Dag 23: 29 juli 2015 Vieux Boucau les Bains naar Labenne

29 juli 2015 - Labenne, Frankrijk

Vanochtend werd Jan om kwart voor zes wakker. Hij had ook al gehoord dat Joop zich nog een keer omdraaide maar vroeg toch net voor zes uur wat Joop zijn plannen waren. We hadden gisteren namelijk niets afgesproken qua tijd om op te staan, op te ruimen en te vertrekken. Normaal praten we wel een tijd af maar vandaag zouden we wel even zien. Jan vroeg Joop vijf voor zes of hij het ook akkoord vond om te beginnen. Joop had zelf iets later in gedachten maar vond het geen probleem aangezien ook hij toch wakker was. Eerst de boel opruimen en toen weer rustig een ontbijtje met koffie, een brood en een toetje. De tentjes waren in een recordtijd opgeruimd omdat ze weer super droog waren en we er inmiddels erg handig in zijn geworden. We hebben de Jacobstekens gevolgd en liepen langs de boulevard van Vieux Boucau het stadje uit, een mooi gezicht een leeg strand met mooi blauw water. Dan lopen we langs een D-weg over een fietspad. We moeten een weg oversteken maar op de GPS is te zien dat linksaf 300m op een D-weg lopen minimaal twee kilometer korter is. We besluiten dit dan ook te gaan doen. Daarna komen we weer op de route en hier staat een bankje waar Jan zijn schoenen en sokken even beter aan doet. We hebben het erover dat dit weer tijd kost. Joop begint een verhaaltje dat in Prediker ook over tijd gesproken word. We hebben het dus in de kilometers die volgen over tijd. Wat is het, wat doe je ermee en zo meer. De kern waar we op uit komen is toch wel dat we niet moeten vergeten te genieten. Ook al hebben we soms (voor het gevoel) weinig tijd. We worden het wel eens dat we op het moment erg aan het genieten zijn in deze tijd (periode). We gaan verder richting Souston Plage en lopen er dan doorheen. Een niet zo bijzonder badplaatsje. We lopen de hele tijd op een fietspad dat wel 2,5 meter breed is. Dit is erg fijn omdat we gewoon naast elkaar kunnen lopen en Jan en alleman ons zo zonder problemen kan passeren. Het voordeel is vooral dat we niet zoals vaak de hele tijd ruimte hoeven te maken. Vijf kilometer voor Seignosse staat een grote discotheek deze is helaas dicht. Echter vinden wij dit niet erg want voor de discotheek is een bankje waar we mooi even koffie kunnen zetten en drinken. Het is dan 09.00 uur en we hebben acht en een halve kilometer gelopen. We zitten net en dan begint het te regenen. Gelukkig is er ook een afdakje en verplaatsen we ons hier naartoe. Het matje op de grond rugzak tegen de muur en dan zit het ook prima. We doen de regenhoezen om de tas en pakken de paraplu's bij de hand. In Seignosse lopen we door een lange sliert van nietszeggende woonwijken. Bij een bakker kopen we een baguette, twee chocoladebroodjes en twee Orangina. Op het daar aanwezige zitje nuttigen we wat dit nadat we 12 kilometer gelopen hebben. Dan gaan we verder en lopen we achter de duinen langs van Lac D' Hossegor zo nu en dan hebben we een doorkijkje naar de Atlantische oceaan. Waarna we langs de haven van Capbreton de stad in lopen. Schitterend dat water en de best wel grote haven. Onderweg regent het zo nu en dan dus we hebben de paraplu's regelmatig even nodig. We lopen langs het water en gaan dan richting het Office du Tourisme. Hier vragen we om informatie over de volgende plaatsen op de route en krijgen een mooie stempel. Niet een zoals zo vaak met Office du Tourisme erop maar een speciaal gewijd aan de route Saint Jacques in het bijzonder de route Voie de Littoral die we op het moment lopen. Dan komen we door een gezellig winkelstraatje bij de kerk die gesloten is. We lopen verder en eten bij een zaakje wat. Joop een paninibroodje en Jan een sandwich, het smaakt goed. Verder op de route gaan we van het fietspad af een bospad in toch nog wat afwisseling qua pad. Langs een rivier en door de natuur komen we bij Labenne Plage uit. Hier staan we op een rotonde waar we rechtdoor kunnen de route te vervolgen of linksaf richting meerdere campings. We gaan een camping zoeken en de eerste is vol, de tweede is ons inziens te duur en de derde helaas 500m richting het noorden is een gemeentecamping dus dat zit altijd goed. Het was vandaag een mooie loop dag ondanks de paar druppels water. Want in verhouding stelde de regen niet zo veel voor en was het overwegend droog. We hebben 31 kilometer afgelegd en we waren mooi op tijd 16.00 uur op de camping. De tentjes hebben we snel opgezet voordat het eventueel zou regenen. Het viel mee en toen hebben we gedoucht waarna we een restaurantje hebben opgezocht. Hier hebben we eerst de route weer even bekeken. Het schiet mooi op, we zijn vrijdag zoals het nu lijkt wel in Espanga. Terwijl we onder dak zitten bij het restaurant regent het. We zijn blij dat we een goed plekje hebben kunnen vinden. We drinken een aan biertjes dan gaan we even naar de tentjes om een hemd aan te doen en de boksen aan de korte broek te ritsen. Onderweg lopen we langs een Nederlands gezin dat bij de tent staat. Het mooie is dat je dit altijd aan de kentekens van de auto's/caravans kunt zien. We zeggen goedenavond en we hebben het begin van een gesprekje. Ze gaan morgen weer naar huis dus voor hen zit het er weer op. Verder hebben we het nog even over onze onderneming. Weer even een leuke onderbreking tijdens de avond. Nadat we wat warmers aangetrokken hebben gaan we weer naar het restaurantje. Hier bestellen we entrecote omdat het hier op de gemeentecamping absoluut niet duur is. Als muziekje erbij hebben we een tweetal beatboxers. Joop schakelt de gehoorapparaten even uit. Jan geeft hem wat betreft de herrie groot gelijk. Het is maar waar je van houdt. Om een uur of half tien komen de mensen van heinde en verre. Het word erg druk en er staat wat bij de dj/beatboxers op stapel. Dan ineens moeten alle stoelen aan de kant en beginnen zij van de muziek populaire muziek (in Frankrijk) te draaien iedereen gaat dansen en op gemeentecamping is het dik feest. Dan komen er een voor een beatboxers aan bod. Verschillende leeftijden van klein naar groot het is eigenlijk best wel knap. Uiteindelijk besluiten we maar weer richting de tentjes te gaan. Het is nog steeds niet 100 procent droog dus afwachten wat het morgen wordt. We hebben een mooie namiddag en avond gehad hier op de camping. Het blijft nog rumoerig op de camping dus Joop doet zijn oordopjes uit en Jan doet zijn oordoppen in.

1. Willy nota:
    30 juli 2015
    leuk die oordopjes ,zo hoor je nog eens wat.
    gr. willy