Dag 6, woensdag 14 augustus 2019, van Klanxbüll naar Rømø, 28 km

14 augustus 2019 - Rømø, Denemarken

Zo rond half zeven beginnen Joop en Akke te rommelen in de tent. Jan maakt minder aanstalten maar is ook wel klaar met het liggen op het matje. Onze luchtbedden zijn prima. 5 cm dik zijn ze. Erg comfortabel als je ze vergelijkt met de matjes van een paar millimeter waar we in den beginne mee op pad gingen. Toch ben je er op een gegeven moment wel klaar mee. Maar goed ook anders zouden we nooit in Denemarken komen. En dat ligt dichtbij. Beter gezegd letterlijk en figuurlijk op loopafstand. Vannacht heeft het aardig geregend. Er was ook onweder bij. Best ook. Veel gebliksem en gedonder. Door de nattigheid hebben we heel wat meer werk van het inpakken. Met een handdoek proberen we alles zo goed als het kan droog te krijgen. De tenten laten we nog wat drogen terwijl we koffie drinken en een broodje eten. Kwart over acht verlaten we de camping. Op naar het treinstation in het dorp. Daar kopen we bij het loket een kaartje naar Sylt. De eerste halte Morsum. We hebben gisteren bedacht niet langs de kust naar het noorden te lopen maar via de eilanden Sylt en Rømø. Dan komen we in Denemarken weer aan vaste wal en zien we weer verder. De dame adviseert ons een kaartje voor de daluren te kopen. Daarom nemen we een trein later. Even over negen zitten we in de trein naar Morsum. Het regent weer even flink als we in de trein zitten. Richting het eiland wordt het droger. Het zicht is prachtig zo over de dam. Mooie groene kwelder en uitzichten. In elf minuten zijn we zeventien kilometer verderop. Akke ziet bramen op het station en gaat aan een fruithapje. Van Morsum naar Keitum is ongeveer drie kilometer lopen. We gaan via een karrenspoor dichtbij de kust. Midden door de velden waar mooie vlees koeien lopen. Omdat het best geregend heeft blijft er veel modder aan de schoenen kleven. Daarom gaan we na anderhalve kilometer verder over een verhard weggetje. Dan komen we in Keitum. Bij het toeristenbureau vragen we hoe laat de boot van het eiland af gaat. We krijgen een dienstregeling mee en kaartjes kunnen we kopen bij de boot. We hebben tot half acht vanavond om bij de boot te komen. Er rijdt een zelfrijdend voertuig rond het is een mooi gezicht. Als we opzoek gaan naar een café of dergelijke voor koffie blijkt de woensdag de dag te zijn dat er veel dicht is. Toch vinden we wat. Het is een poepie sjieke tent met uitzicht op het water en de drooggevallen kwelder. In de kwelder zijn ze weer bezig met versterkings werkzaamheden. We nemen een grote kop koffie en een lekker gebakje erbij. De mensen die in het restaurant zitten zijn allemaal netjes gekleed. Wij komen er wat bekaaid af. Vooral met onze drekschoenen. Dan gaan we rond half twaalf verder. Door de duinen met veel trapjes en dergelijke. Schitterend uitzicht over de baai. We kunnen de punt waar de boot vandaan vertrekt goed zien. De GPS is ermee opgehouden. We denken dat het aan de batterijen ligt. De batterijen zaten nieuw in het pakje maar lijken leeg. Het eiland ligt in een soort halve maan en wij lopen in de binnenbocht. Prachtig door de hoogte verschillen hebben we steeds mooi uitzicht.  Soms lopen we een stukje door het losse zand of over het strand maar de paden zijn over het algemeen goed beloopbaar. Iets voor half twee eten we op een bankje met mooi uitzicht. Dan gaan we even voor twee verder. Kasten van woningen staan er langszij. Mooie heidevelden met schitterende kleuren. Bij een kast van een huis roepen Joop en Akke door een de deur: Is hjir folk? Het slaagt en de flesjes worden weer gevuld met water. Dan gaan we verder langs een fietspad. Het is een lang stuk tussen veel bosschages door. Joop speelt daarom een stuk op de mondharmonica. Akke eet wat bramen van de struiken. Dan lopen we langs Kampen. Als we in opener gebied komen komt de punt steeds dichterbij. Om half vier moeten we nog 4,2 kilometer naar de boot. De duinen waar we doorheen lopen zijn heel hoog op dit stuk van het eiland. De boot vertrekt vanaf List naar Havneby op Rømø. Als we nog een klein stukje moeten drinken we even wat water in een bushokje. Het wordt aardig warm dus we zweten ook aardig. We moeten nog 1,9 kilometer. Dus nog even doorzetten. Dan zijn we in List. Bij de supermarkt doen we nog even inkopen. Ook kopen we batterijen voor de GPS. Joop stelt voor de batterijen gelijk erin te doen en te testen want er is een bak voor oude batterijen. Hij doet het niet dus we gaan maar verder. Later maar eens kijken of we hem weer aan de gang krijgen. Dan zijn we kwart voor vijf bij de haven. We kopen kaartjes voor op de boot. Acht euro en vijftig cent per persoon. Om tien over vijf mogen we aan boord. Half zes vertrekt de boot dus we moeten nog even geduld doen. Uiteindelijk vertrekt de boot pas tien voor zes. Op de boot gaat Joop een grens over. Net als Jan en Akke. Het is de grens naar Denemarken. We zijn nu dus in Denemarken aangekomen. Twintig voor zeven staan we weer op vaste wal. Bij het hotel kunnen we na twee kilometer lopen inchecken voor de camping. We moeten Deense kronen omrekenen naar euro's. Het is acht uur als de tent staat en we wat te eten gaan zoeken. Akke eet bij de tent bouillon en een broodje en duikt na het douchen vroeg in de slaapzak. De GPS hebben we nog niet weer aan de praat gekregen dus dat wordt lastig. Joop en Jan eten een burger en drinken een heus Fuglsang pilsje. Dronken gaan we hier niet worden omdat het aardig aan de prijs is. Na het eten zoeken we het toiletgebouw nog even op en gaan dan ook op één oor. Het was een mooie dag en een goede keuze om naar het eiland te gaan.

1. Tineke Feenstra:
    14 augustus 2019
    Een hele prestatie weer.!!