Dag 13, woensdag 21 augustus 2019, van Vedersø Klit naar Fjand Badeby, 10 km (Holstebro)

21 augustus 2019 - Holstebro, Denemarken

De laatste halve loopdag van onze wandelvakantie. Even voor zeven beginnen we met inpakken. Om half negen zit alles in de rugzak en gaan we op pad. Ondertussen hebben we de tenten gelukkig weer eens helemaal droog in kunnen pakken. Ook konden we lekker buiten zitten te eten op de picknickbank. Net als andere dagen dreigt het wel maar tot op heden is het droog gebleven. Broodjes hebben we bij de winkel gehaald. We hadden nog boter, kaas en toetjes. Bij de receptie betalen we zo'n veertig euro voor de overnachting en dan lopen we over een fietspad weer richting de duinen. Midden tussen de heidevelden met vele rietgedekte woningen. Het zonnetje schijnt lekker dus het is aangenaam. Na een kleine drie kilometer komen we bij een strandopgang. Er is een soort van touwladder door het losse zand gelegd wat ons helpt over de duin te komen. Op het strand zoeken we een paar mooie stenen uit. Het is de laatste dag dus een beetje meer gewicht mag wel. Als Jan een steen schoon wil spoelen loopt hem een golf over de schoenen. De schade valt gelukkig mee. Op het strand ligt een aangespoelde helm. Hopelijk vinden we de bijbehorende persoon niet. Onderweg klimt Jan op een bunker en maakt Joop er een foto van. Het is nog een aantal kilometer lopen langs het strand en dan komen we aan bij Fjand Badeby. Over het strand loopt het mooi met het lage water. De zee raast flink en zo nu en dan komt de golfslag tot over onze schoenen. We komen weer bij een aantal bunkers en een strandopgang. Het is Fjand waar we onze wandeltocht eindigen. Bij de strandopgang gaan we met elkaar op de foto. Met de zee op de achtergrond natuurlijk. Achter de duinen zoeken we de bushalte om vervoer te krijgen richting Holsterbro. Vanaf de duinen lopen we er recht op af. We hebben tien kilometer gelopen en het is kwart voor elf. De bus komt pas om kwart voor één. Dit wil zeggen twee uurtjes wachten. Op een bankje in de zon in de luwte van een duin gaan we zitten. Daar maken we een lekkere kop cup a soup en eten een broodje. Ons laatste Deense kronen hebben eergisteren bij de camping gebruikt. Het is ons niet bekend of we in de bus met de pin of euro's kunnen betalen. Bij de hier aanwezige camping gaan we om inlichtingen. De meneer spreekt net als niet zo goed Duits. Hij vraagt een Hans om met ons te praten. De Hans spreekt Engels en verteld ons dat de bus gewoon volgens schema rijdt en de vrouw van Hans verteld dat deze waarschijnlijk gratis is. Na hen bedankt te hebben lopen we terug naar het bankje en geven ons maar weer neer. Het is nog een drie kwartier wachten. Op internet staat wel een ritprijs vermeld en via de website van de busmaatschappij kun je tickets kopen. Voor de zekerheid doen we dit maar. Als de bus 270 naar Holsterbro mooi volgens schema arriveert blijkt dat Hans's vrouw gelijk had we hebben voor niets twintig euro betaald. Ach zo houden we de Deense plattelandsbussen ook op de weg. De bus rijdt door een herkenbaar landschap. Open vlakte en dan weer bosrijk. Wegen met fietspaden er naast en zo nu en dan een stop in een klein of wat groter plaatsje. Hier en dan begint het landschap wat te glooien. Dan komen we aan in Holstebro. We hebben een klein uurtje in de bus gezeten. Bij het station proberen we kaartjes te kopen voor de trein naar huis. Er is alleen geen balie waar we tickets kunnen kopen. Wel een automaat maar wij zouden er graag een stukje advies bij hebben. Dan eerst maar naar ons overnachtingsadres wat we al geboekt hadden. Het was maar 400 meter lopen vlakbij het station. Via de mail hebben we duidelijke instructies gekregen. Aan de achterkant van een winkelstraat is een openbare parkeerplek dit geeft toegang tot onze studio. In een sleutelkastje te ontgrendelen met de code die we hebben gekregen hangt de sleutel. Het werkt en we zijn in mum van tijd binnen. Het is een mooi verblijf met twee grote bedden. Een bank, televisie, keukentje, douche, stofzuiger en strijkijzer met strijkplank. Er hangt kunst aan de muur en het is landelijk ingericht met curiosa. Het ziet er erg leuk uit. We drinken een een kopje koffie en kijken naar een documentaire gelijk aan Earth van BBC. Dan gaan Joop en Jan even douchen en strijkt Akke Haar sjaaltje. Dan loopt ze er weer sneins bij in de stad. Dus gaan we maar even de stad in rond een uur of half vijf. Bij wat schoenen winkels kijken we of er wat geschikts is voor Akke. Haar wandelschoenen zijn ten einde en dan zouden deze hier achter kunnen blijven. Helaas niet geslaagd dan thuis maar om iets anders. Jan en Joop zijn inmiddels traditiegetrouw de kledingwinkel ingegaan en hebben weer wat meegenomen. Na het shoppen zijn we bij twee supermarkten geweest om proviand voor morgenochtend en onderweg in te slaan. Broodjes, kaas en toetjes dan kunnen wij er weer tegenaan. Naast de supermarkt is een restaurant waar we terecht kunnen. Jan besteld een vlees pizza, Akke Een lekkere burger en Joop een pasta. Het smaakt weer heerlijk en één ieder heeft het buikje rond. Dan lopen we rond een uur of half acht weer naar de studio. Akke gaat nog even onder de douche en Jan verdiept zich nog eens in de terugreis. De heren lopen nog even naar het station om alvast kaartjes te kopen voor het eerste stuk met de trein. Dat gaat naar Fredericia. Daarna gaan we door naar Hamburg. Dan Bremen, Leer, Groningen, Leeuwarden en Sneek. Rond kwart voor negen zitten we allemaal weer binnen en drinken we nog een warme kop koffie of bouillon. Op de televisie is de film 'And so it goes' met Deense ondertiteling. Rond half tien ronden we af voor vandaag.

1. Margreet Spijker:
    21 augustus 2019
    Ik wens jullie een fijne terugreis, ik heb genoten van de verhalen.
  2. Jetske Dijkstra:
    21 augustus 2019
    Het was weer erg leuk om jullie te volgen! Een goede terugreis toegewenst.
  3. Piet Jorritsma:
    21 augustus 2019
    Was leuk om jullie te volgen een fijne terugreis gewenst