Dag 11: Wilhelmshaven naar Bremerhaven, 22 km

15 augustus 2018 - Wilhelmshaven, Duitsland

Het is voor zes uur als Joop en Akke inpakken. Jan begint hier even over zes mee. Akke heeft lekkere koffie gezet. We eten een broodje en doen de was in de tas. Dan gaan we om half zeven van start. Het jeugdhostel voldeed prima. Tijdens de rit naar het station passeren er leuke straatjes. Het is rustig op straat om half zeven. Wel staat er veel vuilnis wat nog opgehaald moet worden. Vliegende ratten en meeuwen pikken er een maaltijd uit. Joop vroeg zich vannacht af of Duitsland ook zomer en wintertijd heeft. Dit kwam er tijdens het loopje naar het station uit. We moeten de trein natuurlijk niet missen. Akke maakt voor 50 cent nog even gebruik van een openbaar toilet. Een kwartiertje van te voren zijn we dan op het station. De trein staat er al dus we nemen plaats. Om 7.13 uur gaan we dan, we verlaten Wilhelmshaven, jammer dat we niets van de haven zelf gezien hebben. We passeren 'Bahnhof west' waar we gisteren gegeten hebben. Overigens hadden we dit nog wel fris in het geheugen want de vele zwiebeln hebben voor wat winderigheid gezorgd. De trein wiebelt aardig heen en  weer. Eerst is daar station Sande. Daarna komt het station Varel waar wij om half acht uitstappen. We lopen 5 minuutjes naar de bushalte 345 Jaderberg. Dan wachten we een half uur op de bus naar Rodenkirchen, Stadland. Mooi op tijd komt de buschauffeusse met een oude bus aanrijden. Er stappen in en hoeven hiervoor niet te betalen. In Varel zijn nogal wat verkeersopstoppingen omdat ze met de wegen bezig zijn. Als we eenmaal uit het stadje zijn rijdt de bus goed door. Het landschap lijkt erg op dat van ons. Open grasland met hier en daar bomenrijen. Veel boerderijen en een paar bosjes windmolens. Het weer is wat bewolkt dus het is afwachten wat het gaat doen. Via de Rodenkircherwurp rijden we de laatste kilometers. We hebben wat vertraging opgelopen dus de bus komt niet volgens dienstregeling in Rodenkirchen aan. Dit maakt ons niet uit want we hebben toch vakantie. Onze chauffeuse schrikt ervan dat er lopend zijn, wij niet. Bij de bakker gaan we koffie drinken. Akke en Jan nemen er een broodje bij. Joop een aardbeiengebakje. De vitrine van de bakker zit vol met wespen. Dan gaan we kwart over negen los. Lopend uit Rodenkirchen, Stadland komen we langs een aantal mooie statige huizen. Dan komen we bij een dijk eventjes lopen we er bovenop maar dit blijkt onvlak en geen succes. Beneden over het betonpad loopt prima. Joop zijn tas kraakt. Volgens Jan deinst hij teveel met zijn loopje. Joop zegt ik heb altijd al een sierlijke loop gehad. Akke zegt pauw pauw mijn veren zijn mooier dan die van jou. Dan lopen we om de kerncentrale van Unterweser langs. Even duimen dat hij niet ontploft. Kleinensiel door klaphekje richting Nordenham. Tussen dijk en spoorweg. We lopen parallel aan de Weser. Honderden wagons waar auto's op vervoerd kunnen worden. In de Weser zien we een rondvaart boot varen. Eerder zagen we al een klein pontje. Weer klinkt daar de mondharmonica 'Lily Marlene'. In de haven ligt een groot rood met geel werk-schip. Voor het station is hotel café Lohmann hier gaan we half twaalf even zitten na 10 kilometer. De bediening heeft ons niet in de gaten dus bestellen we zelf aan de bar maar even een Fanta. Om 12 uur gaan we verder. Turkse bakker een broodje worst. Richting Blexen is het wel wat een drukke weg maar het voetpad ernaast is prima te belopen. Er is veel industrie zo aan de waterkant. Toch kunnen we bramen plukken bij een vervallen spoorwegovergang. Via Einswarden de laatste twee kilometer naar de veerpont. In de plaats is ook een fabriek voor vliegtuigonderdelen van Airbus. Dan gaan we weer naar de dijk toe. Jan loopt bovenop Joop en Akke beneden. Over een brug en dan lopen we rechtstreeks de veerdam op. De boot is net aan het uitladen en wij kunnen er gelijk oplopen. Voor 7 euro 80 mogen we mee naar de overkant. In 20 minuten staan we om twee uur aan de overkant. Zo eenvoudig kan dat dus gaan. Vanaf de boot lopen we zo Bremerhaven in. Het is nog twee kilometer. De winkelstraat ziet er erg mooi uit. We lopen langs de grote kerk van Bremerhaven maar deze is niet geopend. In principe is het in één stuk rechtdoor wat we moeten lopen. Half drie zijn we dan na 22 kilometer lopen aangekomen bij Havencamp Bremerhaven. De inschrijving voor 17 euro alles inclusief gaat vlot. De jongen achter de receptie helpt ons zeer gastvrij. Er is een groot hostel in een groot gebouw. In de tuin is plek voor campers en tenten. In twee zeecontainers zijn de sanitaire voorzieningen gerealiseerd. Het begint wat te druppen bij het tent opzetten maar veel komt er niet van. Om drie uur staan onze tentjes. Half vier zijn er volledig geïnstalleerd. We gaan even lekker douchen en de was hangt heerlijk te drogen in de zon. Op een kleedje nemen we een heerlijke kop bouillon. Voor de liefhebbers is er een broodje met kaas bij. Rond half zes zijn we bij de supermarkt hier komen we broodjes en toetjes voor morgen. Om zes uur gaan we een shoarmatent binnen. Joop en Akke eten pasta , Jan eet döner. Als we het eten op hebben tippelen we bijna helemaal weer terug naar de haven om een ijssalon te vinden. Het ijsje smaakt lekker dus we hebben het er graag voor over. Op een bankje aanschouwen we de voorbijgangers even. Dan gaan we weer op route richting de camping. In café 'Das Rüssel' nemen Joop en Jan een Murphy's Irish Stout. Akke gaat alvast naar de camping. Omdat deze goed doet smaken volgt er nog maar één. Dan worden de tanden gepoetst en strijken we neer. Terugkijkend op een prachtige afwisselende dag.

1. Lieske:
    15 augustus 2018
    Proost mannen en welterusten voor jullie alle drie!!
  2. Gerben:
    15 augustus 2018
    Jullie genieten van het observeren van voorbijgangers. Maar zou dat omgekeerd ook niet het geval zijn?
  3. K Groeneveld-Faber:
    16 augustus 2018
    Het is gelukt, jullie zijn al in Bremerhaven! Prachtig!