Dag 12: 10 augustus van Skagen naar Oldenburg

10 augustus 2022 - Oldenburg, Duitsland

Zes uur heb ik de wekker. Alles staat klaar. Dus kleren aan. De laatste spullen in de tas. En kwart over zes op naar het station. Het is tien minuutjes lopen. Die weg heb ik gisteren ook al even afgelegd. Op het station koop ik een kaartje naar Aalborg. Snel poets ik nog even de tanden. Een kwartiertje van te voren sta ik klaar. Dat is natuurlijk niks voor mij. Maar goed deze trein zal ik niet missen.

Stipt op tijd vertrekt hij. Door duinen, bos en alles wat ik eerder zag. Het eerste doel is Frederikshavn. Het is een stoptrein dus we doen alle stations aan. Forensenverkeer is het voornamelijk. In Jerup zet de machinist een fiets op het perron. Als niemand er achteraan gaat zet hij hem toch weer in de trein. De meeste passagiers verlaten de trein bij Frederikshavn. Dan gaan we naar Hjørring. Alwaar ik een overstap maak naar de trein die mij in Aalborg gaat brengen. Er zit een paar minuutjes tussen. En hij staat al klaar. Hjørring naar Aalborg gaat lekker vlot.

In Aalborg aangekomen zit er meer tijd tussen. Het komt goed uit want het kaartje is ook tot daar geldig. Het lukte niet om de trein verder te boeken. In de kaartautomaat kan ik op Aalborg een kaartje naar Kolding kopen. Het vraagt nog wel twee overstappen. Maar dat moet ik vandaag wel vaker. Broodjes met kaas heb ik nog van eerder. Gisteravond heb ik ze al even gesmeerd. Gisteren heb ik nog even snoeptomaatjes en wat koekjes voor onderweg gekocht. Zo kom ik de dag vast wel door. Even voor elf uur arriveert de trein in Århus. Daar is weer een overstap. Ditmaal naar Fredericia. Volgens mij zijn we de vorige keer ook over Fredericia naar huis gegaan. Naar mijn idee stap ik in dezelfde trein. Maar misschien dat hij gaat splitsen. Dat ik daarom in een ander rijtuig moet. Hopelijk zit ik in de goeie.

O jee ik zit in de familie coupé. Twee losgeslagen kinderen met een vader. En twee luidruchtige hippies. Maar goed ik hoef hier maar een uur bij te zitten. Dus maar even de oordopjes met muziek in. Kwart voor twaalf ben ik in Horsens. En dan door. De trein gaat langs Vejle Fjord. Een mooi gezicht al dat water. En dan via station Vejle en kom ik uiteindelijk rond kwart over twaalf in Fredericia aan. Jonas die ik gisteren en eergisteren ontmoette is er ook weer. We hebben ruim de tijd voor de overstap. Maar de conducteur gooit alles in de hobbel. Hij geeft aan dat alleen mensen met een reservering voor een trein later mee gaan. Anderen kunnen met de bus naar Flensburg. In de bus is het wel gezellig. Jonas verteld dat hij het tuincentrum van zijn vader volgend jaar over gaat nemen. Ook wil hij in Zweden een route gaan lopen. We hebben het over verschillende vakanties. En laten elkaar wat foto's zien. Uiteindelijk is de bus vijf minuten te laat om de aansluiting te halen.

Het betekent een uur wachten in Flensburg. Scheisse! Het is weer Duitsland. Maar met Jonas zit het prima op het bankje. Om kwart over drie gaan we dan toch. In de trein is het snikheet. En de Duitsers hebben nog een mondkapjesplicht. Het helpt niet mee. Maar je kunt niet altijd geluk hebben. Vervelend is ook nog dat het een zit van twee uur is. De conducteur opent op aanvraag een raampje. Maar of het echt helpt. Er valt weinig van te merken. Na een uur heb ik het niet meer. Dus ik verkas naar een andere wagon. Daar doet de airco het wel. Het bagagerek is mijn zitplaats. Er komen wel steeds meer mensen bij zitten. Maar gelukkig is het dan nog maar een kwartiertje.

Dan zijn we op Hamburg centraal. De ticketmachine levert een kaartje voor de ICE naar Leer. Het lijkt mij verstandig een plekje te reserveren. Dat doe ik dan ook maar. Jonas en ik schudden de handen. Onze wegen scheiden hier. De trein komt ineens op een ander spoor. Dus moet ik weer verkassen van spoor 14 naar spoor 8. Ook heeft hij vertraging omdat hij naar het verkeerde spoor is gereden. Wat dat weer voor de volgende aansluitingen gaat betekenen. Dat is maar de vraag. Vast staat dat het weleens soepeler ging. Om zes uur rijdt hij dan. Het had kwart voor zes moeten zijn. Dan roept de machinist dat we vanaf dit spoor niet richting het zuiden kunnen. Daarom moeten we eerst een stuk noord. Daar rangeren en dan kunnen we de goede richting. Tsja, wat als ik de trein in Fredericia wel had... as is verbrande turf.

De ICE rijdt wel mooi vlot. Zo'n 200 kilometer in een uur. Maar goed ik kan er niet de hele tijd in blijven zitten. Dan kom ik in Stuttgart terecht. Ook weleens leuk maar nu niet. In Bremen stap ik uit. Ja de reisplanner wil mij over Zwolle en Amsterdam hebben. Daar ga ik niet in mee. Of dat wijs is geen idee.

Ook de trein Bremen naar Leer heeft een halfuur vertraging. Hoe is het mogelijk. Oorzaak? De trein heeft een technische storing. Bij de MC Donalds haal ik een paar kipnuggets. Uiteindelijk rijdt er om 20.35 een trein naar Leer. Mocht het goed gaan dan komt deze daar 21.44 uur aan. Om 22.30 uur gaat de bus naar Groningen in principe. We gaan het meemaken. Als het lukt ben ik dan 00.08 in Groningen. Eventueel met de trein naar Leeuwarden daar 01.40. Heit wil mij eventueel uit Groningen halen. In de trein nuttig ik de laatste Deense broodjes. En dan gaan we in Oldenburg ineens niet verder. Een 'unfall mit eine persone'. Hoe bedenk je het. In principe heb ik drie kwartier speling. Maar of dit goed komt...

Eerst maar een Bitburger in de trein. Dan begrijp ik dat het nog niet zo snel zal gaan. Op booking.com zoek ik daarom het goedkoopste hotel op. Het is ook nog eens dichtbij het station. En als het allemaal wil lukken. Het goede nieuws. De Deutsche Bahn betaalt. Een declaratie formulier heb ik hiervoor meegekregen. Oldenburg is een levendige stad lijkt het. De meeste figuren die ik onderweg in de schemering tegenkom zijn niet uitnodigend. Daarom besluit ik niet meer alleen de kroeg in te gaan. Vijf uur was ik er ook al af. Dus de behoefte heb ik ook niet echt meer. De Bitburger was een mooi toetje. Om kwart over tien ben ik genesteld in het hotel. En dan te weten dat ik in het oorspronkelijke reisschema om 22.08 in Bolsward zou zijn...

Zestien uur onder de pannen en dan ben ik er nog geeneens. Morgen maar weer verder. De vakantie wordt dus nog even langer.

1. Danielle:
    11 augustus 2022
    Je moet er wat voor over hebben, Jan! Welkom thuis vandaag.