Dag 2, zaterdag 10 augustus 2019, van Büsum naar Tönning, 28 km

10 augustus 2019 - Tönning, Duitsland

Joepie het is droog gebleven! Het woeide erg hard maar er is geen drup gevallen. Dat is mooi omdat we de tentjes nu droog in kunnen pakken. Dit scheelt weer wat kilo's in de rugzak. Half zeven besluiten we nog even te blijven liggen. Even na zeven beginnen we de boel in te pakken. Het waait straf dus koffie zetten met het primusje slaan we even over. Om acht uur staan we bij de receptie en rekenen we af. De kosten waren 29 euro en 90 cent. We kijken nog of we ergens brood voor onderweg kunnen krijgen. Helaas vinden we niets dichtbij. Daarom gokken we erop dat we onderweg wat tegenkomen. Via de zeedijk lopen we Büsum uit. Als we achterom kijken kunnen we Cuxhaven het eindstation van vorig jaar aan de andere kant van de Elbe zien liggen. Na een kilometer gaan we buitendijks over een mooi asfaltweggetje verder. Onderweg zien we vele schapen, een naturist en komen we langs mooie kwelders. Na zes kilometer helaas nog steeds geen gelegenheid om proviand of een kop koffie te kopen. Het loopt lekker zo wind mee. Het zonnetje doet zijn best om er door heen te komen. Zo nu en dan slaagt ie erin. Een dame met een hond vraagt of Jan een foto van haar wil maken. Na 8,4 kilometer om 10.00 uur gaan we half in de luwte van twee schaftketen koffie zetten en drinken.bde tassen en paraplu's helpen enigszins mee het wat behagelijker te maken. Het puntje van de neus smeren we in met zonnebrand. Een Duitser vraagt waar we naar toe gaan en voorziet ons van wat adviezen. Het echt paar heeft volgens Akke Een schapenvachtje van Van Buren op het zadel. We lopen verder en als we na 13,5 km achterom kijken zien we nog steeds de hoge woontoren van Büsum staan. De schapen keuteltjes rollen door de wind bij de geringste aanraking van ons schoenen een stukje met ons mee. Dan als we de hoek om komen ligt daar een grote plas water met een dam voor ons. Na 14,8 kilometer komen we bij Wesselburenkoog bij een strandtent. Hier eten we wat. Akke een broodje vis. Joop kipnuggets met patat. Jan een schnitzel met patat. Als we de dam over willen blijken er werkzaamheden te zijn. Omlopen dus via een vakantiepark binnendoor en dan twee kilometer tot we weer bij de dam zijn. De dam heeft wel wat van de Westerschelde. Het is een grote waterkering. Mooi om te bekijken. Op 18,5 kilometer net over de dam komt er een enorme bui aan drijven. Donkere wolken trekken zich samen. Gelukkig is daar een bistro. We gaan even binnen zitten schuilen. Als we zitten gaat het los. Verderop schijnt de zon de het zal wel weer droog worden. Joop en Akke nemen een jus de orange. Jan een cola. We maken nog even dankbaar gebruik van het toilet. Rekenen af, vragen of er in Tönning een camping is en gaan dan moedig voorwaarts. Buiten schijnt de zon alweer en we verlaten de kust en gaan het binnenland in. Over het fietspad langs een b-weggetje. Het bord pas op voor herten staat er niet voor niets. Voor ons steekt een hert over. Na de pauzes de rugzak om is toch wel pittig zo'n eerste dag. Het is gerust weer even wennen. Aan ons rechterhand staan honderden enorme windmolens. Het wordt wat pittiger zo de kilometers. Op 22,2 km rusten we even kort op een bankje. Dan als het drie uur is gaan we verder nog een dikke vijf kilometer naar Tönning. Gelukkig hebben we heel de dag al windmee want het waait nog steeds hard. Na het fietspad gaan we rechts af over een B-weg. Door een dorpje Grossolversum. In een bushokje op 25,6 km gaan we nog even lekker zitten. Dan door Kleinolversum en dan zijn we in Tönning. Het is nog even afzien. Vooral voor Akke. Ze heeft dan wel het bolletje van de regenhoes als vervanger voor de beugel om de nek te steunen maar de laatste kilometers vallen zwaar. De camping ligt mooi dicht bij het centrum. We checken in en om vijf uur staan onze tenten. We hebben 28 kilometer op de teller. Een beetje te veel voor deze eerste dag. Maar goed het is niet anders. Jan en Joop doen nog even een cooling down van twee kilometer naar de supermarkt. We halen broodjes, kaas en toetjes voor morgen. Pasjes voor het douchen hebben we ook gekregen dus Akke maakt daar eerst gebruik van, wast een beetje en geeft zich neer in de tent. Als Jan en Joop terug zijn van de supermarkt gaan ook zij onder de warme straal. Heerlijk na zo'n wandeldag. Na het bijkomen lopen we richting het centrum. In het centrum is een mooi groot plein. Op een trapgevel van een pand is een carilion bevestigd. Bij de pizzaria eten Akke en Jan Een pizza America. Joop neemt spaghetti. Het bier en de jus de orange smaakt prima. Half tien lopen we richting de camping. Tandenpoetsen en de tent in. Zo kijken we om tien uur terug op een mooie dag waarop we het droog hebben kunnen houden.

1. Martje:
    10 augustus 2019
    Wat weer een mooi verslag! Veel loopplezier!
  2. Lucia:
    10 augustus 2019
    Fijne vakantie en hopen dat het een beetje droog blijft tijdens het wandelen!! Groetjes Lucia Dennis
  3. Piet Jorritsma:
    10 augustus 2019
    Wat een verassende tocht ,respect voor jullie ,maar weer afwachten waar je kan eten en drinken.
  4. Veronica de Graaf:
    11 augustus 2019
    Knap hoor! Zeker omdat je de neksteun vergeten bent Akke! Dat is jammer maar je bent een doorzetter. Hou vol! Mooie dag maar weer.
  5. Klaas:
    11 augustus 2019
    Weer een mooi verhaal Jan ik blijf jullie volgen en veel plezier met kaar en pas een beetje op elkaar
  6. K Groeneveld-Faber:
    11 augustus 2019
    En een leuk filmpje met de muziek van Joop!!!!