Dag 10, zondag 18 augustus 2019, van Nørre Nebel naar Årgab, 25 km

18 augustus 2019 - Årgab, Denemarken

Het is weer zondag! Als we om zes uur even wakker zijn is het heerlijk rustig. Om zeven uur begint het al wel wat te dreigen. Vannacht heeft het geregend want de tentjes zijn nat. We beginnen met inpakken en we nemen de tent mee onder een grote partytent die er staat. Ook kopen we broodjes en maken we gebruik van het gasfornuis om water te koken. Om acht uur zitten we aan een lekker ontbijt met vers gebakken broodjes. Als we zitten regent het flink. Dan gaan we verder met inpakken. Rekenen af en om negen uur vertrekken we van de camping. Iets meer dan veertig euro zijn we kwijt. Maar de faciliteiten waren perfect. Op naar de kust. Als we weglopen is het droog dus we wachten het maar weer af. Dan begint het verassend genoeg weer te druppen. Druppen worden regen. Onder een afdak van een restaurant gaan we wachten. Op een gegeven moment plenst het. Als het weer droog is gaan we verder. Over een prachtig fietspad langs een verlaten spoorrails. Lopen we door een soort van duinen met verschillende soorten vegetatie. Over het terrein van een camping gaan we en dan hervatten we het fietspad weer. Door een tunneltje lopen we over een oude dijk richting de duinen. Dan gaat het weer even een paar keer regenen. Zo goed en zo kwaad als het kan houden we de boel droog. Akke wat beter. Joop en Jan hun hoes gaat in het asvat als we thuiskomen. Akke had een nieuwe gekocht. En zo een willen Joop en Jan ook. Die van de mannen lijkt wel op een gevulde waterzak als het regent. We lopen over een park met vakantiehuisjes en komen dan bij de volgende. Na dertien kilometer is er om één uur een vis/snackbar. Je kunt er niet binnen zitten. Daarom proberen we het even verderop bij een camping. Daar is een minimarket en een afhaalpunt voor zes verschillende plates eten. Joop eet een Franse hotdog, Akke een patat mayo ketchup en Jan een schnitzel met patat. Ook hebben ze camping gas wat hier schaars goed is. Volgens Joop en Akke zijn we eerst ingezegend met de wijwaterkwast en daarna hebben we van de Heere gas gekregen. Toch mooi zo'n (zon)dag! Dan gaat het weer van geeftum. Maar ach op het moment zitten we nog achter glas. Even over twee is Joop er klaar voor. De rest volgt. Weer een mooi fietspad door de heide en het volgende vakantiepark. Het slingert wel behoorlijk dus daardoor pakken we extra kilometers. Het is split waar we overheen lopen. Maar dit verkiezen we boven langs de weg lopen. Inmiddels lopen we in Midden-Jutland. We hebben Zuid-Denemarken achter ons gelaten. Na kilometers vervolgen we onze weg via een fietspad langs de weg. Rechts van ons zien we een fjord liggen. Links de duinen. Bij Haurvig staat een mooi wit kerkje aan het einde van een laantje. Dan komen we in Årgab een klein plaatsje. Er is ook een camping. We staan voor de keuze of nog vierenhalve kilometer naar de camping waar we eigenlijk heen zouden. Of hier maar een plekje zoeken. In de booking.com app zien we een klein huisje voor zevenenvijftig euro. Vanacht waren we meer dan veertig euro kwijt dus dat scheelt niet zo veel. We besluiten bij de receptie te vragen. De dame zegt dat het bij het andere park van hen even verderop is. Ze geeft ook een andere prijs maar rekent de vijfenzeventig euro om in kronen en we zijn koopman. In het huisje is een keukentje en een wc. Ook is er een soort van stapelbed, een bedbank en een eethoek met tv. Alles wat we maar konden wensen. Om vijf uur zitten we onder de pannen. Douchen kunnen we in een verzamelgebouw. Joop gaat eerst de spits afbijten. Jan en Akke Haan even naar het winkeltje. Daar kopen ze ingrediënten voor het avondeten. Ook doet Akke nog wat was werkzaamheden. Was die Joop vervolgens weer uitgewrongen heeft. Akke bakt pannenkoeken. De meel was niet heel geschikt dus het lijkt wel wat op postro. En we noemen het postrokoek. Joop zegt dat Akke er okkitrooi op aan moet vragen. Een toetje hebben we na en het smaakt prima. Dan gaat Jan nog even douchen. Akke zit nog even te puzzelen en Joop en Jan nuttigen nog een biertje. We hebben ondanks de fikse buien wel een mooie dag gehad. We zijn niet door en door nat geworden en hebben ook met de regen veel plezier zo onder het lopen. De kust hier is ook erg mooi en er zijn dan weer benieuwd naar morgen.

1. Sake en Goikje:
    18 augustus 2019
    Blijft leuk om iedere avond jullie wandel reis verslag te lezen.
    Fijne dag weer morgen en mooi weer