Dag 22 : 28 juli 2015 van Saint Girons Plage naar Vieux Boucau les Bains

28 juli 2015 - Vieux-Boucau-les-Bains, Frankrijk

Om iets voor zeven uur zijn we begonnen te rommelen. Het ging lekker voorspoedig omdat alles kurkdroog was. In een mum van tijd hadden we de tentjes opgeruimd en in de tas gestopt. Gisterenavond hadden we nog even vanilletoetjes gekocht. En terwijl we aan het opruimen waren hebben we water gekookt. Toen alles voor zover klaar was zijn we rustig gaan zitten ontbijten op de stoelen van de vriendelijke buurman. We hadden stokbrood met kaas, koffie en een heerlijk toetje. Daarna hebben we de sanitaire voorzieningen nog even bezocht waarna we zijn uitgevlogen. Een Nederlandse campinggast vraagt nog even geïnteresseerd naar onze reis en hier nemen we ook nog even de tijd voor. Onderweg komen we twee jongelui tegen. Wanneer ze 100m gepasseerd zijn roept de jongeman; Fryslân Boppe! Waarop Jan roept; de rest leit yn 'e groppe. Waarop de jongeman schreeuwt. Heheeeuuu! Het is acht uur en weer een nieuwe loopdag voor de boeg. We lopen langs een fietspad weer door het bos. Eigenlijk zouden we dit pad aanhouden tot aan Leon maar dat ligt weer een aantal kilometers landinwaarts. Op de GPS is te zien dat er best wel wat paden aan de kust liggen maar dat we dan anderhalve kilometer over een D-weg moeten lopen. We gaan dit doen zodat we niet eerst vijf kilometer naar Leon hoeven en dan vervolgens weer naar de kust moeten. We komen via de D-weg over de rivier Courant D' Huchet waar net na het bruggetje een parking en wat zitplaatsen zijn. We gaan hier na negen kilometer koffie zetten en drinken. Waarna we een erg bijzonder gevarieerd bos in lopen bij Pont De Pichelèbe. Hier lopen we met de rivier aan ons rechterzij door het natuurgebied naar Moliets-Plage. Bij Moliets aangekomen blijkt dat we weer om de campings en vakantieparken heen moeten lopen. We volgen een poosje een asfaltweg tot we aan de rechterkant een Jacobsschelp het bos in zien wijzen. We komen op een GR pad langs een meer. Het eerst deel is een vrij hard pad in het bos daarna is het wisselend. Het loopt wel goed en het landschap glooit. Uiteindelijk komen we weer uit op een asfaltweg waarna we aan de weg een bar, restaurant en camping vinden. Hier drinken we Orangina en eten we sandwiches met ham, brie en sla. De sandwiches gaan er zeker goed in na 21 kilometer. Nog maar net van het terrein af worden we weer linksaf het bos ingestuurd. En ook nu weer lopen we langs de oever van een erg mooi meer. Uiteindelijk komen we door het bos en de duinen in Vieux Boucau les Bains. Een aardig stadje met heel veel campings. Op de GPS hebben we de gemeentecamping kunnen vinden en deze hebben we dan ook opgezocht. Om 15.00 uur arriveerden we na 26,4 kilometer. De camping was vol volgens een bordje maar ze hadden nog een plekje voor ons over. We hebben heerlijk onder een boom uitgerust waarna we de tentjes hebben opgezet. Nou ja Jan heeft de tentjes opgezet en Joop is weer gaan douchen en heeft de sokken en de shirts uitgewassen. Ook hebben we op de gemeentecamping internet van de zaak dus kunnen we onze blog weer volledig bijwerken. Nadat we geïnstalleerd zijn lopen we zonder rugzak naar het centrum. Hier vragen we bij het toeristenbureau om een stempel en wat informatie over de route. Waarna we bij een winkel sinaasappels, shampoo en chocoladekoekjes hebben gekocht. De laatste hebben we meteen verorberd. Waarna we bij een tentje twee blikjes bier hebben gekocht en opgedronken. Even verderop bij een zaakje bestellen we twee burgers a la Basque en een pintje. Dit smaakt goed maar niet overdreven. We kopen in de supermarkt nog twee biertjes, toetjes en een pain. En gaan dan naar de camping waar we bij gebrek aan een stoel tegen een boom gaan zitten en het pintje op drinken. Dan besluiten we een goede nacht te gaan draaien omdat het gisteravond ook al laat was en we nu niet even lekker kunnen zitten. Jan wil nog even proberen zijn telefoon op te laden bij een stopcontact maar hier staat geen spanning op. Een buurman die dit ziet verteld in het Frans dat hij wel stroom heeft en hier maken we dankbaar gebruik van. Ook bied hij aan om op twee stoelen van hen te zitten. Zo hebben we op het einde van de avond toch nog even wat luxe. We hebben het erover dat we in het vervolg misschien beter bij aankomst de buren de hand even kunnen schudden. Wellicht brengt dit voordelen (het lenen van een stoel of dergelijke) met zich mee. We brengen de stoelen weer terug en gaan dan uiteindelijk echt slapen.

1. Nanda Witteman:
    28 juli 2015
    Hallo Joop en Jan,
    We zijn vandaag in jullie reisblog gevallen, hebben hem nog niet gelezen want we hebben ruim1 maand niets binnen gehad op dit mailadres, maar vandaag opeens jullie mailtje met het blogadres, geniet van alles en we gaan de verslagen lezen. Groetjes Nanda en Leo
  2. Jeanette:
    28 juli 2015
    Ha jan! Bin benijd ast ek sa'n burd as Joop hast! Goeie reis fierder en oan Joop!
  3. Leo Witteman:
    29 juli 2015
    Joop en Jan nog heel veel plezier de laatste week hou alle heel en we spreken elkaar groetjes
  4. K Groeneveld-Faber:
    1 augustus 2015
    Hallo Joop en Jan. We zijn een paar weken weg geweest, zijn nu in de tuin aan het werk om de stormschade te herstellen (omgewaaide fruitbomen e.d.). We wensen jullie nog veel sterkte, het einde is in zicht, en ook nog veel plezier!!!
    groeten van Gerrit en Korien Groeneveld.