Dag 7: van Sneem naar Cork

21 augustus 2017 - Cork, Ierland

Met Patricia onze gastvrouw hebben we afgesproken half negen te ontbijten. Als we wakker zijn videobellen we met Jan, Lieske en de kinderen. Ze zitten op de camping in Oisterwijk. Joop vraagt Jan of hij ons zaterdagavond van Schiphol wil halen. Dit is oké, dus dat hebben we dan ook maar weer geregeld. Even na acht uur pakken we de tas alvast wat in zodat we na het ontbijt vrij vlot verder kunnen. Het ontbijt is Iers met worst, ham en ei. Vandaag gaan we niet lopen en dat is toch wat vreemd. De afgelopen dagen hebben we op en top genoten van het wandelen en de omgeving. Evengoed denken we een goede keuze gemaakt te hebben. Buiten miezert het namelijk al weer. Als we het ontbijt op hebben en het laatste in de tas hebben gestopt gaan we weg. Onze schoenen zijn nog nat van gisteren. We doen dus boterhamzakjes om ons sokken. Patricia wenst ons een goede vakantie verder en geeft ons een hand. Eenmaal buiten besluiten we bij het toeristenbureau te informeren wanneer er een bus gaat. Het bureau is om half twaalf pas open dus we moeten lang wachten. Bij een aantal winkels informeren we of er een bus komt. Volgens zeggen komt er om elf uur een bus. Dit duurt nog meer dan een uur. De mevrouw in de winkel geeft ons de tip te gaan liften. Op een briefje schrijven we Kenmare en Joop steekt zijn duim op als er auto's voorbij komen. Na een aantal keer stopt er om half elf een meneer die vraagt waar we vandaan komen. We vertellen dat we uit Holland komen en graag naar Kenmare willen. We mogen instappen en kunnen dus mee rijden. Ons doel is in Kenmare een bus te zoeken waarmee we weer verder kunnen naar Cork. In de auto hebben we het over van alles en nog wat. De man is bijna tachtig jaar en voorheen kapitein op een vissersboot geweest. Daarop had hij vijf man personeel lopen. Nu hij gepensioneerd is heeft hij een groot zeiljacht, is veel van huis en op de Atlantische oceaan te vinden. Hij vertelt veel over Ierland, over de bezienswaardigheden waar we langs rijden en heeft humor. Dan vertelt hij dat hij bij zijn zuster op bezoek gaat. Zij heeft net te horen gekregen dat ze Parkinson heeft. Hij heeft haar al een jaar niet gezien. Toen ze belde heeft hij besloten er gelijk heen te rijden. De zus woont in Cork waar de man oorspronkelijk ook vandaan komt. Hij vraagt naar onze plannen en zegt dan dat we gerust mee mogen rijden. Het voelt alsof we een lot uit de loterij hebben gewonnen. We staan te liften om mee te rijden naar Kenmare. Het geluk is met ons dat dit lukt en het toeval wil ook nog eens dat hij naar Cork gaat. Zonder enige twijfel gaan we in op het aanbod. Het is gezellig in de auto en in de twee uren die we meerijden is het geen minuut stil. Het gesprek gaat over gaelic, fries, voetbal, protestanten, roomsen, joden, vikingen, kunst, monniken, comedians, ijsland, noorwegen, de shetlanden, krab, kreeft, vis en nog veel meer. Dan komen we om half één aan in Cork. Een stad met bijna 200.000 inwoners. Vlakbij het centrum zet hij ons af. Ook vertelt hij dat we sowieso de English Market moeten bezoeken. Daar is op de bovenverdieping een restaurant waar het eten geweldig is. Daarnaast moeten we nog een bepaalde oude toren beklimmen. Op ons vraag hoe we hem kunnen bedanken tuit hij zijn lippen en begint hij te lachen. Joop biedt hem nog een tientje aan om een lekkere pint te kopen. Dit wil hij absoluut niet hebben en zegt dat hij sowieso wel een biertje gaat drinken. Na een stevige handdruk staan we midden in Cork op straat en kunnen we nog net een foto van de man maken als hij wegrijdt in zijn Renault. Lopend naar het centrum spreekt een Nederlander ons aan. Hij vertelt dat er een hostel is verderop. We besluiten eerst naar het restaurant in de English Market te gaan. En inderdaad de kip met aardappel smaakt heerlijk. Ook het lager biertje erbij is prima. Dan lopen we naar het toeristenbureau. Daar informeren we naar de slaapmogelijkheden. De hostels zijn allemaal al vol. Net buiten het centrum is een B&B voor veertig euro per persoon. Op de weg naar de B&B lopen we langs Europcar. Daar informeren we naar de mogelijkheden om een auto te huren en deze dan in Dublin weer af te geven. Dit is mogelijk en morgen om twaalf uur staat er een auto voor ons klaar. Vrijdag voor twaalf uur moeten we deze weer in Dublin inleveren. Aan ons nu de taak een leuke en mooie route te bedenken zodat we in een paar dagen in Dublin aankomen. Dan kunnen we vrijdag de hele dag nog in Dublin rondkijken en zaterdagavond met het vliegtuig richting huis. Als we bij de B&B zijn typt Jan alvast een stuk van het dagelijkse logboek. Joop geeft zich even lekker neer op het bed. Vermoedelijk zijn Joop's muggenbulten één of andere allergische reactie. Het zijn er namelijk zoveel dat er een heel leger muggen aan te pas zou moeten komen. Deze hebben we niet gezien. Dan gaan we even douchen. Omstreeks half vijf gaan we de stad wat verkennen. Eerst komt we langs de Sint Patricks kerk. Binnen nemen we een kijkje. Dan gaan we verder door de vele drukke winkelstraten. In de Sint Peter en Paulus kerk steekt Joop een kaarsje aan. Of je nu gelovig bent of niet in de kerken kun je de hectiek van de stad lekker ontvluchten. Na het kerkbezoek kopen we bij een pub voor ons beide een Murphy's. We dolen nog even door de stad en gaan dan langzaamaan richting onze B&B. In bar Cask bestellen we nog een Guinness en pizza hapjes. Dit doet ons goed smaken. Ook heeft Jan even contact met het thuisfront. Waarna we nog een ronde bestellen. Dan nog één Guinness als afzakkertje. Om tien uur dan echt naar de B&B en op bed. Weer een mooie dag van onze vakantie.

1. Gerben:
    21 augustus 2017
    Wat prachtich dat jim dy lift krigen. Tafallich? Nee, dat bestiet net, it kaam jim gewoan ta. Genietsje fierder fan Ierlân mei de hierauto.
  2. Marijke:
    22 augustus 2017
    Jongens jongens wat beleven jimme moaie dingen underweis.
    En der binne ek altiid noch goeie minsken.
    Genietsje noch efkes.