Dag 13: 20 augustus 2016 van Rotterdam Europoort naar Tjerkwerd

20 augustus 2016 - Tjerkwerd, Nederland

We worden wakker en eten nog een broodje kaas dat we bij ons hebben. Voor Joop gaat het er in als stopverf, bij Jan gaat het prima. Dan gaan we uit de binnenhut het dek 12 op en gaan we kijken hoe we aankomen bij de Europoort Rotterdam. Om 09.00 komen we volgens schema aan. Het is bewolkt maar we kunnen de omvang van het havengebied goed zien. Immens groot is het. Daarna is er wachten tot we van boord mogen. Buiten op de vaste wal nemen we een foto met het schip op de achtergrond. Dan gaan we met de touringcar van de Jong Tours richting Amsterdam centraal. Op Amsterdam CS koopt Jan een kaartje voor de trein naar Alkmaar. Joop wil inchecken met zijn OV-chipkaart maar dit lukt niet. Het blijkt (na navragen) dat deze voor de trein 'geactiveerd' moet worden om op saldo te kunnen reizen. Dit doen we en dan gaan we richting perron 8a. Bij Smullers kopen we voor Jan een kipburger en voor Joop een kroketje. Dan gaan we met de trein van 11.42 uur naar Alkmaar, omstreeks 12.18 uur arriveren we en moeten we even wachten op de bus van 12.38 uur richting Bolsward/Leeuwarden. Om de tijd te doden en omdat het etenstijd is eten we nog even snel een frikadellenbroodje. Het smaakt goed en dan lopen we naar perron H, daar komt de bus, we stappen in en vertrekken richting Friesland. In Bolsward aangekomen stappen we uit op de Kloosterlaan willen we lopend het laatste stukje naar Tjerkwerd. Maar dit hoeft niet, Jan Hessel rijdt langs en geeft ons een lift. Zo komen we weer eenvoudig op ons eindbestemming. Om kwart over twee waren we weer thuis. Het is altijd weer fijn om thuis te komen en we kunnen terugkijken op een geweldige reis. Het Noord Engelse landschap met de nationale parken Lake district, Yorkshire dales en de North York Moors zijn alle drie verschillend maar o zo mooi. Het Lake district is wat betreft het wandelen met een backpack toch wel erg zwaar gebleken. Desondanks zeker een bezoek waard en onvergetelijk. Zonder backpack en met een dag rugzakje was het ons vast en zeker gemakkelijker afgegaan. Achteraf gezien kunnen we rustig stellen dat we ons niet genoeg verdiept hadden in wat ons te wachten stond. Iets meer verdieping zoeken met betrekking tot de route en slaapplaatsen hadden we in deze gebieden beter kunnen doen. Maar we zouden het zo weer doen en voor wie van een uitdaging houdt is het zéker de moeite waard.

1. Marijke:
    21 augustus 2016
    Geweldig Joop en Jan.
    Wat een belevenis en wat een uitdaging hebben jullie gehad.
    Super!!!