Dag 9, zaterdag 17 augustus 2019, van Billum naar Nørre Nebel, 25 km

17 augustus 2019 - Nørre Nebel, Denemarken

Akke en Joop zijn zeven uur wel wakker. Jan ook wel maar besluit gezien het weer nog maar even te blijven liggen. Oordopjes in dus de vele regendruppen deren niet. Joop speelt een stukje op de mondharmonica. Akke en Joop hebben koffie klaar en probeerden eerder al eens contact te krijgen met Jan maar hij hoorde niets. Om acht uur komen we dan toch allemaal in actie. Vanaf vanacht tot nu is het regen, regen en nog eens regen. In tent van Joop en Akke wordt het ontbijt genuttigd. Zelfs een toetje hebben we erbij als kers op de taart. Dan brengen we alle spullen in het hok bij de boerderij. Hier kunnen we droog staan en inpakken. Op de buienradar kunnen we zien dat het rond half tien droger wordt. Uiteindelijk als we alles zo'n beetje ingepakt hebben is het tien uur. We zeggen de camping baas gedag. En lopen Billum uit. Op naar de Deense kust. Vandaag wordt nog één dag door het binnenland wandelen en dan komen we bij de Noordzee. We kijken er naar uit dus gaan moedig voorwaarts. Het eerste stuk is weer een B-weg. Zo nu en dan een auto tegen en het miezert af en toe. Natuurlijk hebben we de regenkleding weer aan. Langs de weg staan hier en daar wat huizen en boerderijen. Akke doet de regenbroek uit zittend op een steen. Dan met een vlaagje wind waait ze om. De val is zacht en Joop en Jan helpen haar weer overeind. Onder een rij bomen schuilen we even voor de miezer. Hij doet wel zijn best maar het lukt hem niet door te breken. De zon. We lopen door Kaerup een mooi dorpje met een bushalte. Dan nemen we een rustiger landweggetje. Langs een stuk land met graan staat een strook zonnebloemen. Ook zijn er velden met kerstbomen. Het bereik is gelukkig goed daardoor kunnen we Google Maps gebruiken om de weg te vinden. Zo hoeven we de GPS niet te veel te missen. Dit was in delen van Duitsland wel anders. Bij het gehucht Aasgaard zijn wat oorlogsmonumenten. We lopen over een boerenerf. Dan verdwalen we toch. Ergens moeten we een verkeerde weg ingeslagen zijn. Google Maps is toch niet zo volledig. Op naar de doorgaande weg. Om een gasveld of station heen ongeveer twee kilometer omlopen. Grote stukken hebben we wind mee en is het droog. Via een fietspad naast de autoweg vervolgen we de route. Na 8,5 kilometer staat er een wc hokje op een parkeerplek. Het hoost dus we schuilen een poosje. Het is kwart voor één en we moeten nog wel een aantal kilometers voor dat we in Outrup zijn. Het is helemaal droog. Bij een vlooienmarkt en minigolf doet Joop een kilometer voor Outrup het regenpak uit. Om twee uur staan we na een goeie 13 kilometer voor de deur van de pizza en grill. Hij heeft geen koffie maar wel soda. We bestellen een mini pizza voor Joop en net als gisteren een sandwich met kebab voor Akke en Jan. Het smaakt wel goed maar het is wel wat veel voor sommigen. Volgens de buienradar blijft het droog dus vervolgen we onze weg. Bij de supermarkt en shop van het tankstation kijken we nog voor camping gas maar dit hebben ze niet. Dan maar op naar de camping die nog tien kilometer verderop schijnt te liggen. We lopen stilletjes het dorp uit. Steken de paraplu's nog een aantal keer op maar dat mag geen naam hebben. Weer lopen we langs een veld met kerstbomen. Dan komen we langs het blote voeten pad. Daar kun je over allerlei verschillende materialen en door de modder lopen. In de grill zagen we hiervan een foldertje liggen. We lopen maar stiekem door. De landweg waar we over lopen is autoluw en de zon breekt geregeld door. Om half vijf na zes kilometers staan we even stil op een T-splitsing. Een slokje water en dan door de laatste vier kilometer. Van het open landschap gaan we weer een bosrijke omgeving in. Linksaf gaan we een pad in over een erf. Het loopt door in een tuin. Er is een pad door het gras gemaaid het lijkt dus goed te komen. Wanneer we vlakbij de weg zijn kunnen we niet verder. Weer eventjes terug dus. Een paar honderd meter extra maar het valt wel wat mee. Als we aankomen is er een SVR camping maar de camping die wij op het oog hebben is nog een kilometer verderop. Dan arriveren we om half zes bij de camping in Nørre Nebel. We hebben vijfentwintig kilometer gelopen en vinden het glad welletjes. Het tenten veldje is vlak achter de receptie en douches. Ook is er een keukentje en kunnen we onderdak vinden mocht het weer gaan regenen. De campingbaas verkoopt wel een primus maar geen gas waar we naarstig naar op zoek zijn. Zes uur staan de tenten en zitten we aan de cup a soup. Gelukkig schijnt de zon nog zodat de tenten zomaar opgedroogd zijn. We gaan even douchen en gaan dan we met het eten bezig. In de gebouwen is ook een ruimte waar we lekker binnen kunnen zitten. Bij de receptie halen we even wat drinken voor vanavond. Kwart voor acht is de spaghetti klaar en staat het op tafel. Het smaakt heerlijk zo met de pikante saus en het cocktail worstje er in. We zitten heerlijk onder dak in een soort kantine. Maar buiten is het ook nog steeds droog. Akke gaat na het eten even douchen Joop en Jan hebben dit vooraf al gedaan. Het zijn heerlijk ruime en warme douches. In elke douche is een wasbak met spiegel en vloerverwarming. Het systeem werkt met een pasje in een automaat. Na het eten blijven Joop en Jan nog even in de kantine zitten. Even voor tienen poetsen we onze tanden en duiken de tent in. Hopelijk is het morgen een stuk droger en bereiken we dan ook de kust. Ondanks het vele water in de ochtend hebben we toch een mooie dag gehad.

1. Gerben:
    17 augustus 2019
    Wat fijn dat de sinne der dochs noch by kaam. Hopelik moarn de hiele dei. It ferslach bliuwt nettsjinsteande it minne waar poerbêst en optimistysk. Dat stiet jim te priizgjen. Alle respekt foar jim ynsrt op dizze tocht.
  2. Jeanet volbeda:
    17 augustus 2019
    Jullie treffen het ook niet met het weer maar jullie gaan gewoon door kanjers😓😓
  3. Marijke:
    17 augustus 2019
    Geweldig wat meitsje jimme wat mei.
  4. S Gietema:
    18 augustus 2019
    It binne wer mooie ferhalen. We hoopje dat jimme nog in pear mooie dagen ha mei mooglijk wat mear sinne en droeg waar. Dat rint in stikje nofliker. Genietsje derfan, dat dogge wy ek fan jim ferhaal. Groet Sietse en Anna