Dag 14: Cuxhaven naar Tjerkwerd

18 augustus 2018 - Tjerkwerd, Nederland

Half zeven stappen Joop en Akke uit bed, Jan een kwartiertje later. De tassen zijn gisteravond al gepakt. We kunnen rustig aan doen om zeven uur bij het ontbijt aan te schuiven. Beneden ziet alles er tiptop verzorgd uit. Er is van alles. Witte en bruine bolletjes. Verschillende soorten vlees en kaas. Paprika en komkommer. Salade en toetjes. Cornflakes en melk. Koffie en thee. Appelsap en jus de orange. Gebakken en gekookt ei. Ga zo maar door. Joop kiest van dat alles net drie onsmakelijke stukjes brood. Deze worden ingeruild voor een bruin bolletje. Het zit heerlijk en de zon schijnt door het raam. Dan gaan we even na half acht naar de kamer. We zitten op de tweede verdieping. Als we in de lift willen moeten we ons pasje eerst voor de lezer houden. Joop en Akke gaan met de trap om de spieren los te maken. Boven pakken we het laatste in, poetsen onze tanden en gaan dan uitchecken. Dit wil zeggen de pasjes afgeven en gaan met de banaan. Het station ligt binnen honderd meter dus we zijn een dik half uur te vroeg. Op de blokken van de bouwhekken nemen we plaats in de zon. Het zit er heerlijk warm. Dan komt de trein eraan. We stappen in, gooien de tassen in het bagagerek en om 8.39 vertrekken we op naar Bremerhaven. Dan doen we Dorum aan de plaats waar we ook aan de kust op de camping hebben gestaan. Wremen en dan zien we de grote kranen van de container terminals van Bremerhaven weer. Dan stappen we Bremerhaven-Lehe uit en stappen in de trein naar Hannover. Omdat we het zeker willen weten vragen we even twee treinconducteurs. We worden gecontroleerd en moeten onze namen nog op het vervoersbewijs schrijven. Van de conducteur mogen we een pen lenen. Dan komt er een dame langs die Hawaii slingers probeert te verkopen. Er lopen twee dames achteraan. We hebben het idee dat het voor een vrijgezellenfeest is. Dan staan er weer een treinen vol met allemaal nieuwe auto's. Dan lopen we Bremen binnen. Hier moeten we vijftig minuten wachten op de volgende trein naar Leer. Bij de backstube kopen we wat broodjes voor tussen de middag. In de spar halen we drie flesjes ijsthee. Ook gaan we nog even naar het toilet om iemand op de trein te zetten. Dan lopen we rustig aan naar spoor 3 waar onze trein om 10.53 zal vertrekken richting Leer. Zoals verwacht vertrekt de trein op tijd. We kunnen vanwege de drukte niet bij elkaar zitten helaas. Maar we zitten maar één rij van elkaar verwijderd. In Oldenburg stappen er weer mensen uit en kunnen we weer bij elkaar in een vierzit zitten. De trein rijdt door naar Norddeich waar ook wij langs zijn gelopen. Wij stappen kwart over twaalf uit in Leer. Daar gaan we naar het busstation om onze reis per bus te vervolgen. Een paar jaar terug is er namelijk eens een boot tegen de spoorbrug tussen Duitsland en Nederland gevaren. Hierdoor is direct treinverkeer niet mogelijk en wordt als alternatief de bus geboden. We gaan met buslijn 620 naar Weener. Bij het station is het druk met groepen meiden die veel herrie maken, lees zingen en gek doen. Ook in de bus is dit het geval. Het lijkt of ze al liters drank gehad hebben. Qua repertoire is het geheel wat eentonig. Met de bus steken we de Ems over. Even voor één uur zijn we in Weener. Bij de banhof stappen we uit. De trein komt dan ook aanrijden. Hier gaan we weer verder met de trein. Om 13.08 vertrekt de trein naar Groningen. De luidruchtige dames gaan ook mee. Het is de dag van de vrijgezellenfeesten. Bij Bad Nieuweschans komen we weer terug in Nederland. Ze zingen met de liedjes die uit hun draagbare box komt mee. Zolang het een beetje lage tonen blijven is het aardig zuiver. De hogere delen vallen buiten de toon. Joop wordt er vrolijk van en wil meezingen maar hij kent de teksten niet. Ze zingen wat modernere liedjes dan Joop Duitse repertoire. Dan komen we in Groningen aan. We nemen afscheid van de dames. Dan laden we onze OV-kaart voor zover nodig is op en lopen we naar perron 6a. Daar vertrekt om 14.21 uur de stoptrein naar Leeuwarden. Het is wel aardig druk in de trein vermoedelijk vanwege de reuzen die in Leeuwarden te zien zijn. Het ritje Groningen-Tjerkwerd kost ons meer dan Cuxhaven-Groningen. Een paar stations voor Leeuwarden staan de mensen zelfs in het gangpad. Wij hoeven ze niet zo nodig te zien omdat we in Duitsland al genoeg reuzen, lees dikke Duitsers hebben gezien. Ongeveer tien over drie komen we in Leeuwarden aan. Van daaruit gaan we met de bus van twintig over drie naar Bolsward. Het valt niet mee om op tijd bij de bus te komen vanwege de reuze fans. Joop en Akke treffen bekenden van vroeger in de bus. Als we over de Eekwerdlaan rijden lopen daar Paulus, Liesbeth, Kian en Skye. In Bolsward is circus net als in Cuxhaven. Aangekomen in Bolsward stappen we over op lijn 44 richting Tjerkwerd. Tussen Bolsward en Tjerkwerd ligt een auto in de sloot maar niet op de kop. Kwart over vier uur stappen we uit en lopen we het laatste stukje naar huis. Op de Waltaweg worden we  gefotografeerd. Na zeven en een half uur reizen zijn we weer  thuis. Uiteindelijk hebben we tijdens onze wandeltocht 316,9 kilometer gelopen volgens de GPS. We kijken terug op een schitterende vakantie. Niet te warm en weinig last van de regen gehad. Oja, waarom Cuxhaven als einddoel voor deze vakantie? Nou er lag eens een houten vissersschip in Tjerkwerd dat uit Cuxhaven afkomstig was.

1. Foekje:
    18 augustus 2018
    Welkom thùs en bedankt voor de dagverslagen.
  2. Anja Mulder:
    18 augustus 2018
    Genoten van jullie verhalen... welkom thuis en nu lekker relaxen
  3. Jetske Dijkstra:
    18 augustus 2018
    Súver spiitich dat jim alwer thús binne. It wie erg leuk om jim ferhalen te lêzen!
  4. Betty Jellema:
    18 augustus 2018
    Wolkom thús en tige tanke dat wij mei genietsje mochten 👍.
  5. Marijke:
    19 augustus 2018
    Geweldig wat mooie reisverhalen.
    Ik ha de reisferhalen mei plezier lézen.