Dag 18: 24 juli 2015 van Pyla sur Mer naar Navarrosse

24 juli 2015 - Biscarrosse, Frankrijk

We hadden gisteravond al besloten dat we voor acht uur vanochtend niet hoefden te vertrekken. Om een uur of zeven zijn we begonnen de boel wat op te ruimen. Eerst de slaapzak in het hoesje dan het luchtbedje leeg laten lopen en in het tasje. Kleren aan doen, alle rommeltjes wat ordenen en dan de voeten even goed bekijken. Hier en daar een streepje met de Compeed anti-blaren-stift waar nodig en dan de sokken en de stappers maar weer aan. We kwamen uit de tent en Jan opperde om rustig te gaan ontbijten "op het panoramadek" hier stonden een aantal bankjes met uitzicht op de Oceaan en zandbanken. De tentjes hebben we snel ingepakt en toen zijn we naar de bankjes gelopen. We hebben hier even koffie gezet en rustig zitten genieten van ons ontbijtje. We hadden koffie, sinaasappels, chocoladebroodjes, vanillevla en stokbrood met kaas. Met daarbij een schitterend uitzicht. we vertrokken omstreeks half negen van de camping. De route ging weer verder over fietspaden. Na zeven kilometer stond er een gebouwtje bij een strandopgang. Daarbij waren een aantal picknick en gewone banken. We gingen zitten bij de picknick bank en hebben met het primusje koffie gezet daarbij aten we een lekker chocoladebroodje. Het gebouwd bleek internet te hebben. Dit stelde ons in staat het verslag en de foto's van gisteren te plaatsen. Waarna we na een halfuur weer verder gelopen zijn tot we nadat de teller op 19,6 kilometer stond om half twee in Biscarrosse-Plage aankwamen. Op de kaart en GPS konden we zien dat we niet meer rechtdoor langs de kust konden lopen. Dit vanwege een legerbasis aan de kust/ het meer. Noodgedwongen moeten we dus om het meer heen lopen dit zorgt voor extra kilometers. We hebben dit nog even na gevraagd op het Office du Tourisme en het is de enige optie. Bij een kraampje kopen we twee sandwiches met kip, sla, tomaat en mayonaise. Ook drinken we Orangina waarna we Biscarrosse-Plage weer verlaten. We moeten meteen flink aan de bak. Het fietspad slingert tussen de bomen door in het bos met vele hellingen en dalen. Op een bordje wordt aangegeven dat de hellingen 10 procent zijn. We klimmen en dalen aardig wat kilometers waarna we uiteindelijk na acht kilometer tussen de bomen vandaan komen en langs een meer lopen. Aan het meer ligt ook een strand en het is mooi weer dus een drukte van belang. We rusten nog even kort uit om van de pittige beklimmingen en dalingen te herstellen en zo nog redelijk fit de laatste kilometers af te kunnen leggen. We lopen nog vierenhalve kilometer langs het meer met een schitterend uitzicht. Ook steken we nog een kanaaltje over wat de twee meren die hier liggen met elkaar verbindt en dan bereiken we twee campings. We zien dat een van Camp Ole is en die was de vorige keer nog al duur dus besluiten we naar de andere te gaan. Jan kan nog vijf euro bij de prijs af krijgen en dan gaan we akkoord en hebben we een mooi plekje in de schaduw vlakbij de sanitaire voorzieningen. Aangekomen gaan we in de "blote bast" lekker op de poncho's liggen uit te rusten. Daarna zetten we de tentjes op. We hebben vandaag tweeëndertig kilometer gelopen maar doordat we om het meer heen moeten zijn dit hemelsbreed maar 16 kilometers. Morgen hopen we wat dit betreft een productievere dag te hebben. We gaan even naar het meer toe om daar bij het water te kijken en we nemen een handdoekje mee. De zon is even achter de wolken verdwenen maar het water voelt lekker warm aan. We besluiten een duik te nemen in het meer. We hebben zo een tien minuten gespettert, pietert, patert, lekker in het water. Omdat we geen zwembroek mee hebben en niet in de blote kont wilden zwemmen gingen we in de onderbroek. Heerlijk was het even na een best wel warme middag. We gingen weer terug naar de camping en pakten onze spulletjes om te gaan douchen. Bij de douches aangekomen stond er een wachtrij, we besloten dan maar eerst te gaan eten want het was ook al 19.40 uur. Joop at een pizza Reine en Jan een pizza Kebab. Het was erg lekker, daarbij dronken we Affligem pils. Waarna we tevreden afdropen naar ons tent en nog even lekker onder de douche hebben gestaan waar het uitgestorven was. Afsluitend hebben we ons tandjes gepoetst en zijn we ons bedjes ingedoken. Un bon nuit!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. S Gietema:
    26 juli 2015
    Hallo J&J mooie verhalen en belevenissen ook wij genieten van jullie verhalen.
    Ook wij hebben een paar dagen gewandeld van Nijmegen naar Kevelaar schelpjes gevolgd en genoten .
    We wensen jullie nog veel veilige kilometers en wandel plezier .
    Groet Sietse en Anna