Dag 11, maandag 19 augustus 2019, van Årgab naar Søndervig, 21 km

19 augustus 2019 - Søndervig, Denemarken

Even over zeven is er reuring in het huisje. In het kader van 'moarns let, de hiele dei let' zijn we vroeg uit de veren. Akke kookt een eitje dat over is van gisteren. We hebben koffie of bouillon en een toetje. Het zit gerieflijk zo aan de eethoek. Buiten waait het pittig, is het wat bewolkt maar wel droog. Dan de spulletjes in de tas en los. Twintig voor negen lopen we naar de receptie om uit te checken. Als we afgerekend hebben kopen we nog wat broodjes en dan gaan we. Het pad loopt ook hier over de camping. Dus we kunnen zo onze weg vervolgen. Eindeloos vakantiehuisjes het loopt van het ene park over naar het andere. Als we bij de weg komen volgen we het geasfalteerde fietspad weer even met uitzicht op de fjorden. Na vierenhalve kilometer komen we bij de camping in Hvide Sande waar we gisteren naartoe zouden lopen. Nu lopen we maar rustig door. Het is mooi weer de zon schijnt volop. Hopelijk blijft dit de rest van de dag ook zo. Na zes kilometer gaan we even voor koffie en een gebakje bij de haven van Hvide Sande. Het smaakt weer poerbêst. Als we onze weg vervolgen verlaten we het haven stadje via de doorgaande weg het. Het is een drukte van belang op de weg. Tegen elf uur wordt het weer bewolkt en is het de vraag of het droog blijft. We gaan het meemaken. Inmiddels komen we op rustiger gelegen fietspad wat wel zo fijn is. Na tien kilometer passeren we het bordje einde Hvide Sande. Het is nog elf kilometer lopen naar Søndervig. Het landschap is hetzelfde als gisteren en erg mooi. Ook de vele oude huizen langs de route met rieten daken zijn een prachtig gezicht. m half twaalf worden we ingehaald door een bui. We schuilen tegen een gevel van een huis. Daar doen we snel de regenkleding aan en de hoezen om de tas. Het valt mee met de bui. Bij Nørre Lyngvig is een camping die we letterlijk en figuurlijk links laten liggen. Akke ziet rechts schapen lopen. Ze heeft de bril niet op want het zijn koeien. Er staat weer een mooi wit kerkje langs de route. Na een goeie twintig kilometer gaan we om twee uur eten. De laatste kilometers waren erg taai. Aan een stuk rechtdoor maar wel met de zon op ons bolletje. In een restaurantje gaan we zitten lunchen. We leggen ons overnachting voor woensdag in Holstebro alvast vast. Dan lopen we om kwart over drie één kilometer terug naar de camping van Søndervig. Naar een volgende camping is namelijk minimaal dertien kilometer verder en dat is teveel. Behalve de bui in de ochtend hebben we een droge dag gehad. Ook bij het tent opzetten schijnt de zon volop. De tenten waren nog wat nat maar zijn nu zomaar droog. Even over vier uur staan de tenten. Voor dit douchen hebben we muntjes gekregen en morgen vanaf acht uur kunnen we afrekenen met de camping eigenaar. Rond vijf uur heeft iedereen gedoucht. Heerlijk warm en de vijf minuten van den muntje waren zo maar om. In het winkeltje kopen we nog een en ander voor het avondeten en om de avond door te brengen. Er is een ruimte met stoelen en tafels waar we tot tien uur gebruik van kunnen maken. In het winkeltje is letterlijk niet veel soeps te koop. Broodjes voor morgenochtend kunnen we wel bestellen dus dit doen we dan maar. Alleen Joop heeft nog de wil om voor het avondeten terug naar het stadje te lopen. Jan en Akke zien dit niet zitten daarom blijven we op de camping. Als avondeten hebben we daarom soep met broodjes. Het vult goed dus moeten we de morgen wel weer redden. Het biertje smaakt nog best en we zitten best even gezellig te verhalen. Ook hebben we de plannen voor morgen weer op tafel. Het einde van onze twee weken vakantie nadert dus hoe gaan we dit afronden. Lopen we binnenlands richting Holstebro vanwaar we met de trein terug naar Nederland gaan. Of lopen we nog een stuk door langs de kust en gaan we dan verderop me het openbaar vervoer naar Holstebro. Gezamenlijk besluiten we morgen eerst de kust nog maar weer op te zoeken. Daarvoor zijn we tenslotte ook gekomen. Akke gaat even eerder de tent in en Joop en Jan volgen kwart voor tien. Op één bui na hebben we vandaag de eerste droge dag in Denemarken gehad. Als er een stijgende lijn in zit gaat het de komende dagen goedkomen.

1. Gerben:
    19 augustus 2019
    Eindelijk mooi weer. Het komt jullie toe. Hopelijk blijft het nu mooi weer.
  2. W Hekkema:
    20 augustus 2019