Dag 15: 21 juli 2015 van Hourtin Plage naar Lacanau-Océan

21 juli 2015 - Lacanau, Frankrijk

Vanochtend waren de tentjes weer droog toen we ze wilden oppakken dus dit verliep zeer vlot. Joop deed zijn ochtendrituelen even en ondertussen had Jan de tentjes al klaar om weer ingepakt te worden. We liepen vanaf het kampeerterrein naar het fietspad waar de madamoiselle van het toeristenbureau het over gehad had. Er aangekomen bleek er een brede geasfalteerde weg te liggen weer midden door de natuur. Het was een ontsluitingsweg voor de bossen en alleen toegankelijk voor fietsers en wandelaars. Gemotoriseerd verkeer was alleen mogelijk indien het bestemmingsverkeer was en het door de slagbomen kwam. Na een paar honderd meter werd de route middels een schelp linksaf aangegeven. Dit was naar het oosten en niet het zuiden waar wij naartoe willen gaan. Het eerste wat we dan doen is de boel even goed bekijken. Vele extra kilometers omlopen hebben we namelijk niet veel zin aan. Op de GPS was te zien dat het pad even verderop ook naar rechts dus het zuiden ging. Dus we namen de gok en gingen al klimmend het pad in voor een kilometer. Aangekomen bij de kruising bleek de route door te gaan en het pad rechtsaf een zandpad te zijn. Met de GPS kun je handmatig meten hoeveel kilometer een bepaalde route is. Een eenvoudige rekensom vertelde ons dat rechtdoor gaan minimaal vier kilometer om was en waarschijnlijk nog veel meer. Wij vonden dit niet grappig en omdat we nog genoeg kilometers wilden lopen vandaag zijn we rechtsomkeer gegaan. Weer op het beginpunt aangekomen hadden we een kleine twee kilometer, een halfuur voor Jan met de korte achternaam gelopen. Die is niet mee dus dat was niet zo fraai. Goed wat geweest is, is geweest dus met de neus naar het zuiden hebben we ons route vervolgd. We volgden het pad voor ongeveer 10 kilometer en we liepen rechtdoor tussen de bomen in de schaduw. We kwamen veel fietsers tegen, racefietsers, mountainbikers en tourfietsers. Met de kilometers ervoor erbij hadden we wel de behoefte om te pauzeren. Er waren alleen geen geschikte plekken. Het was een rechte weg met aan beide kanten bos. Op de GPS stonden militaire basis aangegeven. Jan zijn gedachte was dat er vast een poort was met een muurtje of iets dergelijks. Dus we hebben nog even op de tanden gebeten en toen we bij de basis aankwamen hebben we de poncho's op de grond gelegd en de tassen tegen een muurtje en zijn we neer geploft. Een half uurtje pauzeren. Joop at zijn laatste sinaasappel en Jan smeerde stokbrood met kaas. Ons weg vervolgend hebben we het pad voor nog eens vijf kilometer gevolgd. Onderweg werden we ingehaald door twee racefietsers in Rabobank tenue. Ze zagen Jan zijn Friese vlag aan de tas hangen en riepen Fryslân Boppe. Dit hadden we nog niet eerder beleefd. Het fietspad was schitterend maar wel erg lang. Toen kwamen we aan in Carcans Plage hier hebben we gebruik gemaakt van het openbaar toilet en zijn we bij een klein restaurantje een panini broodje met tomaat, kip en kaas gaan eten. We hebben hierbij Orangina gedronken want dit vinden wij een heerlijk goedje en het helpt zeer goed tegen de dorst. We zijn via de strandopgang naar de zee gelopen en hebben de laatste acht kilometer over het strand afgelegd. Heerlijk verkoelend de frisse wind, het was wel even lastig om het harde gedeelte van het strand te vinden. Aangekomen in Lacanau - Océan na 33 km zijn we naar het toeristenbureau gegaan. We hebben gevraagd om een stempel, een slaapplaats en informatie over de route. Alle campings bleken vol te zijn. Daarom is het een hotelkamer geworden. De monsieur van het toeristenbureau had voor ons een kaart van de route van st. Jacques dit is erg handig want wij hadden deze nog niet. Nu kunnen we bekijken waar de schelpen ons langs willen leiden. We hebben in het hotelletje ons even gedoucht en daarna zijn we het stadje even ingegaan. Het is allemaal erg toeristisch hier dit maakt een en ander ook tamelijk duur. En omdat we niet een weekje weg zijn zullen we er toch een beetje om moeten denken. We hebben een restaurantje gevonden waar we een American Burger a la Lacanau eten. Ook drinken we er een biertje bij. Het smaakt prima. Waarna we terug naar het hotel lopen. Zelfs tegen tien uur zijn veel winkeltjes nog open. Op het strand is een muzikant aan het spelen in een tentje. Na nog even op de boulevard naar de zonsondergang gekeken te hebben zijn we naar de kamer gegaan. De tassen zijn vast ingepakt zodat we morgen na minimale inspanning kunnen vertrekken.

1. Herke & Marry:
    22 juli 2015
    Hoi Jan en Joop,
    Wij genieten van jullie reisverslag en de foto's. Hartstikke leuk om op deze manier op de hoogte te blijven! Heel veel succes en plezier nog verder.
    Groet uit Pingjum.