Dag 9: van Tramore naar Wexford

24 augustus 2017 - Wexford, Ierland

Even na acht uur stonden we op. Jan had schoon genoeg van het liggen op het matje. Joop vindt acht uur sowieso wel een mooie tijd omdat je de dag dan nog mee kunt pakken. We rollen onze matjes en slaapzakken in en leggen ze in de kofferbak. Dan ruimen we de tent op en kwart voor negen zijn we klaar om vertrekken. Bij het winkeltje van de camping kopen we nog een rol koekjes. Ook vragen we daar naar wat er in de omgeving is te doen. Zelf hebben we het idee wel een boottochtje te willen maken. De jongen achter de kassa geeft ons wat foldermateriaal af en dan gaan we. Nog even rijden we naar de boulevard maar al gauw besluiten we Tramore te verlaten. Bij het tankstation gooien we de tank alvast even vol. Bij Europcar kregen we de auto met een halve tank mee terwijl ons gezegd werd dat we hem met een volle tank in moeten leveren. Hiermee gaan we niet in zee maar dat zien we vrijdag wel. Ook kopen we bij het tankstation broodjes voor onderweg. Via een zogenaamde 'secondary road' rijden we naar Ballymacaw. Daar nemen we een verkeerde afslag en komen zo op een klein weggetje richting de zee uit. Het loopt dood en er is een klein stil en verlaten strandje met een plek waar je de boot in het water kunt laten. Het ziet er erg mooi uit. Even stappen we uit om wat foto's te maken en dan vervolgen we onze weg. Op naar Dunmore East. Het is prachtig mooi zonneschijn weer en we komen aan in een echt havenplaatsje. Daar rijden we naar de haven en zoeken we contact met een schipper die op één van de folders staat. En schipper Brandon Glody vertelt dat hij om twaalf uur wel even tijd heeft om een uur met ons te varen. Het is even na tienen dus we moeten nog even geduld hebben. Te voet verkennen we de pier en de haven alvast even. Daarna stappen we in de auto en rijden een stukje terug naar het centrum. Daar stoppen we en eten we in de auto een broodje. Ook kijken we via de booming.com App naar een slaapplaats voor vanacht. Er is nog een kamer dus we bellen even met het telefoonnummer. De mevrouw zegt dat ze geen plek meer heeft. We bedanken en leggen de telefoon neer. Een paar minuten later belt de dame terug met de boodschap dat ze toch plek heeft. De slaapplaats voor vannacht leggen we dus maar vast. Bij een restaurantje aan de baai drinken we een kop koffie. Dan is het kwart voor twaalf en gaan we richting de pier. Als we aankomen ligt de boot al klaar. We begroeten de schipper en stappen aan boord. De trossen gaan los we varen de haven uit. Na een tijdje wordt de boot stil gelegd en krijgen we een hengel in de handen gedrukt. Blijven staan en vissen valt nog niet mee. De boot schommelt namelijk behoorlijk. Dan vangt Jan een makreel. Schipper Brandon verwijderd hem vakkundig van de haak en stopt hem in een tonnetje. Het vissen geloven we wel en we varen liever een stukje. Als we zuidwaarts langs de kust varen wijst de schipper op een zeehond. Deze ligt heerlijk op een rotsblok te zonnen. We varen er enkele tientalle meters bij langs. Waarna we noordwaarts zijn gegaan en de kust hebben bewonderd. Op de imposante rotswanden huisvesten diverse aalscholvers, zeemeeuwen, een violiste en andere gevogelte. Het is werkelijk waar een uniek kijkje vanaf het water op de kust. Normaal lopen of rijden we altijd op de kustlijn. Na een uurtje keren we zeer tevreden terug in de haven. Daar heeft een ander schip onze plek ingenomen. Dus meert de schipper af langzij andere boten. Na vijftig euro betaald te hebben geven we Brandon een handdruk en bedanken we hem voor het uitstapje. Als we weer in de auto zitten rijden we naar Passage East daar gaan we met de veerpont over naar Ballyhack. In een paar minuten zijn we over en kunnen we onze weg vervolgen. Over klein landweggetjes slingeren we richting Wexford. Soms gaan we over hele kleine weggetjes waar maar één auto op past. De GPS helpt ons goed om de weg terug te vinden als we weer eens een verkeerde afslag hebben genomen. De lettertjes op de kaart zijn wat klein voor onze navigator. Hierdoor hebben we niet altijd bijtijds de benodigde topografische kennis beschikbaar. Desondanks hebben we een mooie tocht en komen we even na drie uur aan in Wexford. Een drukke grote stad met een haven. In een rustige straat parkeren we de auto even en eten een croissantje. Ook drinken we wat en zoeken we via de GPS het adres van onze B&B op. Dan is het bijna vier uur en zijn er welkom bij de Bed en Breakfast. Als we de auto geparkeerd hebben gaan we de pub Wexford Armstrong in en vragen naar de B&B. Het blijkt de naastgelegen deur te zijn. Na een telefoontje van de barvrouw doet de beheerster de deur open. Eenmaal boven hebben we een grote kamer. Het ziet er goed uit. Dan kunnen we de auto achter een hek parkeren en nemen we een schone onderbroek en toiletspullen mee naar binnen. Als we dit op de kamer hebben gebracht gaan we in de pub een Foster's pint drinken. Na het pintje lopen we de stad nog even in. We bezoeken de Roomse kerk die er erg mooi uit ziet. Daarna kijken we even bij de kade. Er is een grote lange brug waar we morgen waarschijnlijk overheen zullen rijden. Dan gaan we terug naar de B&B om even te douchen. Na het douchen gaan we opzoek naar eten. Dit vinden we in een net eettentje. Allebij nemen we Irish beef met stroganoffsaus. Jan heeft er patat bij en Joop rijst. Het smaakt prima. Het flesje Heineken wat erbij bestellen kost drie euro veertig. Na het eten gaan we nog een pintje drinken. Dit doen we in pub Morris. Op een bord hebben gezien dat daar elke woensdag na negen uur live muziek is. Het is een Guinness wat ons doet smaken. Kwart over negen komt er een man met een gitaar binnen. Waarna half tien de boel compleet is. Uiteindelijk zitten er zeven muzikanten op twee vierkante meter te spelen. Viool, gitaar, banjo, mandoline, fluit, trommel en een ander snaarinstrument. Uiteindelijk keren we elf uur weer huiswaarts. Het is een mooie dag geweest en we hebben erg genoten van het boottochtje en het bezoek aan de havenplaatsjes. De muziek in de pub voelt als een extra traktatie. Morgen willen we richting Wicklow gaan niet te ver bij Dublin vandaan. Zodat we vrijdagochtend niet te ver meer hoeven te rijden.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Heleen Wilts:
    24 augustus 2017
    Mooi dat jullie het zo naar de zin hebben! Zo'n boottochtje lijkt me ook prachtig. Nog een paar fijne dagen gewenst!
  2. Gerben:
    24 augustus 2017
    Wat fijn dat jullie op deze topdag zulk mooi weer hadden! Houden zo.