Dag 5: Knock naar Krummhörn (Greetsiel), 27,3 km

9 augustus 2018 - Krummhörn, Duitsland

7 uur, tsssssssss Akke laat haar luchtbed leeglopen. Hét startsein om in actie te komen. Jan blijft nog een kwartiertje liggen en komt dan ook in actie. Het begint al weer routine te worden. Luchtbed leeg, slaapzak opruimen, kleren aan, schoenen aan en de tent uit. Later blijkt dat het niet Akke's luchtbed maar dat van Joop was. Een uur eerder had ze omdat ze haar bril niet op had niet goed op de klok gekeken en dacht dat het al zeven uur was haar luchtbed leeg laten lopen. We eten een lekker krentenbroodje wat we nog bij de HEMA in Delfzijl hadden gekocht. Met het keteltje is de  koffie alweer bereidt. De tent leggen we zoveel mogelijk in de zon maar dit valt niet mee. Hij is erg nat deze ochtend dus we drogen hem zoveel mogelijk af. Dan de boel maar in de tas en vooruit met de geit. We halen de broodjes die we gisteren besteld hebben bij de kiosk en dan verlaten we om half negen het terrein. Als eerste gaan we weer richting de zeedijk. Als we op de dijk aflopen zien we Delfzijl duidelijk voor ons liggen. Na anderhalve kilometer komen we bij de zeedijk. Vlak voor de dijk bij Knock staat een grote toren, de verkeerscentrale Ems. We gaan buitendijks over een mooie asfaltweg. Het water is hoger dan gisteren en kabbeld tegen de kust. De wind hebben we net als het zonnetje in de rug. Wanneer we buitendijks lopen zien we in de verte de Eemshaven liggen. Er varen grote oceaanstomers door de Eems. langs. Het eerste stuk loopt wat scheef dus we doen weer wat 'Dykskiep'-achtige capriolen. Na 4 km komen we bij de pier van Knock. Hier legt een boot aan die mensen naar Borkum gaat brengen. Een kilometer komen we bij een stuk strand. Langs de waterkant is het prima te lopen. Hier en daar zien we een bloot kontje. Joop denkt er nog even over om solidair te zijn maar we lopen toch door. Af en toe komen we een klein slenkje tegen waar we  overheen moeten stappen. Dan komen we in een nantuurreservaat. Veel hoog gras en langs de kust is het op een gegeven moment bijna niet meer te belopen. Helemaal niet als we dan ook nog een bredere slenk tegenkomen. Hier kunnen we niet over of doorheen. Naar de zeedijk is het anderhalve kilometer door de boesboes. Veel hoog gras en moeilijk waar te nemen drooggevallen slenken. Hier en daar spat er een vlucht vogels op. Op een gegeven lopen we tot ons nek in het riet. Dan moeten we bijna bij de dijk de grote drooggevallen slenk doorkruisen en een groot bos brandnetels door. We hebben het gehaald en zijn bij de zeedijk. Tassen af, insmeren met verkoelende gel tegen insectenbeten en insmeren met anti mug. We zitten onder de bulten maar het helpt wel. Omdat we toch zitten nemen we nog maar een versgebakken broodje van vanochtend en dan gaan we verder. De weg vervolgt binnendijks. Dan blijkt dat we middendoor het broedgebied van de 'Alpenstrandläufer' zijn gelopen. We lopen langs een grote uitkijktoren maar doen het ons niet aan tijd naar boven te klimmen. Ook hier is men bezig met dijkwerkzaamheden. We kunnen zien dat er wel anderhalf tot twee meter bij op gekomen is. Bij een strandkiosk halen we drie flessen Fanta en een chocolade muffin voor Joop. We en hebben tot dan toe 12,5 km gelopen. Ons weg vervolgen we via de zeedijk. Jan en Joop lopen bovenop, Akke buitendijks over de asfaltweg. We lopen even heerlijk afgezonderd van elkaar. Jan heeft de pas er stevig in en loopt wat vooruit. Bij een overstap bij een hek gaat hij even zitten en de tas af. Achterom kijkend zien we alleen de Eemshaven nog van Nederland, een prachtig gezicht. Joop vervolgt de weg ook via het asfalt. Kan blijft bovenop lopen met links kwelders en uitzicht op zee en rechts boerenland met windmolens. Na 18,5 km verlaten we zeedijk. Maar dit doen we niet voordat we er bovenop water gekookt hebben en een lekkere kop bouillon met een broodje hebben genuttigd. Voor Joop wat crackers want brood wordt hem deeg in de mond. Onderaan de dijk bij het huisje vragen we om water. Maar er is niemand dus vangen we bot. Dan gaan we om 14.00 uur op naar Pilsum. Al lopend komen we langs een oude Micon die ook op de foto komt. Dan zien we weer een bramenstruik en dit keer ook een pruimenboom. Joop en Akke maken hier weer dankbaar gebruik van. Er is wat sluierbewolking in de lucht. We lopen midden door de akkers over rustige landweggetjes. Uit de hemel komen wat verkoelende regendruppels. Dan komen we in Pilsum. Een dorpje met allemaal rode huizen. We bellen aan om onze watervoorraad bij te vullen. We krijgen een fles mineraalwater met koolzuur. Erg aardig van de mevrouw maar we hadden liever gewoon kraanwater in onze flesjes gehad. Dan komen we bij de kerk en begint het iets meer te regenen. Tijd om de regenhoezen om de rugzakken te doen. We nemen een kijkje in de kerk. Het is vanbinnen een eenvoudige kerk maar er zitten mooie restanten van schilderingen op de muur. En de preekstoel heeft een groot klankbord. Van buiten weten we de kerk meer te waarderen. Een robuuste toren met zijbeuken. Er is een grote gedenkplaats van de tweede wereldoorlog. Onze route gaat verder over een landweggetje. Het wordt alweer vrij gauw droog. Dan komen we aan Greetsiel. Over verschillende bruggetjes lopen we naar het centrum. Bij het toeristenbureau vragen we om slaapplek. Dit kost minimaal 130 euro per persoon. De jongedame zegt dat Greetsiel duur is, dat blijkt. Ze vraagt haar collega naar een alternatief. Er wordt voor ons gebeld en in hof Akkens twee kilometer verderop is plek. Spijtig genoeg is het wel weer een beetje terug richting het zuiden maar het is te overzien. Om vijf uur komen we na 27,3 km aan. In een verbouwde boerderij verhuren ze kamertjes. We hebben een twee en een eenpersoons kamer. Beneden in het café krijgen we nog een lekkere kop koffie. Ook bestellen we een huzaren salade met worst. Om vijf uur gaat het café dicht maar we mogen toch nog even wat nuttigen. Zo komen we de avond wel door. Als we zitten te eten komt het met bakken uit de lucht. Ook dondert het hier en daar een beetje. Wat dat betreft waren we mooi op tijd binnen. Na het eten gaan we douchen en wassen. Boven is een koelkast waar we op rekening bier uit kunnen halen. Dit doen we dan ook maar plichtsgetrouw. Het zit wel even gezellig zo met ons drieën op de tweepersoonskamer. We hebben het even over het avontuur van vandaag. Daarom moeten we een aantal keren smakelijk lachen om onze tocht door de boesboes. Ook hebben we even teruggeblikt. Onze conclusie is dat we deze vijf dagen al best heel wat leuke dingen hebben gezien en meegemaakt. 21.30 uur is het sloes, op naar morgen!