Dag 5: 11 juli 2015 van Châtellerault naar Poitiers

11 juli 2015 - Poitiers, Frankrijk

Nadat we vanochtend in het hotel (pas om 08.00 uur) een ontbijtje hadden genuttigd zijn we om 08.30 uur vertrokken. De jongedame van het toeristenbureau had ons een routekaartje met twee opties voor het eerste loopgedeelte gegeven. Een optie over Naintre 18,6 kilometer en de andere optie over Cenon 18,4 kilometer. Ons leek de kortste route natuurlijk de beste daar wij richting Bilbao nog genoeg kilometers moeten maken. Uiteindelijk resulteerde het in een combinatie omdat we onbedoeld ook langs Naintre kwamen. Het eerste deel eindigde aan de voet van de Voie Romaine dit is een kilometers lang pad nagenoeg rechtdoor. Een landweggetje twee stroken met gras in het midden, links en rechts tarwe, mais, zonnebloemen en koolzaad dwars door de open vlaktes van het Franse land. Onderweg vroegen we meerdere keren aan bewoners in een tuin of we de juiste route namen en om water. Er is vast wel iets bij voortestellen hoe Jan dit doet in het Frans wetende dat hij bij de tweede les al aan de juffrouw vroeg: Wat is ik begrijp geen Frans in het Frans; Je ne comprend pas Francais. Maar vriendelijk lachen gebaren en een paar basiswoordjes doen wonderen, eigenlijk gaat dit altijd uitzonderlijk goed. Uiteindelijk meer dan 17 kilometer rechtdoor over deze weggetjes, schitterend maar voor de voeten en benen een uitdaging. We hadden het idee opgevat om in Fontaine een heel klein gehuchtje voor Poitiers een tuin uit te zoeken om ons tent op te zetten. We vonden twee a drie opties maar het bleef na aanbellen angstvallig stil. We konden of 1,5 kilometer naar het noorden (waar we vandaan kwamen) naar een camping zoeken en afwachten of deze open was of we moesten 4 kilometer verder lopen. We kozen ervoor om naar het voorstadje van Poitiers genaamd Buxerolles te lopen en daar weer te vragen om in een mooie tuin te staan. Het was echt afzien in de warmte met de zon op de bol maar gelukkig was er wel een lekker briesje. We kwamen na een pittige klim (ja het is hier aardig heuvelachtig) aan bij een rotonde. Op de rotonde zijn we onder een boom in het gras gaan liggen uit te puffen, vooral Joop had het even zwaar de bult op (geen achttien meer). In Buxerolles zijn we naar de kerk gegaan, deze was gesloten er was een briefje aangeplakt met een naam en adres van de beheerder. We hebben daar aangebeld maar de aanwezige mevrouw kon ons alleen verwijzen naar het sportterrein. Op het sportterrein waren wel een kraan en toilet aanwezig maar er was geen water. We hebben nog drie keer aangebeld bij inwoners maar kregen geen gehoor. Het kwartiertje wat we bezig waren om een slaapplek te zoeken zat ook een buschauffeur in een bushokje te wachten voor hij kon vertrekken. We vroegen hem of hij ook slaapplaats wist maar hier wist hij geen raad mee. Dan maar vragen waar zijn bus heen ging dit bleek het centrum van Poitiers te zijn. We kochten twee kaartjes a 1,40 per stuk en reisden 7 kilometer door de voorstad naar het centrum. We hebben gezondigd door de bus te nemen maar dit scheelt ons morgen ook weer 1,5 uur slenteren door de straatjes. In het centrum bij het toeristen informatiepunt hebben we een budgethotel geregeld bij het treinstation. We hebben geen ontbijtje erbij besteld want we hebben nog wel stokbrood en kaas, dit bespaart ons weer in de kosten. Uiteindelijk zijn we na 21.30 gedoucht te hebben naar de Kebabzaak gegaan en hebben we daar een broodje kip en een broodje kebab gegeten. Waarna we elk nog twee Grimbergen pilsjes hebben gedronken op een terras. Joop kocht voor 2 euro nog een wegwerpscheermesje en daarna zochten we rond 23.30 ons bed op. Morgen hopen we vroeg te vertrekken en een mooie dag tegemoet te gaan.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Alex en Elma:
    12 juli 2015
    jan en Joop,

Wat ontzettend leuk om jullie belevenissen te lezen. We zijn onder de indruk en wensen jullie een fijne bijzondere reis toe!
    Gr uit Tjerkwerd
  2. Trudy witteveen.:
    12 juli 2015
    leuk te lezen jan en joop.
    heel veel succes en wees voorzichtig met je voeten want die moeten nog langer mee.
    verzorg ze goed met ruimte, olie, aaien,masseren en poedelen.
    liefs muoike