Dag 3, zondag 11 augustus 2019, van Tönning naar Hüsum, 25 km

11 augustus 2019 - Husum, Duitsland

Het is zondag de dag van de Heere en daaaar mutte je van af blieve! Maar wij niet want wij zitten om 8 uur aan het ontbijt. Onder een afdakje op een picknickbank. We hebben broodjes, kaas, koffie, bouillon en toetjes. Wat een rijkdom op de dag van de heer. De tent zit alweer in de rugzak en het is mooi droog. Rond half negen gaan we nog even via het toiletgebouw naar de receptie en checken dan uit. Even voor negen verlaten we de vijf sterren camping. Via het centrum alwaar we gisteren ook gegeten hebben lopen we door afwisselende straatjes de stad uit. Via een mooi bomenlaantje met esdoorns komen we bij de fünf een autoweg richting Hüsum. Dat is volgens de dame van de receptie de beste weg naar ons einddoel van vandaag. We hebben het even over de Christenvervolger Saulus en de latere apostel Paulus. Joop en Akke sommen op welke plaatsen hij allemaal aandeed en wat hij verkondigde. Zo hebben we toch ons mini-kerkdienst gehad. Langs de autoweg loopt een fietspad dit volgen we voorlopig. Op 7,5 kilometer gaan we bij een vishandel (bah vis) even wat drinken om half elf. Dit is welkom en een mooie tussenstop. Vier oude Duitse mannetjes genieten er van allerlei soorten vis. Eén van hen neuriet erbij als hij het aan het opeten is. Na een half uur gaan we weer met de frisse windmee voorwaarts. Het waait lekker en de zon schijnt. We hebben voor ons alle drie een paard gevonden maar Akke was al te ver vooruit gelopen om nog op te stijgen. De paarden laten we daarom maar staan. Na elf kilometer verlaten we het fietspad naast de autoweg en slaan we linksaf een weg in. Dan rechtsaf en komen we op een rustig landweggetje. Heerlijk even geen auto's langszij. Op een splitsing waar we de Blockhausweg in moeten slaan staat een roestvrijstalen picknickset met prullenbak. Het is even over twaalf en we hebben 12,5 kilometer gehad. De tassen een vuilniszak, een matje en twee paraplu's vouwen we uit tegen de achterkant van de bank. Zo zitten we in de luwte. Want het waait dat het rikket. Met het primusje stoken we wat water warm. Iets minder dan vanochtend toen Joop voor de hele camping warm water maakte. We eten broodjes met kaas, chocoladebroodjes en een kop bouillon. Dan gaan we rond kwart voor één verder. Via een mooi rustig landweggetje. Bij een splitsing gaan we tegen de bewegwijzering in. Lopen we verder en slaan dan linksaf een grindpad in. De stenen zijn net iets te los en groot. Het komt aardig op de beenderen aan. Het is een pad aangelegd voor windmolens. Joekels zijn het. Dan komen we weer op het asfalt. Lopen een paar kilometer en komen dan vlak voor Hüsum weer bij de fünf op het fietspad. De teller geeft 19,5 aan. Nog een paar kilometer en we zijn er. Dan vinden we het voor deze zondagse dag ook we weer welletjes. Na 22 kilometer zijn we om kwart voor drie in hartje centrum Hüsum. Bij de haven op een terrasje bestellen we een pintje en een sinaasappelsap. Mmmm dat gaat er wel in. We zitten er meer dan een uur en gaan dan verder. Akke koopt een sjaal van 20 euro in een boetiek. Deze sjaal moet het bolletje van de regenhoes op zijn plek gaan houden. Zodat de nek beter wordt ondersteund. We vragen de dame van de winkel of er bij de camping ook een restaurant is. Ze gelooft van niet. Dan lopen we richting de camping. We bellen eerst nog even het telefoonnummer van de camping of er plek is. Dat is er maar ze hebben geen restaurant. Daarom gaan we voordat we Hüsum verlaten eerst nog even een restaurant in. Akke gebruikt het mes om de sjaal wat in te korten. Een deftige dame zit het vol ongeloof te aanschouwen. Het eten smaakt goed. Akke heeft lasagne, Joop en Jan een stukje vlees met een gepofte aardappel. Dan lopen we even na zessen richting de camping. Langs de havenmond en fabrieken die we vanmiddag eerder al van verre konden zien. Het laatste stuk gaan we bij een grote sluis toch nog even buitendijks. Zo hebben we de Noordzee nog even kunnen zien. Bij een groot gebouw gaan we de dijk weer over. Op het gebouw dat veel brandschade heeft hangt een spandoek. Er staat op dat men goed verzekerd was maar dat de verzekering nog niets heeft uitgekeerd. Nog honderd meter lopen en dan zijn we bij de camping. De receptie is tot zeven uur geopend. We melden ons aan en betalen een kleine 40 euro. Ook bestellen we broodjes voor morgenvroeg. Om zeven uur staan we op het veldje en zetten we de tentjes op. In de shop hebben we nog twee biertjes en een ijsje gekocht. Dan gaan we douchen er cetera. Na het douchen rond half negen gaan we in de gemeenschappelijke ruimte zitten. Hier drinken Joop en Jan nog een pintje. Akke puzzelt nog wat. Ook proberen we uit te zoeken waar morgen een camping te vinden is. Het lijkt camping-arm-gebied dus het is afwachten. Rond half tien gaat Akke te bedde. Joop en Jan liggen om half elf op één oor. Een mooie droge dag gehad en benieuwd wat morgen ons gaat brengen.

1. Leanne en Eduard:
    11 augustus 2019
    Moai aventoer wer, soad plesier!
  2. Tineke Feenstra:
    11 augustus 2019
    Heel veel suc6. Ik geniet met volle teugen van de verslagen.
  3. W Hekkema:
    12 augustus 2019
    Opnieuw een uitdaging!
    Veel loop plezier en een mooie ervaring toegewenst!
    Wieko en Anita
  4. Marijke: