Dag 11: van Greystones naar Dublin

25 augustus 2017 - Dublin, Ierland

Het is vijf minuten over acht als we het bed uit stappen. De bedden lagen prima dus we hebben een goede nachtrust gehad. Alleen Joop had wat last van het feit dat hij niet goed kon draaien. Bij het draaien kreeg hij soms ruzie met de muur. Gisteren lag hij namelijk op twee derde van het tweepersoonsbed en die ruimte moest hij deze nacht missen. Jan had daarentegen deze keer niet eendere maar een heel twee persoons bed tot zijn beschikking. Jan heeft Joop niet horen snurken. Logisch want uit voorzorg zijn de oordopjes altijd mee. Het ontbijt is goed voor elkaar. We krijgen full Irish breakfast zonder black pudding. Joop legt het bestek weer even netjes recht en stoort zich aan een schilderijtje dat scheef hangt. Om negen uur pakken we de boel weer in. Het kost iets meer tijd deze keer omdat we alles weer in de rugzak moeten stoppen. De afgelopen dagen hebben we alles los in de auto laten slingeren. Straks moeten we de auto weer inleveren dus een en ander weer mee sjouwen. Het is half tien als we betalen en de B&B verlaten. Onze laatste rit in de Seat Ibiza. Via de GPS zoeken we het adres van het inleverpunt voor de auto op. Om niet over de snelweg te hoeven houden we rechts aan. Eerst gaan we door Bré en zo gaan we stilletjes aan richting Dublin centrum. Onderweg komen langs ontelbare verkeerslichten. Het rijden gaat vlot en we arriveren bij 1 Market street. Daar kunnen we de auto kwijt bij de vestiging van Europcar. Als we geparkeerd hebben en onze spullen uit de auto halen brengen we de sleutel naar binnen. Als we de man vertellen dat er soms een lichtje brand zegt hij dat hij daarnaar gaat kijken. Dan controleert hij de auto nog voor ontvangst. Als hij terugkomt zegt hij dat we de auto niet getankt hebben. De reden dat we hem halfvol meekregen vond hij moeilijk te geloven. Gelukkig hadden we de foto nog. Toen we de auto ophaalden en net op weg waren zagen we dat hij halfvol was. Aan de hand van de foto met kilometerstand waren de man en zijn manager akkoord. Samen met de Ibiza hebben we een mooi stukje Ierland gezien. Met GPS gaan we opzoek naar een toeristenbureau. Onderweg staan een paar mooie prullenbakken. Hierin gooien we ons afval van de afgelopen dagen. Ook Jan zijn wandelschoenen belanden in het asvat. Daar liggen ze dan, afgedankt in een prullenbak. Aan de Liffey river voor 'The Custom House'. Ze hebben toch mooi zes jaar trouwe dienst bewezen. Met menig kilometer achter ons. Het eerste toeristenbureau waar we komen is weer een commerciële toko. Aldaar worden we verwezen naar 'Discover Ireland'. Het officiële toeristenbureau. De jongeman reserveert voor ons een plekje in een hostel. Ook informeren we naar de bus tijden voor als we naar het vliegveld willen. Verder vertelt de man de openingstijden van het Guinness storehouse. Bij een koffietent bestellen we twee koppen koffie. Daarbij eten we een saucijzenbroodje. Om twee uur kunnen we inchecken in het hostel. Lopend door de stad zijn er allerlei straatmuzikanten te bewonderen. Een oude man die ook luistert host er op los bij de metal muziek. Als we dichterbij het hostel komen is er ook een kathedraal te bewonderen. Omdat we acht euro entree moeten betalen zien we daarvan af. Dan zoeken we de Temple bar op. Deze is eenvoudig te vinden. We kopen er nog niet één want we willen eerst inchecken in het hostel. Nadat we ingecheckt hebben gaan we richting het Guinness storehouse. De rugzakken kunnen we nu mooi in het hostel laten dus daar hebben we geen last van. Bij het storehouse staan we in de wachtrij. Het heeft toch wel iets van massatoerisme. Als we eenmaal binnen zijn hebben we geen last van de drukte. Het is een hele tour die eindigt op de zevende verdieping. Daar is een schitterend uitzicht over de stad. Het hele brouwproces is inzichtelijk gemaakt. Joop weet nu precies hoe hij een Guinness moet brouwen. Alle oude attributen die ze eertijds gebruikten zijn goed te bewonderen. Als we op de zevende zijn zakken we twee verdiepingen af. Daar is een bar met live muziek. De pint die we daar krijgen zat bij de ticket inbegrepen. Drie heren, een gitarist, een fluitist en een violist maken een knap stukje Ierse muziek. Het is genieten dus we nemen er nog maar één! We hebben het hele optreden zo'n drie uur bijgewoond. Om zes uur gaan we richting uitgang. Vlakbij de kathedraal luisteren we een poosje naar een bandje dat op straat speelt. Ze spelen allemaal nummers van Simon en Garfunkel. Het klinkt best goed. De klokken van de kathedraal verpesten het zo nu en dan een beetje. Dan lopen we verder en bij Apache pizza bestellen we twee medium pizza's chicken. Beneden in een soort van operatiekamer kunnen we wachten op onze pizza. Waarna we hem vervolgens ook in de operatiekamer op kunnen eten. De pizza is heerlijk maar wat Joop betreft mocht er meer kip op. Dan gaan we bij de Temple bar een pint kopen. De violist die in het Guinness storehouse was vormt hier een ander trio. Het gaat weer goed los dus we rollen van het ene in het andere mooie optreden. Als dit optreden voorbij is kopen we nog een afzakkertje in een andere pub en gaan dan richting hostel. Morgen is het onze laatste dag van de vakantie en moeten we rond vijf uur op het vliegveld zijn.

1. Gerben:
    25 augustus 2017
    Wat siet der in ôfwikseling yn jim dagen. Moarn in goede thúsreis!!!
  2. Marijke:
    25 augustus 2017
    Genietsje noch efkes fan de Leaste dei. En wer in goede thuskomst.