Dag 14, donderdag 22 augustus 2019, van Holstebro naar Tjerkwerd

22 augustus 2019 - Tjerkwerd, Nederland

Om zeven uur staan Joop en Akke op. Jan net even iets later. We gaan aan het ontbijt en genieten er even lekker van. Alle drie hebben we heerlijk geslapen op de lekkere bedden. We koersen op de trein van 8.25 uur die vertrekt vanaf spoor 1. Het is vijf minuutjes lopen dus we kunnen het ons aan tijd doen. Tien minuten voordat de trein komt zijn we bij het station. Het is er rustig en de trein komt al vlot. We zitten mooi met ons drieën aan een tafeltje. Als we kaarten hadden gehad konden we een potje pesten. Maar helaas dit hebben we niet bij ons. Alles wat je thuis laat is mooi meegenomen. De rit naar Fredericia duurt zo'n twee uur. Daar zullen we opzoek gaan naar kaartjes voor de trein naar Hamburg. Op een gegeven moment komen er twee verslaafden de trein in. Ook hebben ze een hond. Ze vragen ons of we uit Nederland komen. Meneer heeft een biertje in de hand en mevrouw heeft de fles Malibu in de tas. De hond drinkt er ook van mee uit het bekertje. Zo kan het ook. De man denkt dat PSV kampioen wordt. Dan zijn we even over tien uur in Fredericia. In de trein hebben we tot Flensburg geen gereserveerde zitplaats. Daardoor moeten we zo nu en dan verkassen. Het is lastig maar via de automaat konden we geen kaartje naar Hamburg krijgen. Achteraf hadden we vanaf Fredericia al online een plek kunnen reserveren. Akke moet een poosje staan. Ze neemt plaats op een trappetje. Joop en Jan kunnen nog wat langer blijven zitten. Onderweg zien we weer grote parken met zonnepanelen. Dan zijn we in Flensburg. We verkassen van rijtuig 81 naar rijtuig 72 er zit maar één rijtuig tussen. Er zitten mensen op de door ons gereserveerde stoelen. Daarom vragen we of we er mogen zitten. De stoelen zijn apart van elkaar. Dan wordt er omgeroepen dat er storing is en dat niet bekend is hoe lang dit duurt. Passagiers mogen overstappen of blijven zitten en met een beetje vertraging in Hamburg aankomen. Wij blijven zitten maar vele anderen niet waardoor onze gereserveerde stoel overbodige luxe is geworden. We kunnen zelfs met ons drieën weer aan een tafeltje zitten. Op een gegeven is de trein aan het klimmen. Hij rijdt hoger en hoger op een brug vanwaar we in de tuinen bij woningen kunnen kijken. Dan gaat de brug over een grote rivier. Het uitzicht is mooi vanaf de hoogte. De rit van Flensburg naar Hamburg duurt ook ongeveer twee uren. Even over twee komen we aan in Hamburg. Daar hebben we een dikke vettig minuten om over te stappen. In de trein maken we de balans op. We hebben 261 kilometer gelopen deze tocht. Daarnaast nog wat met de trein of auto afgelegd. Een mooi resultaat waar we tevreden mee zijn. Het gaat ons in die zin ook niet zozeer om de kilometers maar vooral om de belevenissen. De IC naar Bremen vervalt daarom gaan we in een andere trein naar Bremen waardoor onze aansluiting als het goed is niet in gevaar komt. Even voor half vier arriveren we daar. Op het station kopen we even een broodje en wat drinken voor onderweg. Net voor vier uur reizen we verder. Op naar Leer! We komen dichterbij huis en het broodje is heerlijk. In Oldenburg staan we een paar minuten stil om de aansluiting voor anderen mogelijk te maken. Dan komen we rond kwart over vijf aan in Leer. Waar we naar het busstation lopen om de bus naar Groningen te pakken. De bus naar Groningen komt tien minuten later het is dus even afwachten of we de trein vanaf Groningen halen. Op vier minuten na halen we de sneltrein naar Leeuwarden niet. Hierdoor hebben we een uur vertraging. Maar ach we zitten de hele dag al in de trein en zijn twee weken op vakantie geweest dus dat uurtje deert ons niet. Twintig voor acht komen we aan bij het station. Bij Smullers kopen we een burgertje. Akke Een cheese/chickenburger en Joop en Jan een chickenburger. Hij doet weer goed smaken. Op het station speelt een jongen op de piano dus we hebben er ook muziek bij. Via de fontein lopen we naar de bushalte. Dan wachten we nog een half uur op de bus 92 richting Bolsward. Zo rijden we half negen Leeuwarden uit richting huis. Het is een mooie rit zo door het vertrouwde Friese land. De mooie kleuren in de lucht door de ondergaande zon getuigen denken wij van mooi weer alhier. In Bolsward gaat de bus door naar Tjerkwerd. Zodat we nog de laatste 500 meter kunnen lopen. Het is rond half tien als we thuis zijn en dus dertien uur onderweg zijn geweest. Om de dag af te sluiten drinken we nog wat. We kunnen terugzien op een mooie vakantie!

1. Debby nota:
    22 augustus 2019
    bedankt voor de mooie reisverslagen, erg leuk om op deze manier een beetje “ mee te lopen”.
    groet Debby Nota
  2. Gerben:
    22 augustus 2019
    Prachtig. Ik heb genoten van de dagverslagen van jullie tocht.
  3. Sake en Goikje:
    22 augustus 2019
    Iedere avond de verhalen gelezen.
    Ga het morgen even missen.
    Mooie verhalen..
  4. Marijke:
    22 augustus 2019
    Ja dat is wier,ik ha ek elke jûn de ferhalen lezen.geweldig wat jimme elke kear wer belibbe ha. Wat in belevenis.
  5. Piet Jorritsma:
    22 augustus 2019
    We hebben genoten van jullie reisverslag ,oost West maar thuis best
  6. Betty Jellema:
    23 augustus 2019
    Welkom thuis en bedankt dat we mee mochten reizen! Het was nat, maar gezellig!
  7. Wiepie:
    Prachtig,wat mooie verhalen.groeten van Manus en Wiepie
  8. S Gietema:
    23 augustus 2019
    Welkom thuis, we hebben genoten van jullie verhalen, super!!
  9. Corrie Nota - Hydra:
    Joop en Akke
    Wat een geweldige verhalen , fijn dat jullie zo genoten hebben , nu nog maar even nagenieten van jullie reis in een zonovergoten Friesland
    Groetjes Corrie
  10. Jeanet volbeda:
    23 augustus 2019
    Geweldig wat een reis jammer van die regen maar we hebben weer genoten van jullie reisverhalen
  11. Herma Groenewoud:
    23 augustus 2019
    Wat LEUK om jullie zo te volgen op de wandelvakantie. Toppers!
  12. Jetze Feenstra:
    Jetze Feenstra
    Alle hoop en Jan
    Welkom in en Friesland
    Hier is het niet gratis duosen, met een regen kleding aan.
    Door zetters, tanden op elkaar, en maar door lopen, de BMW in de familie, maar gebouwd in Friesland.
    Petje af groetjes jetze en Durkje
  13. Carolien Roodvoets:
    24 augustus 2019
    Ik heb alle verhalen met plezier gelezen. Ik wil die kant ook nog eens op. Tot gauw. .