Dag 19: 25 juli 2015 van Navarrosse naar Saint Paul en Born

25 juli 2015 - Saint-Paul-en-Born, Frankrijk

Vanochtend zijn we om kwart voor zeven gestart met ons boelgoed op te ruimen. Het was bewolkt en er vielen enkele druppeltjes dus terwijl Joop aan het toiletteren was is Jan als de wiedeweerga de tentjes op gaan ruimen. Dit om ze droog mee te kunnen nemen dit scheelt gauw wat kilo's. We hebben een toetje en een broodje genuttigd waarna we kwart voor acht vertrokken. Vanaf het campingterrein langs het kanaal dat we gisteren zijn overgestoken richt Biscarrosse Bourge. We hebben last van wat muggen, Joop wordt vier gestoken en Jan één keer, vermoedelijk komt het omdat het wil gaan regenen. Dan begint het wat te druppen en besluiten we de regenhoezen om de tas te doen en de paraplu's in aanslag te houden. Omdat we toch stilstaan en Jan al enige tijd drang had, heeft hij het moment even in de bosjes benut. Even verderop kwamen we aan in Biscarrosse Bourge. Hier zijn we naar het postkantoor gegaan. De tablet waarmee we in het begin de verhaaltjes typten en plaatsten had namelijk al meer dan een week een storing die we niet op konden lossen. We hebben hem een kilo zwaar dan ook per postduif retour richting Tjerkwerd gestuurd. Nu kan Jan weer wat gewicht van Joop erbij krijgen en per saldo gaan we er dan qua gewicht beide op achteruit. Dit is positief want alles wat je thuis laat (naar huis stuurt) is mooi meegenomen! Op een bankje zetten en drinken we koffie, ook koopt Joop twee sinaasappels. De kerk van Biscarosse hebben we bezichtigd een heel bijzondere stijl. Allemaal rotsachtige stenen in de muren gemetseld. En bijzondere glas in lood ramen en beelden. Erg mooi om te bekijken, het is overigens zo dat dit nagenoeg de eerste kerk was sinds we bij de kust aankwamen. We komen namelijk meestal alleen door badplaatsen bijhorend bij een stadje zoveel kilometer landinwaarts waar de kerk staat. Na de pauze en het kerkbezoek gaan we via het Office du Tourisme om een stempel en lopen we langs een drukke weg op een fietspad verder. Joop en Jan hebben vandaag een paar keer gedacht waarom kan het niet zo zijn dat er geen oorlogen in de wereld zijn. Ten eerste was dit vele malen beter geweest voor de lieve vrede. En ten tweede hoefden we dan niet twee dagen om te lopen omdat zich een legerbasis aan de kust gevestigd heeft. Na een aantal kilometers komen we in Parentis En Born hier treffen we een grote Intermarche supermarkt hier kun je altijd alles kopen. We gaan even lekker shoppen. De sandwiches van gisteren hadden lekker gesmaakt we besloten de ingrediënten zelf te halen en deze te maken. We liepen richting centrum en in een parkje gingen we op een bankje zitten. Daar maakte Jan sandwiches van de stokbrood, kaas, sla en de tomaat. Vooraf hadden we een kippensoepje en erna een vanille toetje. We hebben voor een paar euro ons buikje rond gegeten. Na het eten hebben we de kerk bezocht, deze zag er van buiten heel bijzonder uit. Van binnen was hij ook mooi maar iets soberder als de vorige. Het was een kerk van Saint Martin bij ons Sint Maarten. We lopen het stadje uit en kunnen de schelpen weer volgen omdat we weer op de "officiële" route zitten. De route is op elke hoek zeer goed aangegeven. Op een gegeven moment wijst de pijl/schelp linksaf van het fietspad af de bossen in. We komen op een zandweggetje het loopt zeer moeizaam in het zand. Gelukkig is er nagenoeg altijd wel een hard strookje naast het pad. Dit is niet altijd even vlak en komt op de beentjes aan maar het is wel te doen. Het pad staat niet op de GPS dus we hebben geen idee waar het door de bossen heen leidt. We kunnen dan ook niet bekijken hoeveel kilometer we nog op deze manier moeten afleggen. Op een gegeven moment kruisen we een asfaltweg hier moeten we na zes kilometer door het bos gelopen te hebben rechtsaf. Even verderop moeten we weer een pad in maar dit is enigszins verhard op de GPS kunnen we zien dat dit kaarsrecht richting Saint Paul en Born gaat. Nog 6,7 kilometer te gaan en we hebben al 28 op de teller. Joop had hier niet op gerekend en moet het "even verwerken" we lopen verder en uiteindelijk komen we door een bos via een verharde weg bij de bewoonde wereld met aan de rechterkant een camping. Wat voor ons een complete verassing was omdat we rekening gehouden hadden met geen campings, winkels of dergelijke. We kunnen een plaatsje krijgen voor de nacht en de prijs is hier weer een beetje in het normale plusminus 20 euro voor de nacht. We nemen een Cornetto voor een euro om af te koelen. Jan heeft de tentjes opgezet terwijl Joop heeft gedoucht en gewassen. Daarna zijn we naar het bijhorend restaurantje gegaan en hebben hier Le menu Enfant gegeten. Joop wil dit wel vaker bestellen maar vergeet vaak dat dit het kindermenu is. Er stond steak hachee frites op het menu. Het smaakte heerlijk daarna hebben we als aperitief weer een Cornetto gehad. Uiteindelijk hebben we vandaag 32,7 kilometer gelopen en een geslaagde dag gehad. We nuttigden nog een biertje en omstreeks half tien gingen we te bedde. Zien wat de dag van morgen ons gaat brengen.