Dag 4: Delfzijl naar Knock, 18,8 km

8 augustus 2018 - Emden, Duitsland

Vannacht heeft het wat geregend. Het hinderd ons niet, onze tent zit mooi droog in de tas. De bedden sliepen goed. Om kwart over acht gaan we naar beneden. Raymond heeft de tafel al gedekt. Het ziet er keurig uit. Een lekker wit broodje. Een perfect, 5 minuten, gekookt eitje. Koffie, jus de orange en allerlei soorten beleg. Alles wat we ons wensen konden. Het zit gezellig zo even aan het ontbijt. Dan gaan we om negen uur de tas inpakken. Tandenpoetsen en nog even naar de wc. Half tien doen we de rugzakken achterop en nemen afscheid. Voor het huis gaan we nog even met elkaar op de foto. Om 10.50 uur gaat de boot dus we kunnen rustig aan doen. Vanwege de bewolking is het heerlijk weer en er staat een lekker briesje. Over een balustrade lopen we langs het water. Na 2 kilometer zijn we bij de haven. Even zoeken en daar ligt de drijvende steiger waar de boot aan gaat meren. Op een bankje nemen we plaats. We wachten nog vijftig minuten en dan komt de boot. Het zicht hebben we op jachthaven Neptunus. Verder is het er rustig. Om 11.00 uur zitten we op 'De Dollard' en varen we uit. Het is druk met fietsers. Het duurt even voordat we buiten de pier van Delfzijl zijn. Ook rondom Delfzijl staan veel windmolens te draaien. Wat betreft onze route komt het wel mooi uit dat we zondag zijn vertrokken. De boot vaart in augustus namelijk op woensdag, vrijdag en zaterdag. Het is maar een klein bootje in verhouding tot de toch nog wel grote plas water tussen Nederland en Duitsland. Op de boot treffen we mensen uit Heerhugowaard. Het zijn wel gezellige mensen en we hebben een leuke praatje. Het valt de mevrouw op dat Akke een taaie is. Ergens op het water komen we in de Bundesrepublik Deutschland. Even na twaalf uur komen we dan aan in Emden. Vanaf de steiger lopen we over een brug om aan de goede kant van het water te komen. Dan lopen we via het fietspad Emden uit. Bij een tankstation met restaurant eten we een broodje, met braadworst natuurlijk, en drinken we ijsthee. Dan vervolgen we onze weg. De zon begint inmiddels ook alweer door te komen. We hebben nog even werk om aan de industrie van Emden te ontkomen. Er is veel op- en overslag van auto's. VW heeft hier grote terreinen met auto's. Ze zitten allemaal wit in het plastic. Hier en daar een bramenstruik waarvan gesnoept wordt. De zelfgekozen route gaat over een kaarsrecht bospad. Als we langs een sportveld lopen hebben we het erover om de tent op te zetten maar dit doen we nog maar niet. Zo lopend voelen we een paar regendruppels. Nat worden we er niet van. We lopen aan de rand van het industriegebied over een fietspad. Dan komen we een tractor met maaimachines tegen. Het doet veel stof opwaaien. De chauffeur zet de combinatie even stil zodat wij niet hoeven te stofhappen. Als we dichterbij de kust komen zien we steeds meer grote windmolens. Als we even tegen elkaar praten zien we ineens een reetje wegrennen. Na acht kilometer op Duits grondgebied komen we bij de zeedijk. Als we op de dijk lopen zien we in de verte een grijze lucht aankomen. Zo snel als we kunnen gaan we weer naar beneden. We doen de regenjassen aan en de regenhoes om de rugzak. Het is een flinke bui die we bovenop de kop krijgen. Jan is de enige die een paraplu mee heeft. Gehurkt schuilen we met ons drieën onder de paraplu. Het zijn dikke druppen die een paar minuten aanhouden. We blijven aardig droog en als het wat opklaart gaan we verder. Buitendijks lopen we over mooi asfalt. Op het stenen dijklichaam zien we allemaal gedenkplaatjes van overledenen. Het is lekker verfrissend zo op de dijk met een stevige tegenwind. Akke loopt heel slim hele stukken in de luwte bij Jan. Aan de linkerhand zien we 'De Dollard' weer varen. Na zes kilometer zeedijk gaan we weer binnendijks. Er is een oude sluis te zien waarvan alleen nog de deuren intact zijn gelaten. Verderop is een dichtgemetselde doorgang. Dan komen we op een slecht onderhouden weg. De scheuren zitten erin. Via een brug gaan we over het Knockster tief.  We komen rond vijf uur aan op de Campingplatz Knock. Deze etappe hebben we 18,8 kilometer afgelegd. De beheerders vinden ons een beetje gek 'te laufen'. We krijgen een plekje vlakbij het toiletgebouw. Een mooi grasveldje waar ons twee tentjes prima kunnen staan. Dan zetten we onze tent op, halen we een ijsje en bestellen een broodje voor morgenochtend. Na het ijsje gaan we douchen. De douches zijn vergelijkbaar met een hogedrukreiniger. Vanaf zeven uur kunnen we eten krijgen. Als we 19.20 om eten gaan dan blijkt dat we tot 19.15 kunnen bestellen. Na wikken en wegen wil mevrouw toch nog wat patat voor ons bakken. Het smaakt heerlijk de patat met mayonaise. We drinken er twee krombacher Pilsen bij. Op de radio het liedje 'Ginny Come Lately' van Brian Hyland. Joop en Akke raken in hun element maar nog net niet aan het schuivelen. Om half negen brengt Jan de lege flesjes en glazen binnen en dan gaat al vrij gauw de radio uit en de rolluiken dicht. Akke gaat alvastst naar de tent. Evengoed hebben we prima gegeten een fijne avond. We mogen gerust nog even blijven zitten op het terras. Even negen uur verlaten we het terras. Bij de tent halen we ons tandenborstels. Na het tandenpoetsen en de wc lopen we nog even een rondje over de camping. Het is best wel een grote camping met veel gasten. Omstreeks half tien gaan we dan maar de tent in. Weer een mooie dag en zien wat morgen ons gaat brengen.