Dag 11: 17 juli 2015 van Saintes naar Saujon

17 juli 2015 - Saujon, Frankrijk

We hebben vanochtend om 7.15 uur een ontbijtje genoten in Auberge De Jeunesse. Dit was goed voor elkaar want normaal gesproken kan dit pas om een uur of acht en als je geluk hebt half acht. We hebben het gisteravond niet erg laat gemaakt maar toch ging de wekker vanochtend voor het gevoel erg vroeg. Het zal wel door de vele kilometers van gisteren gekomen zijn. Gisteren hadden we de was gedaan en met behulp van de waslijn en de wandelstokken een mooi lijntje gespannen in de kamer. Het was een mooi gezicht maar we moesten het toch maar even opruimen. We vertrokken om acht uur uit de Auberge en gingen richting Royan. We staken in de stad de rivier La Charente over en we kwamen langs de Kathedraal van Saintes. Hier zijn we naar binnen geweest om het indrukwekkende gebouw te bewonderen. We zijn verder gegaan en hebben een route de stad uit gezocht met behulp van de GPS. Het valt nog niet mee om te bepalen welke wegen geschikt zijn om op te lopen via het kastje. We vinden een D-weg die we in het geheel kunnen volgen tot in Saujon met op het einde een kilometerstand van dertig. We hadden gisteren gezien dat Royan 40 km was en dat dit te veel zou worden. Omdat we gisteren al teveel gelopen hadden zouden we vandaag rustiger aan doen. Helaas is dit mislukt maar we zitten nu wel lekker 12 km lopen van Royan in een hotelletje. De dag verliep op zich goed, het was zwaar te lopen op het warme asfalt door de aanwezigheid van de zon. We kwamen in Varzay een mooi oud dorpje met een eenvoudig kerkje. We zijn naar binnen gegaan en in het bezoekersboek konden we lezen dat het kerkje regelmatig bezocht word door andere pelgrims ook uit Nederland. Echter schrijven zij veelal dat ze op de fiets zijn, we hebben er maar in gezet dat we Joop en Jan zijn en te voet richting Santiago gaan. Joop steekt twee kaarsjes aan voor het thuisfront. We lopen verder over de weggetjes en het valt ons op dat het gebied vele malen vlakker is dan gisteren. Tegen een paar stenen bij een oprit ploffen we neer en drinken we koffie en eten we een stukje stokbrood. Na de route vervolg te hebben komen we een bord tegen met de plaatsnamen Pisany, Meurzac en Thesac dit vinden we best wel een foto waard. In Pisany gaan we shoppen, we kopen een gastankje want van de twee die we mee hadden hebben we nu anderhalf tankje gebruikt. Ook kopen we stokbrood en een toetje. We twijfelen of we door gaan lopen naar St Romain de Benet of dat we stoppen. We vinden de kilometers die we gelopen hebben nog te weinig maar we willen vandaag niet te veel lopen. In een restaurantje eten we steak met frites en drinken we Orangina. We besluiten om nog zes kilometer te lopen zodat we morgen maar vijftien kilometer naar Royan hoeven te lopen. Aangekomen bij de kruising om ons zes kilometer te voltooien besluiten we toch maar door te lopen zodat we morgen nog maar tien kilometer hoeven. Het zijn zware kilometers op het asfalt in de brandende zon. Zo nu en dan hebben we ons neer gegeven in het gras onder een boom. Maar we hebben het gehaald en we hebben een mooi plekje. Morgen gaan we ECHT rustig aan doen zodat we uitgerust aan de kustroute kunnen beginnen.