Dag 2: Pieterburen naar 't Zand, 28,4 km

6 augustus 2018 - 't Zand, Nederland

Om 7 uur worden we gewekt door de klok van de Sint Petruskerk. We ruimen onze spulletjes op. De tent is wat vochtig geworden van de dauw. Met een doek krijgen we hem weer aardig droog. In het tuinhuisje dat door alle campinggasten te gebruiken is staat een waterkoker. Hiermee zetten we een kop koffie waar we een broodje bij eten. Dan vetrekken we een paar minuten over acht. Op naar Westernieland. Even buiten het dorp slaan we linksaf naar Den Andel. In Den Andel worden we aangesproken door een dame. Of we geen koffie willen. Het is wat vroeg maar de koffie van Janke, Van oorsprong een Friezinne, en Eddy smaakte ons goed. Ook het stuk bramen-appelgebak was heerlijk. Eddy vertelde over zijn moeder van in de negentig. Nog zo kwiek dat ze met een snoekduik het water inspringt en een baantje trekt. We gaan nog even met elkaar op de foto en dan verder richting Warffum. Erg heet in de zon te lopen. Tussen Warffum en Usquert komen we op een B-weg met hier en daar wat bomen dus wat koeler te lopen. Heel wat grote boerderijen staan er links en rechts langs de wegen. Dit moeten rijke boeren geweest zijn. Helemaal als je bedenkt dat zij het vermogen hadden om meer land in te polderen. We passeren 'De Streek', ''t Lage van de Weg' en komen dan aan in Uithuizen. Bij de Mariakerk staat een bord van het beginpunt van het Jacobspad Uithuizen-Hasselt. Een mevrouw loopt een stukje met ons mee om ons op een pleintje te wijzen. Na 17,6 kilometer komen we op de Blink waar we bij Bakkerij Marinus een broodje gezond en koffie kopen. Ook nemen we wat broodjes voor onderweg mee. Het tafeltje met stoelen zetten we even in de schaduw van een boom. Het zit er heerlijk even. Verder koopt Akke bij de Kruidvat nog een tandenborstel en zoeken we naar een VVV kantoor. Dit blijkt niet een toeristenbureau te zijn maar een vereniging voor vermaak. Deze organisatie organiseert feesten en partijen voor de omgeving. We bellen met de Borkumlijn. Het blijkt niet zo te zijn dat je van Eemshaven naar de overkant kunt. Dan maar onze plannen wijzigen. We gaan op naar Delfzijl. Voor vandaag te ver lopen maar we komen vast een camping tegen onderweg. Als we nu nog tien kilometer lopen dan is het morgen misschien nog 15 kilometer naar Delfzijl. Het eerste stukje lopen gaat goed. Een mooi rustig weggetje met hier en daar wat bomen. Dan komen we op een film middendoor de velden. Via een wit bruggetje steken we een brede sloot over. De route gaat verder over een schelpenpad. Het nadeel is dat er nu geen bomen meer zijn te bekennen. Het is erg warm. Zo nu en dan als er een verdwaalde boom staat houden we halt. Nemen een slok water en vervolgen onze weg. Jan knoopt een servet om de arm tegen het en verbranden. Akke heeft eens gehoord dat je water in de pet moet doen. Het probleem is dat haar hoofddeksel water afstotend is dus heeft haar waterhoed weinig effect. We passeren de N46. Op het bord staat dat we de gemeente Loppersum binnenlopen. Dan komen we op een heet stukje weg waar we windmee hebben. Na 24,7 kilometer geven we ons, bij 'Honderd', neer onder een paar bomen bij een huisje. Van een meneer krijgen we een glas water aangeboden. Tijdens het praatje verteld hij dat ze wel last van aardbevingen hebben maar niet een gasaansluiting. Ook duurde het bijna vier jaar voordat de aardbevingsschade werd hersteld. Jan mag van het toilet gebruik maken om iemand op de trein te zetten. We liggen nog even in het gras en vervolgen dan onze weg. Op naar 't Zand de eindbestemming van vandaag. We hebben gegoogled en daar schijnt een camping te zijn. Op een voormalig sportcomplex. Het is snikheet maar we komen er wel. Iets na vijf uur zijn we er dan. 28,4 kilometer op de teller liggen we uitgeteld in het gras te bekomen. We bellen met Dreeuwis de campingbeheerder. Hij verteld dat de voetbal, de tennis en alles wat er was op het dorp niet meer wil. De gemeente wilde het terrein verkopen zodat het boerenland werd. Hij heeft er altijd gevoetbald en ziet het als één groot sociaal gebeuren. Dus heeft hij 'Landgoed De Camping' opgericht. Alwaar hij een dorpswinkeltje, een timmerwerkplaats en camping heeft geopend. Alles wordt draaiende gehouden door mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Hij lijkt wel een beetje de Groninger variant van Meinze Bakker. Hij is dol enthousiast. We kopen een lekkere ijsco in het winkeltje. Ook mogen we een paar stoelen lenen om lekker in de schaduw te zitten. Daarna zetten we onze tent op. Er is verder niemand op de camping. Na het tentopzetten gaan we douchen. De douches zijn gewoon in de oude kleedkamers van de voetbal. Het is prima voor elkaar. Wanneer we weer bij de tent zijn krijgen we een heerlijke kop bouillon. Daarna eten we nog een stuk van de pizza van gisteren. Vervolgens heeft Akke voor ons alle drie spaghetti klaargemaakt in het keteltje. We hebben nog wat crackers met smeerkaas. Zo hebben we toch een viergangen diner. Het smaakt allemaal prima. Na het eten gaan we (af) wassen. We zorgen weer voor een schone vaat en wassen onze kleren. Aan een boom hangen we een waslijntje waaraan ons kleren in het avondzonnetje kunnen drogen. De campingbaas heeft terwijl wij aan het (af) wassen zijn een emmer met twee pilsjes en een halve fles wijn met een glas neergezet. We besluiten dat Joop aan de witte wijn gaat en Jan de Hertog Jan'en mag nuttigen. Akke neemt zo nu en dan ook een slokje. Het is een lekker fris wijntje volgens zeggen. Het weer is uitstekend. We hebben het er even over. De camping is niet druk. We zijn de enige gasten, op twee onbewoonde caravans na. Het is een mooie plek. Een groot voormalig voetbalveld en een bestrate skeelerbaan. Akke denkt dat deze geschikt is voor camperplaatsen. Het voetbalveld zouden misschien wat heggetjes in kunnen. Als het echt druk wordt is er genoeg ruimte voor een zwembad. Maar het begint met klandizie. Daarom zou er wat meer aandacht besteedt kunnen worden aan het verhaal eromheen. 't Kleinzand als oase van rust, pleisterplek. Dagtripjes naar Pieterburen, de Eemshaven, Delfzijl, Gasboorstation Loppersum, et cetera. Aantrekkelijke website, aanmelden bij Airbnb en Booking.com. Enfin dan gaan we ons tandenpoetsen en maken we ons klaar voor de nacht. Om half elf duiken we moe maar voldaan in onze tent.

1. Anja Mulder:
    7 augustus 2018
    Respect hoor om.met die warmte zulke stukken te lopen maar wel mooi om te lezen en te zien.
    Succes weer vandaag!
  2. Klaas:
    7 augustus 2018
    Jan het is een mooie belevenis als ik het zo lees wij blijven ervan genieten veel succes vandaag wordt het nog warm dus allemaal even doorbijten gr klaas en andrea
  3. Jeanet volbeda:
    7 augustus 2018
    Geweldig wat weer een mooi verhaal
  4. Harald Østfelt Heeringa:
    7 augustus 2018
    Mooi man zo wandeltocht, groetjes aan allemaal, noch Even doorloopen en dan ben je in noorwegen. Harald
  5. Jaap Visser:
    Goede reis ✋
  6. K Groeneveld-Faber:
    7 augustus 2018
    Mooie verhalen en Grunnigers zijn aardige mensen (mijn familie komt van het 'Hooge Laand!' Ik volg jullie op de voet via de anwb routeplanner!
  7. Richtsje:
    7 augustus 2018
    Mooie verhalen Jan! Veel plezier en succes verder! Ik hoop dat ze in Denemarken ook hamburgers hebben ;)