Dag 10: 17 augustus 2016 van Lion Inn naar Littlebeck, 29,4km

17 augustus 2016 - Littlebeck, Verenigd Koninkrijk

06.45 zijn we opgestaan waarna we de tent afgedroogd hebben en ingepakt. Om 07.45 hadden we ontbijt en hebben we de packhorse en de volgende camping gebeld. Na het verlaten van de pub kwamen we op een asfaltweg met druk verkeer. Tussendoor hadden we een hobbelig pad tussen de heide door. Op de paden zien we veel van de hoenderachtige vogels. Dan komen we weer op een autoluwe asfaltweg. Waarna we een karrenspoor met gebroken puin opgaan. We kunnen in de verte de zee al zien liggen. Na een aantal kilometers vervolgen we weer op een asfaltweg. Het landschap is licht glooiend maar we dalen overwegend af. Het stel met de hond komen we onderweg weer tegen bij een hek, daar zitten ze te eten. De naam van de B&B annex camping in Littlebeck, Take Inn Farm laten we aan hen even weten. Zij wisten namelijk alleen dat je in Littlebeck kamperen kon, maar niet waar en hoe. Het is tijdens het wandelen vanochtend heerlijk bewolkt. Dan gaan we verder richting Glaisdale het eerste plaatsje wat we tegen zullen komen. Het daalt steeds licht en we komen om kwart over twaalf aan in Glaisdale. Terwijl wij in het winkeltje zijn komt het stel met de hond weer aanlopen en gaat op een bankje zitten. Dan gaan we er bij zitten en nuttigen wat. We gaan even met zijn vieren op de foto en 'wisselen namen uit' ze heten Abbi en Will. Na even uitgerust te hebben gaan we weer verder. We dalen af uit Glaisdale met prachtige Engelse bebouwing, dan gaan we een smal loopbruggetje over en klimmen omhoog een bospad op. We verzetten de geit beide even en gaan weer verder. Het bospad voert ons langs de rivier Esk. Dan komen we aan in Egton Bridge een plek met veel mooie land en herenhuizen. Schitterend om door de dorpen te lopen. Bij de kerk (Rooms) nemen we de tijd hem te bezichtigen. Aan de buitenzijde zijn allemaal staties ingemetseld. Binnen in de kerk steekt Joop even een kaarsje op. Het is een donkere kerk van binnen maar heeft een mooi priesterkoor, de rest is wat soberder. In de kerk heerst een serene rust, zoals het hoort. Dan gaan we verder richting Grosmont. De bewegwijzering wordt zo op het laatst iets beter. We lopen langs een mooi landgoed en in de omgeving staan meters dikke bomen. Weer lopen we langs de rivier Esk met een groenrijke omgeving. Dan komen we in Grosmont een oud stadje, met als middelpunt het treinstation. Bij het station staat een stoomtrein te wachten. In een winkeltje halen we een paar blikken bier omdat dit het laatste stadje is met mogelijkheden voor winkelen tot ons eindbestemming Littlebeck. Vanavond gaan we op een soort van boerencamping dus we verwachten daar niets te kunnen kopen. De hekken van de overgang gaan dicht en de stoomtrein vertrekt. In het station tavern kopen we een glas frisdrank. Daarna zetten we onze tocht voort. Het stadje uit mogen we even flink aan de bak een heuvel op met een stijging van 33%. Bovenop komen we weer op een heuvelrug met een open vlakte zoals we deze inmiddels kennen, heide, schapen en vergezichten. Weer zien we een glimp van de zee. Het waait pittig op de heuvel. Bij een route paal met een wijzer Littlebeck twee mile slaan we linksaf. Via een public voetpad een soort schapenpad lopen we verder. Het zonnetje schijnt goed dus het is lekker weer. Vanaf het voetpad slaan we linksaf en gaan we een stuk door het gras langs de autoweg A169. Dan slaan we weer rechtsaf een voetpad op. Verderop zien we het stadje Whitby liggen. Nog één afdaling vandaag en we komen in het gehuchtje Littlebeck waar de B&B en camping is. Dan blijkt toch dat we nog even een heuvel moeten beklimmen om op ons bestemming te komen. Het is nog een aardige klim maar we redden het, we hebben tenslotte maar een licht rugzakje. Dan komen we om vijf uur na 29,4km bij een boerderij met wat 'koeiers' zoals Joop ze noemt. De heer en mevrouw hebben een B&B en in de tuin laten ze mensen hun tent opzetten. We worden hartelijk ontvangen, meneer wijst ons de weg naar de tuin en mevrouw zet voor ons een kopje thee. Snel zetten we ons tent op zodat deze kan drogen, hij is vanochtend toch nog wel aardig nat in de tas gekomen. Bij de thee krijgen wij een heerlijk stuk chocoladecake. Zo hebben we het maar weer uitstekend getroffen. Na het thee drinken is de tent alweer opgedroogd. De binnentent hangen we erin, slaapmatjes pompen we op en de slaapzakken leggen we uit. Van Jan zijn opblaasbare kussentje is het ventieltje moe. Het kussentje kan dan ook wel in het 'asvat' gegooid worden. Van Will en Abbi krijgt Jan een waterdichte zak te leen zodat hij deze als kussen kan gebruiken. Na het tent opzetten gaan we een voor een douchen. Will heeft het even over de route. Het lijkt hem dat we morgen niet weer terug naar het gehuchtje hoeven. Op de GPS hadden we dit ook al even bekeken dus het komt mooi uit dat hij dit bevestigd. Verder hebben we het over sport, hij is fan van Arsenal en kent Johan Cruijff, Ruud Gullit en nog een aantal spelers. We vertellen over de 11-stedentocht en wat er in Friesland nog meer te sporten/beleven valt. Dan gaan we op de picknickbank zitten en drinken we een pintje dat we in Grosmont hebben gekocht. Om kwart over zeven beginnen we macaroni te koken. Om kwart voor acht kunnen we eten en het smaakt weer prima. Het pilsje erbij maakt het extra aangenaam. Gisteren hebben we met behulp van Jan zijn broer Eduard de boot van Hull naar Rotterdam geboekt. Vandaag hebben we met hulp van de B&B houdster Judith een B&B in Robin Hood's Bay geboekt. Morgen is ons laatste loopdag. We drinken dan ook nog een pintje op de picknickbank en gaan dan slapen.