Dag 6: Krummhörn naar Norddeich, 24,1 km

11 augustus 2018 - Norddeich, Duitsland

Na enige onderhandelingen kunnen we om 8.15 uur bij het ontbijt aanschuiven. De mevrouw stelde voor 8.30, Akke had het tegenbod 8.00, dus werd het 8.15. Het is vannacht aardig te keer gegaan. Buiten staat een partytent met extra touwen vastgeknoopt. Deze heeft er net als de stoelen en tafeltjes aardig van langs gekregen van de wind. Even voor acht uur regend het weer flink. Het ontbijt ziet er prima uit. Verschillende gebakte broodjes. Jam, ham en kaas als beleg. Een gekookt eitje, koffie en sinaasappelsap. Onder het eten komt er een kip binnen lopen. We rekenen af en maken ons klaar voor vertrek. Akke heeft een provisorische regenhoes gemaakt van een vuilniszak. De andere nieuwgekochte is namelijk te klein. Onderweg kunnen we wel een buitje verwachten als we de lucht zo zien. We geven onze gastvrouwen nog een hand en ons wordt gods zegen toegewenst. Dan lopen we om 9 uur richting Greetsiel. Mooi water sluis idilisch. Haven boten. Na 4,5 Zeedijk. Waaait stevig. Enoarme kwelders links. Boer met schapen. Na een kilometer gaan  we toch maar even op het asfalt lopen. We lopen langs het Stortebekerkanal. Daarna nemen we afscheid van het kanaal. Na negen kilometer, om 11 uur, zien we op de dijk twee bankjes. Daar rusten we even kort. Het hemd waait bijna van het lijf zo op de dijk dus Joop gaat beneden tegen een steen aan zitten.  Tussen nieuw en oud. Dijk. Weer klinkt daar de mondfluit. Bob Dylan komt voorbij maar ook Pussycat. Bij een huisje bellen we aan voor water. Niemand doet open. Er staat wel een auto. Aan de muur hangt een tuinslang tussen de klimmers. We halen de slang van de kraan en vullen onze flesjes. Het waait pittig en er hangen donkere wolken boven ons. Bij het huisje zijn ook pruimenbomen waaraan Joop en Akke zich te goed doen. Dan gaan we weer verder. Na 10 kilometer open veld staat er nu zo nu en dan een huisje onder aan de dijk. Er loopt een fazant met ons op. Bij een boerderij wachten we even een donkere wolk die de hoek om moet in de luwte af. Joop vertrouwd het niet en wil graag de regenbroek aan. Van ons mag dat. Dan gaan we tegen het p.e.b. hokje waterkoken. Het is ook half één. We controleren nog even of het echt een hokje voor elektrisch is en niet gas. In Greedsiel hebben we gisteren allerlei bolletjes bij de bakker gehaald. Onze lunch bestaat nu uit bouillon met een krentenbol. Het smaakt goed. Als we uitgerust zijn en de lucht is weer ietwat geklaard lopen we verder op naar Norddeich. Een paar spettertjes tegen de kuiten. Veel is het niet en regenkleding is overbodig. Op 17,5 kilometer is het Joop warm genoeg met de regenkleding aan te lopen. We nemen vijf minuten de tijd om de kleding uit te doen. Dan om kwart voor twee vier kilometer voor Norddeich wordt de lucht achter ons gitzwart. 100 meter verder staat daar het allereerste bushokje dat we tegenkomen. We besluiten maar even te gaan schuilen. Als we zitten gaat het los. Het komt met bakken uit de lucht. Niet te zuinig en de wind giert om het huisje. Na drie kwartier is het droog en gaan we verder. Op 19,4 km gaan we weer over de zeedijk. Wat we daar aantreffen zijn zandplaten met zeekraal. Een mooi gezicht met op de achtergrond Norddeich. We zijn de camping 1,5 km voor Norddeich aan de andere kant van de dijk voorbij gelopen. Alleen een kip krapt achteruit wij niet. Voor ons idee hebben we nog maar 20 kilometer gelopen en zouden we nog wel wat verder kunnen. Als we doorlopen naar Norddeich anderhalve kilometer kan het gebeuren dat er niets is om te slapen. Norddeich is een mooie kustplaats. Bij het toeristenbureau blijkt dat er niets is waar we kunnen overnachten. Toch maar achteruit terug naar de camping... Door deze actie hebben we vier kilometer extra afgelegd. Maar ach wie niet waagt wie niet wint en zo hebben we toch wat kilometers gemaakt. Onze teller blijft vandaag hangen op 24,1 km. De camping Nordee-camp is een mooie camping met veel faciliteiten voor een aangename prijs. Voor ons drieën met twee tenten betalen we 23 euro. Als we de tent opzetten begint het weer wat te druppen. Snel het doek in de stokken en tassen erin. Als de tent staat om half vijf gaan we eerst in het restaurant koffie drinken en daarna een biertje. Een uur of half zes kijken we even in de supermarkt alwaar we een aantal toetjes halen. Daarna gaan we douchen. Jan en Joop hebben de douches naast elkaar en en hebben het er even over hoeveel geluk we gehad hebben met de regen vandaag. Het bushokje dat op de perfecte plek stond en verder alleen maar een paar spatjes. Het zijn heerlijk warme douches. We drukken nog een paar keer extra omdat er weer aardig regen is gevallen. Alle zit even te puzzelen zolang Joop en Jan aan het douchen zijn. Ondertussen breekt de zon alweer aardig door. Het wordt zelfs aan de warme kant in de tentjes. Na het douchen gaan we een even voor zeven weer naar het restaurant. Op naar het avondeten. De bediening is wat traag maar dat past ons wel dat gezuip altijd hoeft ook niet. We eten kip met aardappeltjes en groenten. Het smaakt kostelijk. Joop en Jan drinken er een pilsje bij en Akke een Fanta. Als we zitten te eten ontdekken we ineens dat het plenst. De was hangt buiten en Akke haar schoenen staan buiten. Jan doet even een sprintje om alles naar binnen te brengen. Een beetje vochtig komt hij terug in het restaurant. Na de lekkere maaltijd nemen we nog één afzakkertje. Half tien verlaten we de pizzorante en zeggen we arrivederci. We poetsen onze tanden en gaan dan de tent in. We kijken terug op een voor ons, met wat mazzel, droge dag.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. K Groeneveld-Faber:
    11 augustus 2018
    De abri: wat een prachtig plekje om te schuilen!!
  2. Jeanet volbeda:
    11 augustus 2018
    Mooie foto's en veel succes verder
  3. Gerben:
    12 augustus 2018
    Wat hadden jullie een geluk met dat mooie bushokje. Het kwam jullie toe!