Dag 8: van Cork naar Tramore

22 augustus 2017 - Tramore, Ierland

Kwart over acht staan we op en pakken we onze tassen in. Waarna we genieten van een Irish breakfast. Half tien rekenen we af verlaten we de B&B. Het heeft ons weer prima voldaan. Rustig aan wandelen we richting het centrum. Onderweg gaan we een 'toeristenbureau' binnen wat een commerciële instelling blijkt te zijn. Ze hebben in het geheel geen informatie over de omgeving en verkopen alleen busreisjes en souvenirs. Dan gaan we verder en bezoeken in het centrum het echte toeristenbureau. We krijgen allerhande informatie over de oostkust van Cork naar Dublin. Dan bedanken we vriendelijk en gaan naar de outdoor adventure store. Daar koopt Jan een paar lage wandelschoenen. Met de bergschoenen die ook afgedragen zijn lijkt het autorijden niet zo fijn. Na geslaagd te zijn in de winkel drinken we een kop koffie in een koffiebar. Dan is het tegen half twaalf en lopen we rustig richting Europcar. Onderweg steken we aan bij de SPAR en kopen we proviand. Bij Europcar krijgen we uitleg en een kaart van het Ierse wegennet. Dan stappen we in de witte Seat Ibiza die we meekrijgen. We verlaten de stad en in Upper Range eten we om kwart over één een saucijzenbroodje dat we in de SPAR gekocht hebben. Het plaatsje ligt aan een soort zee slenk. Ook hebben we een plaspauze en dan gaan we verder. We rijden over binnen weggetjes. Joop is navigator en heeft het kaartmateriaal onder zijn hoede. Jan is de chauffeur en zo rijden we aan de linkerkant van de weg in de richting van Waterford. Als we door Lismore komen zien we een kasteel. Wanneer we het willen bezichtigen krijgen we te horen dat het privé is. Wel kunnen we voor acht euro per persoon door de tuin lopen. We laten ons niet om de tuin leiden en laten het kruidentuintje voor wat het is. Snel stappen we weer in onze Ibiza en racen we verder. Het links rijden gaat goed en het klinkt lastiger dan het in werkelijkheid is. In Bunmahon stoppen we nog even bij het visitors center in een oud kerkje. De jongen weet te vertellen dat campings schaars zijn en er bijna alleen maar caravanparken zijn. In Tramore moeten we wel een plek kunnen vinden. Een lekkere bak koffie en een gebakje nuttigen we. Dan gaan we verder richting Tramore. Over de landweggetjes gaan we vlak langs de kust. De hoogteverschillen zijn groot waardoor adembenemend uitzicht hebben op de cliffen. Op een passeerstrook stoppen we om wat foto's te nemen. Een mevrouw wiens zwager in Haarlem heeft gewoond verteld ons wetenswaardigheden over de omgeving. Dan rijden we verder de laatste kilometers naar Tramore. Eenmaal aangekomen zoeken we de camping op en vinden voor 30 euro een plekje. Tramore is een grote stad met veel toerisme. Er is een grote boulevard met permanente kermis. Het ligt schitterend aan de onstuimige zee. Als we de tent opgezet hebben lopen we via de boulevard richting het centrum. Daar gaan we een bar in en bestellen een Guinness. Ook een lekker bord pasta gaat er goed in. Even voor tienen komt er een muzikaal duo. Een speelt keyboard en de andere zingt. We hangen nog even rond in de bar en gaan dan richting camping. Weer een zeer geslaagde dag. Morgen kijken we wat er weer op ons pad komt.

1. Gerben:
    22 augustus 2017
    Wat in ferbettering mei dit ferfier. Dêr wiene jim wol oan ta liket my sa ta. Genietsje noch fan de lêste dagen!