Dag 13: 11 augustus van Oldenburg naar Tjerkwerd

11 augustus 2022 - Tjerkwerd, Nederland

Om acht uur sta ik op. Lekker onder de sproeier. En kwart voor negen verlaat ik het hotel. Op het kaartje heb ik bekeken waar bezienswaardigheden zijn. Daarom heb ik voor mijzelf een route uitgestippeld. Uiteindelijk kom ik dan bij het station terecht.

Langs het water lopend vervolg ik mijn pad door een winkelstraat. Erg mooie oude gebouwen staan er tussen. Bijzondere gevels in soorten en maten. De musea op de route sla ik over. Dan kom ik bij de Lambertikirche. Hij heeft wel vijf torens. Onderaan de kerk is een Subway. Daar bestel ik een broodje met kip, tomaat en komkommer. Eén voor nu. En één voor onderweg. De kerk is dicht. Een bezoekje is dus niet mogelijk. Er is nog een oud stuk van de verdedigingswerken van vroeger. Aparte ronde vormen heeft het. Daarna loop ik langs het Elisabeth-Anna-Palais. Uit rode steen opgetrokken en met een grappig torentje.

Daar gaat een ambulance. Met een lieflijk ta-tu-ta-tu. Zodra hij bij een verkeerslicht komt en er geen doorgang is lijkt het wel een scheepshoorn. De automobilist schrikt zich zichtbaar een hoedje en plempt hem zo bij een stoeprand op. Het werkt dus. Dan het Oldenburger Schloss. Met binnentuin. Maar aan de voorkant ook een groot plein. Ook bijzonder. Door de ramen heen kan ik zien dat het een indrukwekkende balzaal heeft op de eerste verdieping. Er zit nu het Landesmuseum voor kunst en cultuur in.

Vrij veel modernere gebouwen ook. Dat spreekt mij minder aan. In de schaduw van de gebouwen loopt het lekker. Het keizerlijke postgebouw is ook imposant. Zo kan ik nog wel even doorgaan betreft oude gebouwen. Wat opvalt is dat er ook best veel groen in deze versteende omgeving is. Langs de haven loop ik rustig richting het station. Zoals in alle grote plekken zwervers die de afvalbakken nagaan. Gisteren op de stations ook al. Wat een leven. Nu heb ik toch nog mooi wat Oldenburg meegepakt.

Kwart over tien ben ik bij het station. Twintig minuten over heb ik de bushalte voor de Flixbus gevonden. De bus gaat naar Amsterdam Sloterdijk. Via Groningen. Daar stap ik dan uit. In een winkeltje koop ik nog even wat proviand voor onderweg. Ook heb ik een Duits boekje gekocht. Dat ga ik onderweg proberen. Het gaat over iemand die op de step in slakkentempo door Duitsland is gegaan. 2473 kilometer. Om tien voor elf zit ik in de bus. Het is een zogenaamd panorama plekje. Dus op de voorste rij. Het was twee euro en een paar centen duurder. Er zijn twee buschauffeurs. En joepie! Het mondkapje hoeft niet op. Even voor elf uur vertrekken we. Als het goed is duurt de rit 1 uur en 40 minuten. Het is geen Deutsche Bahn dus ik ben hoopvol.

Het Duitse wegennet is niet zo bijzonder. Ja een paar 'baustellen'. Tot nog toe rijdt het wel door. Ook het landschap kan mij niet in het bijzonder bekoren. Het boekje is daarom een aangename aanwezigheid. Duits lezen gaat mij op zichzelf wel aardig af. Wel moet ik mij concentreren. De ene buschauffeur met een maatje meer. Die pauze heeft. Valt in slaap in zijn stoel. Hij heeft de gordel om. Dus hij valt er niet af. Zachtjes hoor je hem wat snurken. Gelukkig komt het geluid van de radio er goed bovenuit.

Om twaalf uur zijn we weer in Nederland. Nog een stukje door naar Groningen stad. Na het voorwoord en de eerste twee hoofdstukken. Negenendertig pagina's. Is het wel welletjes. We passeren het gasmolecule dat bij Kolham in de middenberm van de snelweg staat. Eens Gronings trots. Nu vast niet meer. Er is hier ergens volgens mij ook al een ander kunstwerk. Dat de andere kant van de gaswinning symboliseert. Dat heb ik niet zien staan.

Maar positief is we rijden Groningen in. Richting het station. Langs de Euroborg. En dan zijn we er. Twee minuten voor op schema. Om 12.38 uur. Even met het peerd van ome Loek op de foto. Dan richting de trein naar Leeuwarden. Een kaartje naar Leeuwarden uit de ticketmachine. En dan vertrekt de trein stipt om 12.54 uur. Het tweede broodje van de Subway gaat er goed in. Weer het oude vertrouwde landschap als uitzicht vanuit de trein. Het is de stoptrein dus we doen mooi wat plaatsjes aan. Twintig voor twee is de aankomst in Leeuwarden. Dan naar de bushalte richting Bolsward. Mijn kaartje had ik al weggegooid. Maar ik moest nog door de poortjes. Dus ben ik maar achter iemand aangelopen. Een jongedame vond dat wat vreemd. Toen ik zei dat ik mijn kaartje niet meer had zei zij: Ja, ja!

Even voor twee uur neem ik de bus naar Bolsward. Het einde van de reis nadert en het gaat weer lekker soepel. Wie hield dat na zo'n dag van gisteren voor mogelijk. Wel wil het zeggen dat mijn wandelvakantie hiermee definitief ten einde komt. Om 14.34 uur stap ik op de Bargefenne uit de bus. Om nog even af te kicken loop ik het laatste stuk vanaf Bolsward. Via het fietspad langs het water. Lekker smout met zo nu en dan een ieniemienie briesje. Naar Tjerkwerd. Omstreeks drie uur ben ik: Thuis!

1. K Groeneveld-Faber:
    14 augustus 2022
    Bedankt Jan voor je mooie reisverslag!!
    En nu maar lekker bijkomen.
    Groeten aan Joop en Akke en tot ziens!
    Gerrit en Korien Groeneveld, Bolsward