Dag 8: Dornumersiel naar Harlesiel, 25 km

12 augustus 2018 - Harlesiel, Duitsland

Joepie onze tenten zijn droog! Het is vannacht zo goed als droog gebleven. De frisse zeewind heeft al het ochtenddouw weggewoeid. Heerlijk binnen now time zitten de tenten in onze tassen. Broodjes halen we bij de kiosk. Koffie hebben we zelf en smaakt goed bij het chocoladebroodje. Bij de receptie leveren we de douchepasjes en vaantjes die we aan de tent moesten knopen in. Dan krijgen we twintig euro borg terug. Langs de haven lopen we bij het bord van Accumersiel langs. Onze route gaat eerst weer binnendijks richting Bensersiel een kustplaatsje met een haventje. Buitendijks ligt namelijk geen geschikte weg. Er staan wel meer dan 100 windmolens voor ons te draaien. In het land ligt een stuk van een vliegtuig. Vorige week zondag zijn we gestart in Lauwersoog. We houden heel even halt voor een sanitaire stop. Het weer is koel, droog en een beetje bewolking. Nou ja droog,, zo nu en dan een  spatje. Op de zeedijk lopen weer schapen te grazen. De maïs staat hier nog niet zo hoog. Joop en Akke lopen samen even voorop. Jan loopt er op zijn zondags vijftig meter achter. Na 4,5 kilometer lopen we langs een boerderij met vijf jonge stieren in de wei. Ook nu lopen we weer tussen de oude en de nieuwe dijk in. Gisteren stond op een bord dat de dijk zo'n duizend jaar geleden gemiddeld 1,5 meter hoog was en 4 meter breed. Nu is deze gemiddeld 8,5 meter hoog en vijftig meter breed. Inmiddels is men ook alweer begonnen de dijken op te hogen. De stijging van de zeespiegel heeft dus wel zijn uitwerkingen. Dit stuk van de dijk staat er elke hectometer een oude betonnen paal. Om de kilometer staat er een dikkere jongen. Vlak voor Bensersiel komen de oude en de nieuwe dijk weer bij elkaar. We lopen bovenop de dijk de laatste kilometer naar de haven. Aan de wadkant ligt een grote camping. Na 7,6 kilometer drinken we om kwart over tien net voorbij het haventje koffie bij een bakker. Daarbij eten we een stukje appelachtiggebak. Een mevrouw vraagt waar we heen gaan, waarschijnlijk naar Cuxhaven is ons antwoord. Ze zegt dat ze ook naar Cuxhaven gaat met de boot. Het pad vervolgen we buitendijks. Het is eb dus het wad is grotendeels drooggevallen. Een mooi gezicht zo met alle zeevogels. Het loopt wat scheef want de kust is redelijk steil. Niet zo prettig maar het is er niet minder mooi om.  Dan klinkt daar de mondharmonica. Mensen die voorbij fietssn kijken of horen we wat vreemd op. De Duitse liedjes vallen goed in de smaak bij de passanten. Een heer op de fiets zingt zelfs mee met Mussi den. Dan komen we na 15 kilometer in Neuharlingersiel. Op een veldje zijn kinderen aan het draakje vliegen. Op 16,4 kilometer een broodje bratwurst bij een strandtentje. Het lange wachten is het waard want het smaakt heerlijk. De wespen die rondzweven laten zich niet in de Fantafles vangen. We vervolgen onze weg lopend om het haventje heen. Het is een mooi haventje met oude vissersschepen. Dan vervolgen we de weg buitendijks op het lage van de kwelders. Het pad is mooi vlak dus het loopt heerlijk. Jan doet zijn schoen even uit om de sok even beter aan te doen. In de verre verte zien we onze eindbestemming van vandaag al liggen, Harlesiel is de naam. Als we er zijn schrijven we ons in. Voor 36 euro 20 mogen we er voor één nachtje met twee tenten blijven. Het is even na drie uur en we hebben 25 kilometer gelopen. We zijn nog niet eerder zo op tijd binnen gelopen. Eerst geven we ons even neer in het gras. Daarbij zetten we even water met het keteltje. Drinken we een lekkere kop bouillon. Eten er een broodje bij en zetten dan de tent op. Dan zoeken we om een winkeltje of iets dergelijks. Dit is nergens te vinden in de nabije omgeving. We zijn bijna door de batterijen van de GPS heen dus we hopen dit binnenkort wel tegen te komen. Navraag bij de receptie leert dat er morgenochtend wel broodjes zijn te verkrijgen. Bij een restaurant halen we er een lekker ijsje. Dan gaan we terug naar de tent en douchen. Heerlijk warm zijn ze weer. De tentjes staan op 'in eker'. Elke 'eker' is ongeveer 4 meter breed met mooie greppels er tussen. Ook deze camping is weer buitendijks. Maar hopen dat er geen stormvloed komt. Het weer is aardig rustiger dan gisteren maar er hangen wel wat wolkjes aan de lucht. Bij de receptie viel te lezen dat er voor vandaag onweer wordt verwacht. Dit hebben we nog niet gehad dus misschien dat het vannacht dan komt. Vlak bij de camping is een vliegveldje dus eens in de zoveel tijd stijgt er een klein propeller vliegtuigje op. Via internet kijken we nog hoe we bij Wilhelmshaven naar de overkant van het water kunnen komen. Het schijnt dat er eens in de twee weken een boot gaat. Zoals het nu lijkt komt dit niet goed uit. Maar goed misschien zijn er andere mogelijkheden. In het restaurant gaan we eten. We eten patat met kibbeling. Het smaakt goed. We drinken er een Jever bij, Akke een Fanta. Na het eten blijven we nog even zitten. Drinken nog een pint en gaan dan richting tent. Als we bij de tent zijn staat er eeen ambulance. Er waren wat mannen en vrouwen flink aan de zuip vanmiddag misschien dat het daarmee verband houdt. Het is vandaag mooi droog gebleven. Morgen zullen we wel zien wat het weer doet. Tien uur gaat het licht uit.

1. Jouke Hylkema:
    13 augustus 2018
    Dank voor de smeuige vertellingen. Raak er zelf wel een beetje van in vakantiestemming. Zou een krant uit de regio moeten oppikken vind ik.