Dag 32: 7 augustus 2015 Bilbao de grote stad

7 augustus 2015 - Bilbao, Spanje

Zo staat het in ons reisgids omschreven. Bilbao als grote stad die een transformatie heeft ondergaan van vervuilde geïndustrialiseerde havenstad naar aantrekkelijke schone metropool om in te leven. Vandaag hebben we de stad enigszins verkent. We zijn niet op de nieuwe plekken als het Guggenheim museum geweest maar hebben rondgedwaald in de straatjes van het oude centrum. Vanochtend hebben we eerst maar eens uitgeslapen. Om negen uur hadden we de slaap goed uit en hebben we een kopje koffie gezet. Na de koffie zijn we om een uur of tien richting een reisbureau gegaan. De juffrouw van het hostel had op de plattegrond aangegeven waar een reisbureau moest zijn. Met behulp van de GPS konden we in de stad eenvoudig navigeren. We lopen zo overal naartoe en op de GPS vinden we altijd de goede weg terug. Na een paar honderd meter komen we bij het reisbureau. Waar we vragen of ze een vliegtuig voor ons kunnen boeken naar Schiphol. Dit was mogelijk dus zo geschiedde het. De señorita maakte de paperassen in orde en het was geregeld. Morgen om 08.55 uur vliegen we van Bilbao Aeroporte naar Schiphol. Nadat we om 10 uur op het reisbureau zijn geweest hebben we een ontbijtje genuttigd in een patisserie. Elk een puddingbroodje en een chocoladebroodje met daarbij een heerlijk glas versgeperste sinaasappelsap. Vanuit de patisserie kwamen we langs een kerk genoemd naar Fransiscus van Assisi. We hebben de kerk bekeken en er werd een mis gehouden om 11.30 dus hebben we de kerk maar weer verlaten. Daarna hebben we de tickets in het hostel gebracht zodat we ze niet konden verliezen. Waarna we richting centrum gelopen zijn. Hier hebben we de hele middag wat rondgeneusd en wat geshopt. We waren wel weer toe aan een nieuw t-shirt omdat het toch wel op de shirts aankomt zo een tocht. Ook hebben we menig pilsje genuttigd waarna we nog even wat in de supermarkt voor morgenochtend hebben gekocht. Dit hebben we in het hostel gebracht en tegelijkertijd hebben we de lange broek en een trui opgehaald. Waarna we weer richting het centrum zijn gegaan. Daar hebben we de Kathedraal genaamd Santiago nog bezocht omdat deze om 17u pas open ging. Gisteren hadden we wel een stempel gehaald maar door de kilometers hadden we het ons niet goed aan tijd gedaan de Kathedraal te bezichtigen. Het was een erg mooi gebouw met prachtige goed onderhouden elementen. We hebben een poosje in de banken gezeten waarbij ons hele trip even voorbij is gekomen. Na de Kathedraal verlaten te hebben zijn we rond gaan zoeken naar een 'geschikt' restaurant. Het is uiteindelijk een vermoedelijk Grieks restaurant geworden waar we pasta als voorgerecht hadden, als hoofdgerecht kip en als toetje een limoen ijsje. Ook hebben we nog wat biertjes gedronken waarna we teruggekeerd zijn naar het hostel. Het hostel ligt overigens in een armoedige wijk met veel diverse nationaliteiten op straat. De politie rijdt er zowat continu door de wijk en regelmatig is een sirene te horen. Tegenover het hostel zit een oud ijzerhandel en er komen veel mensen met kleine karretjes en kinderwagens ijzer brengen en halen. Het is een drukte van belang. Er is veel geouwehoer op straat maar als we eenmaal binnen zijn hebben we er geen last van. Wel staat het raam open en is het erg rumoerig dus 's nachts zijn oordopjes een pré. Als we teruglopen naar het hostel blijkt de straat ook nog eens een tippelzone te zijn. Hier waren we nog niet van op de hoogte. In het hostel aangekomen hebben we de tassen ingepakt voor de reis van morgen en hebben we ons rust gepakt. Het blijft nog lang rumoerig op straat er is tot laat een slechte drummer in de weer. We moeten een uur van te voren op het vliegveld zijn dus we zullen mooi vroeg vertrekken. Het definitieve einde van ons avontuur.

1. Heleen Wilts:
    8 augustus 2015
    Goede reis terug, Jan en Joop! Maar als jullie dit lezen, zijn jullie vast weer op Fryske grûn. 880 kilometer, geweldig, hoor!