Dag 8, vrijdag 16 augustus 2019, van Esbjerg naar Billum, 23 km

16 augustus 2019 - Billum, Denemarken

Rond zeven uur staan we op. Het meeste spul is weer droog. De luchtvochtigheid in de kamer is vrij hoog. Niet alles is dus super droog geworden. Maar goed op de camping was dit helemaal niets geworden. Kwart voor negen hebben we boodschappen gedaan bij de supermarkt er tegenover. En dan gaan we. Het is bewolkt maar droog. Bij de bank halen we wat Deense kronen. Via het centrum met de vele mooie panden verlaten we Esbjerg. Buiten het centrum gaat het over in de haven en industrie. Grote schepen en opslaglocaties voor olie en gas. Niet zo groot als bij Bremerhaven en dergelijke. In verhouding bescheiden. Het zonnetje schijnt maar voor ons hangen donkere wolken. We duimen maar dan het droog blijft. De regenkleding gaat voor de zekerheid alvast even aan. Met een paar metershoge beelden gaan we op de foto. Dan komen we bij de kust. Via een schelpenpad gaan we noordwaarts. Tussen het strand en de duinen door. Als er een snittertje komt gaan we even langs de weg in de luwte lopen. Wanneer we in Hjerting bij de Hjertingfisker langs komen gaan we met hem op de foto. Bij café Hjerting drinken we een kopje Douwe Egberts en bestellen we een sandwich. Vanaf Esbjerg tot hier was tien kilometer lopen. We krijgen een broodje kebab. Het is ook al twintig over elf dus het mag ook wel... Dan gaan we om twaalf uur verder. We wijken van de kust af en moeten nu 12 kilometer een weg volgen richting Billum. Over een kaarsrechte weg lopen we een aantal kilometers op de linker weghelft tegen het verkeer in. Dit loopt prima de meeste auto's rijden met een boog om ons heen. Eerst is het landschap open daarna lopen we tussen de bomen. Het zonnetje schijnt intussen weer. Bij een golfbaan gaan we linksaf en dan lopen we door het dorpje Kokspang. Na 5,8 kilometer gaan we even over één uur op een bankje zitten in de schaduw. Even de voeten strekken en wat water drinken. Het is ondertussen al een tijdje opgeklaard en daardoor gelijk ook een stuk warmer geworden. Rond half twee vervolgen we onze weg. Dan nog vijf kilometer langs een drukker stuk weg maar ook daar komen we zonder kleerscheuren vanaf. Over het water, een brug, lopen we door nationaal park vadehavet. Als we nog drie kilometer moeten is er geen fietspad meer dus gaan we een beetje om. Een half kilometertje extra moet ook wel lukken. Over een grindpad wat goed is ingereden dus prima loopt. Joop en Akke beginnen Deutsche Slagers te zingen nu we in Denemarken zijn. Nog even een tunneltje door en dan zijn we na 23 droge kilometers bij de camping. Achter de boerderij in het hof mogen we de tent opzetten. Het maakt niet uit waar we gaan staan. We betalen honderd kroon wat uit komt op zo'n 13 euro. De dame gebaard dat ze petje af heeft voor onze onderneming. Vlakbij waar we onze tenten zetten zijn een aantal picknickbanken en we mogen een kampvuur stoken. Dit zien we Joop alleen nog niet doen. Er staan nog een aantal mensen op de camping. De douche en wc zijn die van de eigenaresse zelf. Deze delen we dus met elkaar. Het is tien voor vier als alles staat en het keteltje op de primus staat om water op te warmen. We drinken koffie en bouillon. Daarna gaan Jan en Joop even naar de naastgelegen supermarkt. Even wat halen voor bij de spaghetti en wat te drinken voor straks. Bij de supermarkt staat ook een cafetaria of grill. Als Jan en Joop terug zijn heeft Akke gedoucht en brengen ze verslag uit. We kunnen spaghetti maken met het primusje en het keteltje of even een hapje halen. Het wordt een broodje bij de grill. Twintig voor acht zijn we weer terug op de camping. Op een bankje in de luwte genieten we nog even van een toetje en een Carlsberg. Zo zittend hebben we het er nog even over. Dan gaan we tandenpoetsen en in de tent. Het is dan bijna half tien.