muren aan staan. In de kerk is het gehele priesterkoor van hout inclusief het altaar, beelden en versieringen. Rondom zijn balustrades twee hoog waar kerkgangers ook kunnen plaatsnemen. Zelfs het plafond en het orgel zijn van hout. Het is een soort eikenhout wat met donkerbruine beits is afgewerkt. Een uniek gebouw waarvan we nog geen tweede gezien hebben. We lopen naar de Mairie en vragen om een stempel. Op de Mairie word verteld dat ze bij het Office du Tourisme een mooiere stempel speciaal voor de route hebben. We gaan naar het Office du Tourisme en vragen een stempel. Ook hebben we gevraagd waar we kunnen slapen. Alles blijkt bij de 90 euro te zijn en een kilometer verderop is wel een camping. Op het plein drinken we eerst maar een pils. Dit is een Leffe en omdat ze het helemaal uit België gehaald hebben waarschijnlijk per postkoets kost dit 7.20 euro per glas maar dan heb je toch wel een halve liter. Bon, hij smaakte er niet minder om. Waarna we verder liepen. Het uitzicht hier is formidabel. Door de hoogte verschillen heb je hier erg mooie vergezichten. De ene kant op zie je Pyreneeën. De andere kant op zie je de oceaan. We lopen de heuvel af en komen bij de camping waar we een plekje toegewezen krijgen achter een haag. We ploffen neer en rusten weer even uit. Waarna we de tentjes opgezet hebben en even gedoucht. Resume uiteindelijk hebben we vandaag 25,3 kilometer gelopen en hemelsbreed zijn we een 10 kilometer met de bus gegaan om de stad uit te komen. Het was vandaag de gehele dag droog maar continu bewolkt en het dreigde af en toe flink te gaan regenen. Morgen verwachten we in Espanga aan te komen. Na het douchen hebben we de kaarten en informatie voor Spanje er even bij gezocht en zijn we naar een afdakje aanwezig op de camping gegaan. Hier stond een mooie tafel met een aantal stoelen. We gingen zitten aan de tafel en toen kwam de madam en ze riep wat in het Frans. Wat we eruit op konden maken was dat de tafel en stoelen privé waren. Vreemd want aangrenzend was een bar waar je drankjes kon kopen. Maar dit was alleen ‘a emporter’ om mee te nemen. We moesten de stoelen die goed zaten dus verlaten. Wat over bleef was een picknickbank onder het afdakje en acht picknickbanken in het gras op dezelfde locatie. We zeiden dat Joop graag een stoel wilde vanwege zijn rug, dit kon ook niet tot ze naar een oude stoel in een hoekje wees. Enigszins overrompeld zijn we aan de picknickbank gaan zitten. Joop op de oude stoel. En omdat we het niet konden weerstaan toch maar een pilsje bij de vriendelijke madam gekocht. Aan de picknickbank hebben we wat kaartjes geschreven, we houden dit beperkt omdat we nu via ons verhaal op internet ook iedereen op de hoogte kunnen houden. Ook hebben we de Spaanse route bekeken. In principe staan hier zeven dagen voor. We zullen het wel zien. We hebben macaroni gemaakt bij de tent. We hadden een klein potje met tomatensaus gekocht. En een zakje met Sauce à l'Echalote geen idee wat het is maar we hebben beide gewoon door de macaroni gedaan en het smaakte heel, heel, heel erg apart maar het was ook nog wel lekker. Daarna was het al tien uur geweest en gingen we te bedde.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade