Dag 5: van Waterville naar Caherdaniel, 16,2km

19 augustus 2017 - Caherdaniel, Ierland

Vanochtend slapen we even uit. Het bed is een lekkere box spring en het ligt heerlijk. Het is kwart over acht als we uit bed stappen. Nou Joop stapt kwart over acht uit bed en Jan half negen. Dan doen we de kleren aan en gaan naar beneden. Opzoek naar de ontbijtzaal. Er zit namelijk een ontbijtje bij de overnachting inbegrepen. Het is een full breakfast. Dus worstjes, ei, tomaat en de hele hap. Het doet ons goed smaken en zorgt voor een goede basis om weer een dag te lopen. Na het ontbijt poetsen we onze tanden en pakken we de backpack weer in. We hoeven vandaag als het goed is echt maar 15 kilometer te lopen langs een kustroute. Daarom hebben we geen haast en vertrekken rond de klok van half tien. Via de weg verlaten we Waterville. Het glooit wat en we lopen tussen de typische stenen muren door. Het weggetje is smal en als we een auto tegenkomen dan past het precies. Tenminste als de automobilisten er een beetje rekening meehouden. Dan komt er volgens Joop een 'verkeershufter' aan scheuren. Hij rijdt zo hard dat we amper aan de kant kunnen komen. De spiegel van de auto raakt Jan zijn rugzak. Die beste man kon rekenen op een middelvinger. Maar gelukkig hielden we er niets aan over. Gisteren hadden we het er nog over dat het best veilig is om op de weg te lopen. Niet veel auto's en het lijkt erop dat men het gewend is voetgangers tegengekomen. We vervolgen onze weg en moeten een stukje off-road door de blubber. Ook kunnen we 400 meter omlopen, dit doen we dan maar. Even verderop mogen we weer een trappetje over om op een schapenpad te komen. Dan gaan we al klimmend verder. We smeren ons in met antimugspray omdat er best wel wat muggen rond dwarrelen. Joop is de afgelopen dagen al helemaal lek gestoken. Hij zit onder de ontelbare bulten. Zijn benen zien er hetzelfde uit als het landschap hier. Ook heeft hij veel jeuk. Ze zeggen jeuk is leuk en pijn is fijn. Maar of dat opgaat? Het pad is hier en daar best soppig maar wel best te doen. Er is bewolking maar het is droog en vaak laat de zon zich van de goede kant zien. We doen rustig aan om onze benen te sparen en rusten geregeld even uit. Dan nemen we bovenop de berg wat foto's. Het uitzicht is schitterend. De kust met veel rotsblokken en in de zee mini eilandjes. Ook liggen er bootjes in de baai. Als we afdalen komen we weer bij een weg uit. De weg is mooi breed dus besluiten we de weg te vervolgen en niet weer over het schapenpad te gaan. Na 7,8 kilometer is er een bar/restaurant met panoramisch uitzicht op de zee. In de bar zitten we bij het raam en kijken uit op de baai. Op de achtergrond klinken allemaal bekende Ierse muziekjes. Daar genieten we van een lekker kopje koffie en een soort van krenten cakeje met boter. Dan vervolgen we ons weg weer. Na een aantal kilometer de weg gevolgd te hebben besluiten we de officiële Kerry Way weer op te pakken. Het gaat berg af en op over 'knoffelpaad'. Door de regen van afgelopen dagen is het niet allemaal even goed te belopen. Uiteindelijk komen we geregeld weer op asfaltweg terecht. Dan komt Caherdaniel in het vizier. We lopen nog langs een autogarage annex kerkhof. Een bijzondere locatie voor deze bedrijvigheid midden op een stuk heide. Dan dalen we af en komen in het dorpje terecht. Gelijk aan de linkerhand staat een pub. De barvrouw vertelt ons dat aan de zee een camping is. Spijtig genoeg kunnen we de tent niet bij de pub neerzetten. De camping is nog ongeveer een kilometer lopen. Dan lopen we ook nog een weg te vroeg in waardoor we een kilometer extra maken. We lopen op een caravanpark waar we een mevrouw de weg vragen. Na het juiste pad weer gevonden te hebben komen we aan bij de camping. Voor negen euro per persoon mogen we een nachtje blijven. Douchemuntjes kosten een euro per stuk voor vijf minuten. Vlakbij het toiletgebouw zetten we onze tent achter een paar bosjes in de luwte neer. Als we de tent opgezet hebben gaan we naar het bij de camping horende café voor een pint. Ook kijken we in het winkeltje om vlees voor bij de macaroni en bier om vanavond te nuttigen. Vlees is er wel maar bier verkopen ze hier niet. Alleen wijn maar dat vinden we allebei niet fijn. Na het lopen zouden we liever een biertje tegen de dorst kopen. Ook het café verkoopt geen bier. Joop zegt tegen het meisje achter de bar: 'Ik hat andes wel toost'. Het doet ons besluiten twee koffie te bestellen en ons te beraden op een alternatief. We gaan even snel douchen en lopen dan terug naar het dorp. De douche is lekker warm maar de vijf minuten zijn zomaar voorbij. In het dorp is een pub en daar kunnen we waarschijnlijk wel wat eten. Aan de kant van de weg proberen we nog te liften naar het dorp maar niemand stopt voor ons. Eenmaal in de Blind Piper krijgen we een tafeltje voor twee. Het is in een sfeervol bovenzaaltje van de pub. Als eten bestellen we twee keer de BBQ chicken burger met patat. Het drinken bestaat uit twee Guinness. Het smaakt allemaal prima. Na het eten gaan we nog even de pub in. Daar drinken we nog twee Guinness en gaan dan richting camping. Het is gezellig druk in de pub maar wel een beetje een kippenhok. In de pub treffen we een echtpaar. Ze komen uit Cork. De vrouw spreekt ons eerst aan omdat ze ons herkent. Het is de dame die we op het caravan park de weg gevraagd hebben. Ze heet Shirley en later komt haar man bij ons buurten. Hij vertelt dat hij vier keer per jaar twee weken in Eindhoven komt. Hij is namelijk instructeur bij DAF en geeft cursus aan monteurs. Na weer een gezellige avond in de pub lopen we rond half tien terug naar de camping. Het begint al wat te schemeren dus we moeten goed op het verkeer letten. We hebben een zaklamp meegenomen dus kunnen het tegemoetkomend verkeer goed waarschuwen. Als we bijna bij de camping zijn begint het wat te druppen. Vandaag hebben we het de hele dag droog gehouden. Hopelijk is de tent morgenochtend niet zeiknat. We hebben weer een mooie dag gehad. Tomorrow is another day zegt Joop.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Marijke:
    19 augustus 2017
    Wer in moai ferhaal Jan.
  2. Gerben:
    19 augustus 2017
    Hopelik hâlde jim it de kommende dagen droech. Ik genietsje alle dagen fan jim ferslach. Graach mei trochgean dus.
  3. Foekje:
    20 augustus 2017
    Super dat je ons zo mee neemt tijdens jullie reis. Geniet er van, het ziet er prachtig uit. Groetjes
  4. S Gietema:
    20 augustus 2017
    No goeie J, team
    Sa te sjen ha jimme in pracht fekansje
    We herkenne en belibje it vrije en it rinnen sa my jimme en sjoche ut nei it folgjende ferslach. trochsette! groetnis Sietse en Anna