Dag 3: 't Zand naar Delfzijl, 19,8 km

7 augustus 2018 - Delfzijl, Nederland

Om half acht beginnen we wat te rommelen. Waar we gisteren mooi in de schaduw van de bomen stonden begint het zonnetje nu onze tent te drogen. Rustig aan pakken we de boel bij elkaar. We leggen de tent nog even goed uit in de zon en gaan dan naar de campingman toe. We maken even een praatje. Hij verteld nog wat over zijn grootse plannen. Dan rekenen we af, 25 euro, en gaan we tandenpoetsen. Als we weer bij denk tent zijn ruimen we de boel op. De beheerder komt nog even met zijn Fordson Dexta en een kar aanrijden om water uit de tochtsloot te halen. Als de camping een groot succes wordt, dus hij rijk, gaat hij meerdere filialen openen. We doen de rugzak om en zetten de geleende stoelen op de kar. Dan vertrekken we en verlaten we iets na negen uur "Landgoed de Camping". We passeren de kerk van 't Zand. Mooie vierkante toren met een los schip erachter. Via Terhorn komen we in Leermens. Onderweg zien we mooie kleine arbeidershuisjes. In het dorp is de kerk geopend en staat koffie klaar. Het begint al wat warmer te worden dus we zoeken even verkoeling in de kerk. Leersum ligt op de route van het Jacobspad Uithuizen-Hasselt. De route noemen ze ook wel Pronkjewail. Akke schrijft wat in het gastenboek. Joop steekt een kaarsje aan we laten een vrijwillige bijdrage achter en vertrekken weer op naar Appingedam. Onderweg zien we mooie boerderijen en een huis dat vanwege de aardbevingsschade gestut is. Er staat een bord brug verboden voor verkeer boven de 4 ton. Akke vraagt een mevrouw of we er wel langs kunnen. Dat is prima, Akke heeft veel gegeten maar zo zwaar is ze niet. Een stukje verder lopend klinkt daar in eens een mondharmonica. Eerst van 'dan komt de maitiid', dan 'wat bisto leaflik rizende simmermoarn'. Het is Joop die voor een opbeurend muziekje zorgt. Het scheelt, de pas gaat er iets steviger in. Na een aantal warme kilometers geven we ons neer tegen de kerkmuur van Tjamsweer. Bij een huisje vragen we om wat water. De mevrouw kookt het zelfs voor ons. Zo hebben we heet water voor een lekkere kop bouillon. Even onze zoutvoorraden aanvullen. Dat verliezen we op het moment genoeg. De mevrouw heeft ook de sleutel van de kerk. Dus mogen we ook nog even binnen kijken. De kerk heeft een blauw plafond net als de kerk in Tjerkwerd. Op de banken en de hekwerken zitten gietijzeren decoraties. Door de aardbevingen heeft de kerk ook schade opgelopen. Dit is net weer hersteld. Buiten de kerk drinken we de bouillon en eten er wat crackers bij. Dan maken we ons weer klaar voor vertrek. We vervolgen ons route langs het de N360. Zo nu en dan wat bomen hoofzakelijk over het fietspad. Het pad loopt om Appingedam heen. Dan steken we via een bruggetje de Uitwierdermaar over. Op het bruggetje stoppen we, na 12,6 km, even in de schaduw. Drinken wat water en vervolgen dan onze weg. De laatste kilometers voor vandaag. Even wat meer bosjes en dan toch weer meer openvlakte. Zo nu en dan wat groenstroken voor wat schaduw. Dan lopen we kwart voor twee Delfzijl binnen. Bij de HEMA gaan we in het koele restaurant zitten. Drinken wat fris en eten er wat bij. Waarna we richting de haven lopen. Bij de Albert Heijn kopen we wat proviand. Dan zoeken we het VVV kantoor op. We informeren over de mogelijkheden om aan de andere kant te komen. Dit kan op drie dagen in de week met de Dollard route Delfzijl-Emden-Ditzum. We kopen er kaartjes voor de overtocht van morgen. Om 10.50 uur vertrekt de boot vanuit Delfzijl. Iets na twaalf uur komen we dan aan in Emden. Bij de VVV is ook het muzeeaquarium Delfzijl. Dit bezoeken we. Een tentoonstelling over de aarde en haar gesteenten. Maar ook fossielen en schelpdieren. Het ontstaan van Delfzijl, van wierden en hunnebed. Het tijdperk van de tweede wereldoorlog. De tachtig jarige oorlog, de scheepvaart en alles wat daarmee samenhangt. Er is een grote verscheidenheid aan onderwerpen. In een oude bunker is een zeeaquarium. Allemaal verschillende vissen. Na een een dik uur verlaten we het museum. Het is nog anderhalve kilometer lopen naar ons verblijfsadres. Binnen was het lekker koel. Buiten is het snikheet. We lopen even de dijk op. De frisse zeewind is heerlijk. Rondom Delfzijl zijn ze de zeedijk aan het vernieuwen. Daarom is de dijk niet toegankelijk dus moeten we weer naar beneden. Als we, na toch nog 19,8 km, aankomen gaat de deur wagenwijd open. Elly onze gastvrouw van vrienden op de fiets verwelkomt ons. Haar man, Raymond, is nog op het werk en komt later op de avond pas thuis. We krijgen wat te drinken aangeboden en gaan dan douchen. Onze gastvrouw begint met het avondeten. Iets na zeven uur wordt er van beneden geroepen dat de maaltijd klaar is. We schuiven aan en het ziet er heerlijk uit. Het is kip uit de oven met paprika in een lekkere saus. Aardappelkrieltjes met sla en onder andere tomaat. Het smaakt zoals het eruit ziet, het is erg lekker. Bij het eten genieten we, Joop en Jan, van een lekker pilsje, Akke drinkt wat fris. Onder het eten hebben we het erover waar we allemaal werkzaam zijn (geweest). Wat onze beider roots zijn. Elly en Raymond komen oorspronkelijk uit Zeeland. Wat wij onder het lopen allemaal treffen. Wie Elly en Raymond allemaal over de vloer krijgen en zo meer. Na afloop krijgen we nog een kop koffie aangeboden. Dan komt Raymond thuis vanuit zijn werk. We zitten nog gezellig even na te keuvelen onder het genot van een drankje. We spreken af morgenochtend om 8.15 uur ontbijt te hebben. Elly zal dan al naar haar werk zijn dus we nemen afscheid. Om tien uur gaan we terugkijkend op een mooie en vooral warme dag op bed.

1. Klaas:
    7 augustus 2018
    Jan wat weer een mooie belevenis je kan er wel een boek overschrijven met wat jullie allemaal beleven op jullie wandel avonturen
  2. K Groeneveld-Faber:
    8 augustus 2018
    De komende dagen wordt het gelukkig wat koeler. Vandaag in Friesland rond 25 gr. en gelukkig een paar buien vannacht!! Op naar Duitsland: veel plezier toegewenst!
  3. K Groeneveld-Faber:
    8 augustus 2018
    Wat een mooie verhalen en wat zien jullie veel onderweg. Ik heb ook respect voor jullie doorzettingsvermogen met de hitte van de afgelopen dagen. Veel wandelplezier toegewenst, straks ook aan de Duitse kust.