Dag 7, donderdag 15 augustus 2019, van Rømø naar Esbjerg, 14,5 km

15 augustus 2019 - Esbjerg, Denemarken

Het regent, het regent, het regent de tentjes worden nat. Vannacht maar ook vanochtend. We blijven nog even binnen in de hoop dat het droger wordt. Helaas zit het er niet in. Joop en Akke doen de binnentent eruit en zo hebben we een overdekte schuilplaats. Daar gaan we eens heerlijk ontbijten. Dan zetten we ons beste beentje voor. We gaan de tent opruimen en toch maar in actie. De GPS hebben we onderin de tas gestopt want deze doet het om onverklaarbare reden niet meer. Via Google hebben we nu ons GPS het niet doet geprobeerd te achterhalen wat ons nieuwe route voor vandaag wordt. Bij de receptie van de camping zullen we ook nog een en ander moeten vragen. En we zijn los! Het is tien uur. Joop en Akke lopen te zweten in de regenkleding. Jan iets minder want die heeft alleen een regenjas mee. Op dit eiland weer de mooie heidevelden. Het regent zo nu en dan maar over het algemeen gaat het goed. Ons humeur is er niet minder om. Van de camping naar het toeristenbureau is 6,5 km. Het begint weer wat harder te regenen. We krijgen een kaart waar alle campings op staan. Ook vragen we hoe lang er nog een zeedijk is langs de kust. De mevrouw zegt dat dit tot Esbjerg is. Daar kunnen we zaterdag zijn denken we. Bij het tankstation kopen we drie koffie en drie Snickers. Aan het tafeltje nuttigen we dit even. Het regent aardig buiten maar het valt ook wel weer wat mee. We besluiten de overtocht van 10 kilometer te gaan maken. Het parapluutje op en dan is het prima te doen. Het is inmiddels twaalf uur geworden. Aan beide zijden van de dijk ligt kwelder, het ziet er mooi uit. Op een gegeven moment beginnen de druppen wat groter te worden en het uitzicht steeds grauwer. Het wordt lastig om de boel droog te houden. Dan gaat de hemel open. Ze komen ons niet halen maar het komt met bakken uit de lucht. In enkele minuten lopen we erbij als verzopen katten. Nog wat gedonder en een bliksem erbij. Het regent zo hard dat we er ook wel om moeten lachen. Op een gegeven moment staat er meer water in onze schoenen dan in de Noordzee. Na een kilometer staat er op een parkeerplaats een auto op ons te wachten. Er zitten een man, een vrouw een kind in. Ze komen uit Polen en zijn hier op vakantie. De man vraagt of hij ons kan helpen. Hij zegt tegen Akke dat ze in de auto moet gaan zitten. Tegen Joop en Jan verteld hij dat hij haar naar een droog plekje gaat brengen en dan terugkomt. Het is even koud te wachten in de stromende regen en met de stevige wind. Dan kun je beter blijven lopen. Uiteindelijk zet de man Akke, zijn vrouw en kleinkind bij een cafetaria uit. Akke gaat daar koffie met hen drinken. Dan haalt hij Joop en Jan op. Ze vertellen over hun vakantie en hij verteld dat hij christen is. In de bijbel staan verhalen dat je mensen die dit nodig hebben moet helpen. Dat was het geval aldus de man. Uiteindelijk heeft hij ons tien kilometer verderop vlak voor Skaerbaek gebracht. We doen de schoenen uit, bestellen een broodje shoarma en wat drinken. We drogen wat op en maken plannen voor het vervolg. We lopen naar Skaerbaek. Hier wilden we eigenlijk vandaag op de camping gaan staan. Het is een mooi stadje waar we leuk rond zouden kunnen hangen. Maar als alles door en door nat is gaan we liever opzoek naar wat onderdak. Bij het station kopen we kaartjes voor de trein naar Esjbjerg. Via de booking.com app reserveren we aldaar een kamer. Omdat we zo doorweekt zijn lijkt het ons beter ergens binnen de nacht door te brengen. Alles wat nat is kunnen we dan laten drogen. Het stuk langs, buitendijks of binnendijks, de zeedijk moeten we hierdoor missen. Boven Esjbjerg schijnt het 'gewone kust' te zijn. We moeten vijftig minuten wachten op de trein. Akke heeft nog een snoepje voor ons allemaal. Dat is lekker om eventjes te snobjen. Terwijl we wachten hoost het weer. De Pool vertelde dat dit weer niet was voorspeld. Wel wat regen maar niet in deze mate. Het was ook weken mooi weer geweest hier. De trein is van Arriva Deutsche Bahn dus het voelt vertrouwd. Een klein uurtje reizen we mee. Dan zijn we er en lopen nog 350 meter naar het overnachtingsadres. We worden allervriendelijkst ontvangen door de receptioniste. Het hotel kost 125 euro voor ons drieën en we hebben een familiekamer hartje centrum. Natte kleren uit en kijken of we de schoenen weer droog krijgen. Dat is het allerbelangrijkste voor morgen. Alles gaat uit de tas. Ook de slaapzakken, slaapmatten en andere zaken die los in de tas zaten zijn nat. Zo extreem hebben we het nog nooit gehad. De föhn gebruiken we om de schoenen te drogen. Het wasbakje doet ook prima dienst voor de was. En de douche is heerlijk warm. In de kamer stinkt het wel wat. Dat komt omdat de föhn heerlijke aroma's uit de schoenen rond blaast. Ook de natte kleren dragen er aan bij. We zijn er druk mee zo tussen vijf en zeven uur. Vandaag zijn we er letterlijk uitgeregend en hebben we geluk gehad dat de Pool ons oppikte. Esbjerg is wel een echte stad. Althans zo lijkt het op de kaart. Met de kaart hebben we een beetje geprobeerd in te schatten waar deze reis ons naartoe kan leiden. Morgen proberen we naar Billum te lopen. Daar schijnt een boeren camping te zijn. Op straat is veel muziek met het raam open kunnen we hier goed van mee profiteren. We gaan om half acht wat eten. Dit doen we bij Bones. Dit is een Amerikaans alle you can eat restaurant. Wij houden het bescheiden. De kip met zoete aardappelfriet smaakt Jan en Akke prima. Joop heeft in plaats van patat een gepofte aardappel erbij. Het smaakt prima. Ook de halve liter royal pils en voor Akke Fanta gaan er wel in. Om half tien lopen we terug naar het hotel. Vanuit het raam kunnen we het zien. We luieren nog wat en gaan dan even na tienen plat. Een natte maar enerverende dag!

1. Sake en Goikje:
    Respect Voor jullie alle 3 met al die regen
    Gewoon blijven doorzetten.
    Groet uit Zuidlaren
  2. Marijke:
    15 augustus 2019
    Jullie maken wel wat mee onderweg.
  3. W Hekkema:
    Kanjers!
  4. Veronica de Graaf:
    15 augustus 2019
    Wat een weer! Niet leuk meer! Hopelijk alles weer wat droog en meer zon gewenst voor jullie. Groetjes maar weer.
  5. Piet Jorritsma:
    Geweldig wat een doorzetters
  6. Heleen Wilts:
    16 augustus 2019
    Hopelijk vandaag een (hart)verwarmend zonnetje!
  7. Tjitze:
    16 augustus 2019
    Vandaag weer met volle moed doorgaan. Hier is het veel beter weer dan gisteren. dus dat zal daar ook wel zo zijn ☺Nog heel veel plezier en als het weer regent komt er vast wel weer iemand langs die Pools denkt
  8. K Groeneveld-Faber:
    16 augustus 2019
    Dit maakt de vakantie wel heeeel bijzonder!! Een Poolse engel!