Dag 3: 31 juli van Langerhuse naar Agger | 19,4 km

31 juli 2022 - Agger, Denemarken

Het snikhete hutje was gisteravond gelukkig aardig afgekoeld. Om half negen kruip ik uit mijn slaapzak en eet een broodje. Dan pak ik de boel in poets mijn tanden en vul de flesjes met water. De eerste stappen die ik zet zijn wel wennen. Het valt op dat ik gisteren redelijk wat kilometers gemaakt heb. Vandaag maar niet te gek is de gedachte die bij mij opkomt. De buren groet ik nog even. Dan vertrek ik.  Eerst even over de verkende weg van gisteren en dan op een fietspad langs een brede vaart verder.

​​​​​​Op 1,5 kilometer kom ik bij een wildreservaat. Het is een groot meer en er is alleen een fiets/wandelpad omheen tussen het meer en de duinen door. Er is mooi vrij zicht over het meer en de watervogels die er vertoeven. In de verte over het meer zie ik Thyborøn alwaar ik eerst heen moet denk ik al liggen. Het is lekker bewolkt dus wandelt goed. En de regen of die komt wachten we maar af. Als ik dichter bij kom blijkt het een groot bedrijvencomplex waar chemische bestrijdingsmiddelen voor de agrarische sector gemaakt worden te zijn. Thyborøn ligt verder. Wel een contrast als je het mij vraagt een chemische fabriek naast of in een wildreservaat.

In de verte rijdt een oude trein uit de jaren ?. Gisteren ben ik de rails meerdere keren gepasseerd. Op een bordje staat in het Deens van wat ik eruit op kan maken dat in dit wildreservaat eertijds boerderijen hebben gestaan. Zo nu en dan wordt ik ingehaald door wat fietsers. Halverwege het fietspad sla ik rechtsaf op naar de fabriek. Het pad is van gebroken puin en minder aangenaam. Gelukkig zijn er stukken redelijk in gereden door het verkeer. Net onder een paar zoemende hoogspanningslijnen door kom ik bij een spoorwegovergang. Hij gaat net dicht en de trein rijdt aan mijn neus voorbij. Voor de vakbroeders en zusters onder ons vervolg ik mijn weg op een vrijliggend fietspad. Weer naast de 181.

Rond de fabriek hangt een vreemd geurtje. Het is niet goed te plaatsen. Maar goed, maar gauw doorlopen. Aan de rechterzijde is weer een water. Er staan grote windmolens. De meesten zijn een dijkje naartoe aangelegd. Anderen staan op een platform in het water. Het oogt hier industrieel. Even verderop is een grond-/zandoverslag.

Dan kom ik even voor elf uur na 10 kilometer bij de haven. Om 11 uur vertrekt de veer van Thyborøn naar Agger. De voetgangers en fietsers zijn er al op. Tussen de auto's door kan ik nog mee de boot oplopen. Als ik erop ben gaat de klep omhoog en gaan we varen. De overtocht is niet erg lang, maar te ver om te zwemmen. Thyborøn zelf ben ik niet geweest want dat ligt net even verderop. Zo'n 15 minuten duurt het geheel. Op de boot zijn wat Nederlanders die een praatje maken. Ze zijn op familiebezoek vertellen ze. De Snelle Jelle die ik nog van Rutger had gaat er goed in. Dan meert de boot aan. Vanaf de haven is het overigens nog wel tien kilometer naar Agger.

Weer over een fietspad met deze keer aan beide zijden water. Geen chemische fabrieken en industrie meer gelukkig. Er zijn wat eilandjes en even verderop staat een kudde koeien gedeeltelijk in het water. Het is nog een eindje dus ik besluit even voor twaalf op een plek aan het water met een picknickbank kort te stoppen en een broodje te eten. De watervogels kwetteren er lustig op los.

En door. Het fietspad is één rechte lijn richting Agger. Gelukkig komt het beetje bij beetje dichterbij. De contouren van het plaatsje begin ik zowaar te ontwaren. Toen ik half één net dacht dat het vandaag met de regen misschien wel mee zou vallen voelde ik een paar druppels. Dus de regenhoes maar even om de rugzak en de paraplu in de aanslag. Op dit moment valt het mee, maar misschien is het een waarschuwing. Achter de duinen hoor ik de zee wel bulderen. Vlak voor Agger staat op een bord dat ik Nationalpark Thy verlaat. Agger heeft ook een haven waar ik langs loop. Rond kwart over één ben ik bij de camping. Dat is na 19,4 kilometer erg vroeg. De receptie is gesloten tot 14.30 uur. Onder een afdakje staan picknicktafels waar ik mij maar even neerzet.

Wanneer ik er zit komt de regen. Gelukkig zit het er droog en kan ik in het bijgebouw heet water zetten voor een cup a soup. Zodra de receptie open is check ik in voor een campingplek. De dame zegt dat ik zelf een plek mag uitzoeken en alleen hoef te laten weten waar het is geworden. Mijn keuze is dichtbij het afdak en het toiletgebouw. Zodra het een beetje droog is zet ik de tent op. Daar moet ik alleen wel wat geduld voor doen. Maar ik heb de tijd. Uiteindelijk lukt het zonder nat te worden rond kwart voor vier.

Als de tent staat ga ik maar eventjes onder de douche. En dan de afritsbare broek maar even compleet maken en een trui aan. Dan de spullen naar de tent brengen en het luchtbedje oppompen. Niet te vol want dat was mij de eerste nacht niet zo goed bevallen. De camping verken ik nog even. Het lijkt erop dat ik mijn route morgen aan de achterkant van de camping kan vervolgen. De regen valt tot nog toe mee maar je wordt er wel nat van. Na nog even een dutje gedaan te hebben ga ik even voor zessen opzoek naar een restaurant. Regenjas en paraplu mee.

Het restaurant 'Agger Darling' is nog leeg maar schijnt volgeboekt te zijn. Wel kan ik een pizza Margherita met salami meekrijgen. Dat doe ik dan maar. Andere restaurants zijn op twee kilometer lopen en weer een fiets lenen zal wel lastig worden. Hopelijk dat bij de camping dan nog wat te drinken voor erbij is. En anders wordt het gemeentepils, ook wel gezond. Terwijl ik in de hal op de pizza wacht komen er aan het taaltje te horen met name Denen binnen. Het zal dus wel een lokaal drukbezochte plek zijn. Het valt mij op dat het hier verder in de omgeving niet druk is.

In het winkeltje bij de camping kan ik nog twee Tuborg pinten op de kop tikken. Het afdak wat mij eerder hielp tegen de regen is ook nu prima om te dineren. Het is nog niet te koud. De pizza was matig maar ging er wel in. Na het eerste biertje ga ik binnen in het halletje van het bijgebouw zitten. Daar staan in twee hoeken een stoel en er is een tafeltje met stoelen. Het is er lekker warm en ik maak er dan ook dankbaar gebruik van. Internet is nu wel een uitvinding zodat ik mij niet hoef te vervelen. Het tweede biertje smaakt goed.

Dan duik ik even de tent in en luister ik muziek. De MP3 speler met muziek die ik er jaren terug op heb gezet brengt wat vermaak. Ondertussen begint het ook aardig te regenen zo nu en dan. Na wat weggedommeld te zijn de tanden maar poetsen en de slaapzak in. Hopelijk schijnt de zon morgen weer of is het in ieder geval droog!